امیدسبزوار

قانونمند از مردم برای مردم ، با تولید محتوای دست اول، نوری بر تاریکی های خبری سبزوار

۴۲ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

سومین کتاب شاعر محلی سرای سبزواری رونمایی شد / ته تغاری سید ابوالفضل حسینی خواندنی است

سومین کتاب شعر سید ابوالفضل حسینی شاعر محلی سرای سبزوار، تحت  عنوان «ته تغاری» شب گذشته طی مراسمی فرهنگی، در سالن اجتماعات شهرداری سبزوار رونمایی شد. 

به گزارش امید سبزوار، این برنامه به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و شهرداری سبزوار برگزار شد و تعدادی از چهره های فرهنگی و هنری غرب خراسان در آن شرکت داشتند.

در این جلسه وحید ملوندی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار ضمن خیرمقدم گویی به میهمانان، از عزم شورای شهر و شهرداری برای حمایت از فعالیت های فرهنگی و خصوصا هنرمندان صاحب اثر خبر داد.

کاظم کرامت هنرمند پیشکسوت سبزواری در عرصه شعر، تئاتر و موسیقی نیز در این مراسم درباره گویش سبزواری و ویژگی های آن و اهمیت حفظ این لهجه اصیل فارسی سخنانی را مطرح کرد.

شعرخوانی چند شاعر سبزواری از دیگر بخش های این مراسم بود.

گفتنی است سید ابوالفضل حسینی شاعر محلی سرا و طنزپرداز سبزواری و از اعضای محفل ادبی مشکات زیر نظر اداره کتابخانه های عمومی سبزوار است که تا کنون به انتشار سه کتاب شعر قند منتر، بقبن و ته تغاری کرده است.

پیش بینی می شود سومین کتاب این شاعر محلی سرا نیز مانند کتاب های قبلی او به خاطر روحیه طنز و بهره گیری از لهجه شیرین سبزواری، خواندنی باشد و مورد استقبال خوبی از جانب مردم و خصوصا کتابخوانان غرب خراسان قرار بگیرد.  

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

اداره امور مالیاتی حساب های بانکی یک کارآفرین نمونه در سبزوار را بست

حساب های بانکی یک صنعتگر پیشکسوت سبزواری تنها چند روز بعد از تجلیل از او در همایش کارآفرینان نمونه شهرستان، توسط اداره امور مالیاتی این شهر بسته شد.

کریم عامری با  اعلام این خبر به امید سبزوار گفت: وقتی که در پمپ بنزین بودم و کارتم با وجود داشتن موجودی، عمل نکرد، متوجه این مسدودی شدم و این رفتار متناقض برایم بسیار عجیب است، این چه حمایت و چه تجلیلی از صنعتگران است که باید بلافاصله چند روز بعد از این تجلیل حساب های بانکی ام بسته شود و حتی کارتی که حقوق بازنشستگی ام به آن واریز می شد نیز مسدود شود؟!

امین عامری فرزند این صنعتگر در ادامه به توضیح این موضوع پرداخت و گفت: ما صنعتگران هیچ مشکلی با پرداخت مالیات قانونی مان نداریم، اما قوانین حوزه مالیات در ایران به شکلی تنظیم شده است که عملا به ضرر صنعتگر تمام میشود زیرا با واقعیت رایج در بازار همخوان نیست. مانند همین قانون ارزش افزوده و فاکتورهای رسمی که از 1388 مصوب شده است.

وی افزود: در واقع قانونی که تصویب میشود اگر کامل و برای همه اجرا نشود، به ضرر کسانی خواهد بود که آن را اجرا میکنند و از آنجایی که ما یک شرکت مشخص و ثبت شده بودیم، از همان اول این قانون شامل حالمان شد اما الان همچنان بعد از 14 سال از تصویب این قانون، بعضی از صنف ها و افراد فعال در این چرخه این قانون را اجرا نمی کنند و در عین حال ما برای تأمین بعضی آیتم های مورد نیازمان که در جای دیگری تولید نمیشود، مجبور به خرید از آنهاییم. 

وی در ادامه گفت: همین روند در پایان باعث می شود که ما نتوانیم بابت بعضی خریدهایمان فاکتور رسمی بگیریم، اما در فروشمان موظفیم که فاکتور رسمی داشته باشیم و در نهایت اداره دارایی، مالیات ما را بر اساس فاکتورهای رسمی فروشمان بدون در نظر گرفتن فاکتورهای غیررسمی هزینه هایمان تعیین می کند و در نتیجه مالیاتی غیرواقعی و ناعادلانه برایمان در نظر گرفته میشود و برای پرداخت این مالیات غیرواقعی و نامنصفانه باید خط تولید را تعطیل و کارگران را بیکار کنیم زیرا عملا توان تامین دوباره مواد اولیه و پرداخت حقوق کارگران برایمان باقی نمی ماند. 

امید سبزوار ضمن آرزوی برطرف شدن این مشکل از سر راه صنعتگران پرتلاش کشور، در مطالب بعدی این رسانه، بخش های دیگری از گزارش و گفتگوی چند ساعته با آقای کریم عامری صنعتگر پیشکسوت غرب خراسان را منتشر می کند که خاطر سابقه چند دهه ای در فعالیت صنعتی و تولیدی به پدر صنعت سبزوار نیز شهرت یافته است. 

امید سبزوار همراه باشید...
 

در صورتی که اداره امور مالیاتی شهرستان سبزوار نیز مایل به ارائه توضیحاتی در این زمینه باشد، رسانه امید سبزوار این فرصت را در اختیار آن قرار می دهد و از این بابت

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

کاشت نهال تولد، اقدام زیبای یک خبرنگار سبزواری

یک خبرنگار سبزواری به مناسبت روز تولدش اقدام به کاشت دو عدد نهال در یکی از بوستان های سبزوار کرد.

به گزارش امید سبزوار، مهدیه عابدی خبرنگار ایلنا (خبرگزاری کار ایران) به تازگی به مناسبت زادروز خود در 24 آذرماه، شیوه متفاوتی را برای جشن گرفتن انتخاب کرد. او با هماهنگی سازمان، پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار، دو نهال درخت را در محل پارک بعثت این شهر کاشت تا هم از بعضی هزینه های گزاف و تجملات غیرضروری که این روزها در مراسم جشن تولد رایج شده، پرهیز کند و هم یادگاری ماندگاری از خود بر جای بگذارد.

عابدی در گفتگو با خبرنگار امید سبزوار درباره این اقدام گفت: درختان گنجینه های ارزشمند طبیعی هستند که در همه جهان همواره همنشین و همراه زندگی  ما انسان ها بوده اند و همیشه از فواید آن ها بهره برده ایم. اما بعضی وقت ها نسبت به این نعمت ارزشمند بی مهری و کم توجهی های زیادی روا داشته می شود.

وی با ابراز انتقاد از بی توجهی بعضی شهروندان به درختان در هنگام ساخت و سازهای شهری که باعث خشک شدن غیرعمدی و یا حتی عمدی برخی درختان می شود، گفت: درختان بهترین شهروندان شهر شهری هستند که بدون آن ها زندگی اگر هم ممکن باشد، بسیار سرد و خشک و بی روح خواهد شد و برعکس هر چه شهر ها فضای سبز زنده تر و بیشتری داشته باشند، آب و هوای سالم تر و شهروندانی با نشاط تر خواهند داشت.

عابدی همچنین گفت: در سالهای اخیر با توجه به خشکسالی هایی که در کشور گرفتارش هستیم، شاهد خشک شدن برخی درختان قدیمی در سطح معابر عمومی و حتی پارک های شهر بوده ایم که این موضوع نشان می دهد علاوه بر کاشت درختان، نگهداری از آن ها نیز مسئله مهمی است که انشالله هم شهرداری و هم مردم سبزوار نسبت به مراقبت از این گنجینه های ارزشمند با آبیاری، سم پاشی و هرس و رسیدگی های به موقع همت کنند تا شاهد شهری باشیم که مانند اسمش، واقعا سبز و زیبا باشد.

گفتنی است درختان کاشته شده توسط این خبرنگار عابدی نهال های زیتون وحشی (زیتون تلخ) هستند که با اقلیم این منطقه سازگارند و در فصل بهار گل های معطری می دهند که محیط اطراف را خوشبو و خوش منظر می کنند.

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

گروه «سبزوارتوسعه» با حضور فرهیختگان و نخبگان فکری و فرهنگی غرب خراسان تشکیل شد

گروهی متشکل از شماری از فرهیختگان و نخبگان فکری و فرهنگی غرب خراسان تحت عنوان «سبزوارتوسعه» با هدف ایجاد محلی برای بحث و بررسی اهداف، چالش ها و آینده نگری توسعه سبزواربزرگ و پیگیری اخبار مرتبط با آن در پیام رسان ایتا تشکیل شد.

موسس این گروه در بخشی از مرامنامه ابتدایی آن نوشته است:

💠امیدواریم پس از مدتی همفکری و گفتگو در این گروه بتوانیم به چند سئوال مهم در خصوص اولویت ها و اهداف و چالش های اساسی توسعه سبزوار پاسخ دهیم و به راهکارهایی برای حرکت بهتر دیار سربداران در مسیر توسعه پایدار برسیم.

💠ضمانت اجرایی موفق عمل کردن این گروه و کسب نتایج مثبت چه در بُعد نظری و چه در بُعد عملی تک تک اعضای محترم گروه هستند که هر کدام در هر موقعیت فردی، شغلی و اجتماعی که هستیم، به تعقیب و پیگیری اهداف و راهکاری هایی که در اینجا مطرح می شود بپردازیم.

💠ضمنا این گروه ماهیتاً قرار نیست در انتخابات آینده مجلس و یا هر موقعیت سیاسی دیگری از شخص یا گروهی خاص حمایت کند، اما هر یک از اعضا آزادند که طرفدار یا مخالف شخص یا گروهی باشند و می توانند نگاه تحلیلی و نقد و نظرات خود را نسبت به شخصیت های سیاسی و انتخاباتی و حتی معرفی نامزدهای محبوب و برنامه هایشان را در این گروه داشته باشند. متعاقبا حق نقد محترمانه و به چالش کشیدن آن ها نیز برای همه  اعضا وجود دارد.

💠امروز که این گروه را ایجاد می کنم، مطمئن نیستم آیا موفق به ایجاد فضای همفکری و بحث و گفتگوهای سازنده در این فضا خواهیم شد و یا این گروه هم مانند هزاران گروه دیگر به یک فضای خنثی با مطالب متفرقه تبدیل خواهد شد؟ اما این تلاشی است که امیدوارم با همکاری شما عزیزان نتایجی را که در بالا شرح دادم، در پی داشته باشد.

گفتنی است پیوست به گروه سبزوارتوسعه برای کلیه علاقه مندان به مباحث توسعه غرب خراسان آزاد و از طریق لینک دعوت زیر امکان پذیر است:
https://eitaa.com/joinchat/3450208900C364987acf7

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

احداث پارکینگ طبقاتی در نزدیکی آرامگاه سهراب چالشی برای شهرداری سبزوار

موسی وثوق یکی از خبرنگاران غرب خراسان طی یادداشتی در رسانه عصر سبزوار به موضوع تصمیم شهرداری برای ساخت پارکینگ طبقاتی در نزدیکی آرامگاه سهراب پرداخته و این پرسش را مطرح کرده است آیا احداث پارکینگ طبقاتی در نزدیکی آرامگاه سهراب، از اهیمت این بنا و طرحی که قرار است برای احیای آن اجرا شود، نمی کاهد؟

رسانه امید سبزوار در ادامه به انتشار متن کامل این یادداشت که به قلم موسی وثوق نوشته شده است، می پردازد:

🔺چالشی برای شهرداری؛ آیا احداث پارکینگ طبقاتی در نزدیکی آرامگاه سهراب، از اهمیت آن بنا نمی‌کاهد؟

🔹یکی از مسائلی که شهردار چهل و سوم سبزوار در اولین روزهای کار خود با آن روبه‌رو شده است، مناقشه بر سر مکان احداث اولین پارکینگ طبقاتی این شهر است. این پارکینگ قرار است در محوطهٔ شهرداری احداث شود و به گفتهٔ شهردار، قابلیت پارک ۳۶۵ دستگاه خودرو را خواهد داشت.

🔹منتقدان اما می‌گویند مکان اجرای این پروژه، مکان مناسبی نیست. توضیح، آن که در محوطهٔ بزرگ شهرداری (شامل محوطهٔ اصلی و پارکینگ کنونی)، دو اثر مربوط به داستان‌های شاهنامه وجود دارد که حساسیت دوستداران میراث فرهنگی، ناشی از وجود آن‌ها است.

🔹اول، طرح اجرانشدهٔ یادمان رستم و سهراب در محوطهٔ شهرداری است، که به مجسمهٔ بزرگ و آب‌نما متصل می‌شود. دوم، که احتمالاً بیش‌تر حساسیت برانگیز است، آرامگاه اسطوره‌ای سهراب (شاهنامه)، که بنایی کوچک و آجری است، و در پارکینگ (بخش پایینی محوطه) شهرداری قرار دارد.

🔹با جدی شدن بحث‌ها دربارهٔ احداث پارکینگ در محوطهٔ شهرداری، نگرانی‌ها از این بابت بالا گرفت که مبادا اجرای پروژه، منجر به تخریب آرامگاه سهراب یا به فراموشی سپرده شدن یادمان/رزمگاه رستم و سهراب شود. پاسخ شهرداری از همان ابتدا، رد این نگرانی‌ها بود.

🔹از جمله، یک بار، معاون شهرسازی شهرداری سبزوار به عصر سبزوار گفت: «بنای آرامگاه سهراب حفظ می‌شود و قرار نیست با احداث پارکینگ طبقاتی، تخریب شود. حتی برای حفظ درختان آن قسمت هم برنامه‌ریزی شده و این قسمت در طرح تهیه شده در بخش وید (فضای خالی) پارکینگ، قرار خواهد داشت.»

🔹اما احتمالاً نگرانی دوستداران میراث فرهنگی، فراتر از این‌ها بود و به جز آن که از تخریب این بنا به‌عنوان قربانی احداث پارکینگ بترسند، از اساس مورد پسند نبود که در اطراف چنین بنای حساسی - که می‌توانست با توجه به آن و جدی گرفتن ظرفیت‌هایش، عامل گسترش گردشگری در سبزوار باشد - پروژهٔ عظیمی همچون پارکینگ طبقاتی احداث شود.

🔹قابل درک است که منتقدان نگران‌اند مبادا بی‌توجهی‌ها به این بنا، با احداث پارکینگ طبقاتی درست در اطراف آن، شدت یافته و به طور کلی، هویت و اهمیت آرامگاه اسطوره‌ای سهراب در سبزوار، تحت‌الشعاع پروژه‌ای کاملاً نامرتبط با میراث فرهنگی قرار گیرد (اصل این موضوع توسط یکی از فعالان رسانه‌ای سبزوار به نام امید برومندی در کانال شخصی‌اش مورد بررسی قرار گرفته بود).

🔹شهرداری سبزوار تا کنون عزم خود را برای احداث پارکینگ طبقاتی در همان مکان حفظ کرده و به نظر نمی‌رسد قصد تغییر آن را داشته باشد. شهردار سبزوار در اولین نشست خبری خود که در این هفته برگزار شد، تقریباً همان سخنان قبلی را تکرار کرد و اطمینان داد که به آثار موجود ضربه‌ای وارد نخواهد شد.

🔹تنها سخن جدیدی که میثم حسین‌آبادی، شهردار سبزوار، دربارهٔ نگرانی‌ها از مکان احداث پارکینگ بیان کرد، این بود که نمای این پروژه نیز با آجر سنتی، و دیوارهای بیرونی آن، با الهام از داستان رستم و سهراب، ساخته خواهد شد.

🔹ایده‌ای که شاید به خودی خود پسندیده می‌بود، اما به نظر نمی‌رسد لزوماً با نگرانیِ نادیده گرفته شدن آرامگاه اسطوره‌ای سهراب، به‌عنوان یک ظرفیت مغفول گردشگری در شهرمان، ارتباط خاصی داشته باشد و بالتبع، بتواند آن نگرانی را برطرف سازد.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

ترسیم چهره شهید حمیدرضا الداغی با هنر نقاشی خط توسط هنرمند سبزواری

اوایل آذرماه جاری اولین جشنواره ملی دانشگاهی شهید غیرت در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد و در کنار همه برنامه های فرهنگی و هنری ارزشمندی که در این جشنواره به اجرا در آمد، یک تابلو زیبا از چهره شهید حمیدرضا الداغی توسط عباس صادقی یکی از هنرمندان خوش ذوق دیار سربداران  ترسیم شد، که کاری قابل تحسین بود.

به گزارش امید سبزوار در این تابلو آقای صادقی با هنر سیاه مشق و نقاشی خط، چهره شهید الداغی را در طول مدت برگزاری مراسم کشید و حتی جزئیاتی مانند مردمک چشم، ابرو و لب های او را نیز با هنر نقاشی خط ترسیم کرده است.

متنی که در این تابلو بارها و بارها خوش نویسی شده است، عبارت است از «شهید حمیدرضا الداغی شهید غیرت» و در کنار آن سخنی از آیت الله خامنه ای رهبر ایران نیز با خطی درشت خوشنویسی شده است که گفته بود: «شهید حمیدرضا الداغی شهادتش افکار عمومی را تکان داد»

این تابلو ارزشمند پس از اتمام کار به موزه دانشگاه حکیم سبزواری اهدا شده است.

عباس صادقی قبلا نیز در مراسم شب هفت شهید حمیدرضا الداغی تابلویی از چهره شهید را در طول برگزاری مراسم در محل گلزار شهدای سبزوار نقاشی کرده بود.

گفتنی است عباس صادقی هنرمند خوشنویس، نگارگر و نقاش سبزواری است که دارای مدرک ممتاز خوشنویسی است و در حال حاضر هنرجوی دوره فوق ممتاز انجمن خوشنویسان اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سبزوار است.

در مطالب بعدی این رسانه بیوگرافی این هنرمند دیار سربداران منتشر می شود. 
 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

ماجرای شکایت موسسه آبادانی دیار سربداران از شهرداری چیست؟

🔷️یکی از نکات مهمی که در نشست خبری دوشنبه شب میثم حسین آبادی شهردار سبزوار، مطرح شد اما رسانه ها به آن نپرداختند، موضوع پرونده حقوقی شهرداری در ارتباط با موسسه آبادانی دیار سربداران بود.

🔶️در بخشی از این جلسه یکی از خبرنگارانی که ظاهرا نه تنها بی طرف نیست بلکه عداوتی چندساله با موسسه آبادانی دیار سربداران دارد، در نوبت پرسش خود به شهردار گفت: سئوالی که من از همه شهرداران می پرسم این است که در شکایتی که شهرداری از موسسه آبادانی دیار سربداران دارد، پرونده در چه حال است؟ طلبی که از زمین ها داشتید، بحث فرودگاه قدیم، یکی از فازهای توحیدشهر، سجادشهر و بخشی از شهرک اندیشه؟

🔷️ میثم حسین آبادی شهردار سبزوار در پاسخ به این سئوال خبرنگار ابتدا از سید عباس شبیری یکی از معاونان خود پرسید آیا پرونده ای داریم؟ و  سید عباس شبیری اظهار بی اطلاعی کرد و قرار شد از بخش حقوقی بپرسد. سپس چند دقیقه بعد و پس از استعلامی که از همکاران خود در بخش حقوقی کرد، به شهردار پاسخ داد: یک مورد شکایت موسسه از شهرداری را داریم در شهرک صنعتی فرودگاه!

🔶️ظاهرا این پاسخ کاملا خلاف میل خبرنگار سئوال کننده بود. زیرا او دوست داشت و سعی کرده بود القا کند که شهرداری از موسسه آبادانی دیار سربداران شکایت دارد، اما حداقل تا اینجای کار معلوم شد اگر شکایتی هم باشد، شکایت موسسه از شهرداری است. به همین خاطر خبرنگار سئوال کننده نه تنها به جوابی که منتظرش بود نرسید، بلکه حتی ترجیح داد دیگر از شهردار نپرسد شکایت موسسه از شهرداری بابت چیست؟

🔷️سئوالی که به ذهن مخاطب خطور میکند این است که چگونه فردی با چند سال سابقه خبرنگاری که به قول خودش همیشه از همه شهرداران این سئوال را پرسیده است، تا به حال هنوز اطلاعاتش ناقص باقی مانده و اشراف درستی به این موضوع ندارد که اصلا شهرداری شکایتی از موسسه ندارد؟ آیا او فقط هدفش از طرح این پرسش در هر جلسه ای، جوسازی علیه موسسه است و به آنچه در واقعیت هست هیچ کاری ندارد؟ راستی ماجرای شکایت موسسه آبادانی دیار سربداران از شهرداری چیست؟ چرا کسی در آن جلسه خواستار روشن شدن این موضوع نشد؟

🔶️گفتنی است موسسه آبادانی دیار سربداران در سبزوار با پروژه های شاخصی نظیر ساخت فرودگاه و پیگیری منطقه ویژه اقتصادی شناخته میشود و علی رغم جوسازی های بیشماری که در چند سال اخیر علیه این موسسه مردم نهاد انجام شده، هنوز هیچ مدرک معتبری دال بر جرم و خطایی توسط این موسسه اثبات و منتشر نشده است.

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

تقدیر حسن فرهبدنیا از نقش همسرش در فعالیت های فرهنگی او

حسن فرهبدنیا نویسنده و پژوهشگر ادبی در نخستین جلسه از سلسله نشست های کلیله و دمنه خوانی سبزوار نقش همسرش زهرا یحیی زاده را در فعالیت های فرهنگی خود و خصوصا در پدیدآوردن کتاب کلیله و دمنه پاک ستود.  

همچون کوهی استوار، شکیبا و پایدار در هر زمان و هر زمین (چون من انسان آواره ای بودم) یاور و پشتیبانم شد تا این کار فرجامی چنین یابد. 

حسن فرهبدنیا همچنین از دکتر ابوالقاسم رحیمی استاد زبان و ادب فارسی دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دوستی ارجمند قدردانی کرد که ویراستاری این کتاب را انجام داده است، تشکر کرد.

احتمالا اشاره حسن فرهبدنیا به اینکه انسان آواره ای بوده، مربوط به شرایط شغلی اوست که به خاطر خدمت در ارتش سالها به همراه خانواده اش به شهرهای مختلف کشور مهاجرت کرده است.

لازم به توضیح است حسن فرهبدنیا به تازگی کتاب کلیله و دمنه پاک را توسط نشر فیروزی سبزوار منتشر کرده است. 

او به گفته دخترش فرزانه فرهبدنیا در راه تحقیق و پژوهش های این کتاب، که در آن تلاش زیادی برای پارسی نویسی حداکثری و پرهیز از واژگان تازی به کار رفته است، حدود 20 سال روزی 8 ساعت زمان صرف کرده است.  

کتاب کلیله و دمنه پاک حسن فرهبدنیا در دو جلد یکی مفصل تر که مناسب پژوهشگران و متخصصان ادبیات فارسی است و دیگری در یک نسخه مجمل ویژه عموم مردم به زیر چاپ رفته است.
 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

سبزواری ها کلیله و دمنه خوانی را شروع کردند

نخستین جلسه از سلسله نشست های خوانش کلیله و دمنه شب گذشته 20 آذر 1402 با راهبری حسن فرهبدنیا نویسنده و پژوهشگر ادبی و با همت سمن ادبستان فرهنگ و اندیشه سبزوار در میان استقبال چشمگیر شمار قابل توجهی از مردان و زنان فرهیخته سبزواری برگزار شد.

در این جلسه حسن فرهبدنیا پدیدآورنده کتاب کلیله و دمنه پاک ضمن ارائه معرفی مختصری از این کتاب گفت: کلیله و دمنه سرشار از داستان های پندآمیز و خردمندانه است که راه خود را از روزگاران دور به دنیای امروزی ما باز کرده و اینکه توانسته در بین کتاب های مختلفی که در همه این قرن ها نوشته شده، همچنان این کتاب باقی بماند، نشان می دهد محتوای آن در روزگار ما نیز همچنان کاربرد دارد.

وی افزود: ممکن است بعضی ارزش ها و موضوعات مطرح شده در این کتاب با سلیقه امروزی ما جور در نیاید، اما به طور کل بسیاری از ارزش های مورد احترام جامعه بشری همیشه و همه جا کاربرد دارد و مثلا ارزش هایی نظیر راست گویی، امانت داری، وفای به عهد، خردمندی و ... امروز هم مورد علاقه و دلخواه همه مردم جهان است و کلیله و دمنه کتابی است که در قالب حکایت های پندآموز و سرگرم کننده، همین ارزش ها را بیان می کند.

فرهبدنیا توضیح داد: البته بعضی از ارزش ها هم هست که ممکن است محلی و یا مقطعی باشد و از جغرافیایی به جغرافیایی دیگر یا از زمانی به زمان دیگر تغییر کنند که خواننده می تواند طبق اقتضائات خود با این بخش ها مواجه شود. 

دکتر ابوالقاسم رحیمی استاد پیشکسوت ادبیات در سبزوار نیز در این جلسه ضمن تأکید بر اهمیت اینگونه جلسات برای تعالی فردی و اجتماعی شهروندان گفت: شخصا بر خود واجب می دانم که تا زمانی که بتوانم در اینگونه جلسات شرکت کنم.

وی ضمن بیان نظراتی درباره ارزش های کتاب کلیله و دمنه عنوان کرد: مخاطب امروزی باید با نظری نقادانه به اینگونه متون تاریخی نگاه کند تا بتواند از حکایت ها و نصایح آن با توجه به شرایط زمان حال بهره مندی بهتر و مناسب تری داشته باشد.

گفتنی است جلسات هفتگی کلیله و دمنه خوانی بعد از ظهرهای دوشنبه به صورت هفته در میان در محل موسسه فرهنگی داروگ در خیابان مطهری سبزوار برگزار می شود و شرکت در این جلسات برای کلیه کتابدوستان و فرهیختگان رایگان است.

لازم به توضیح است حسن فرهبدنیا راهبر جلسات کلیله و دمنه خوانی سبزوار، به تازگی کتاب کلیله و دمنه پاک را با تلاش برای فارسی نویسی حداکثری در این شهر بازنویسی و منتشر کرده است که برای پژوهش و پدید آوردن این اثر نزدیک به 20 سال زمان گذاشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

شهردار سبزوار درباره شکایت از موسسه آبادانی دیار سربداران اظهار بی اطلاعی کرد

در اولین نشست خبری شهردار سبزوار با اصحاب رسانه این شهر، یکی از خبرنگاران سعی کرد پای موسسه آبادانی دیار سربداران را به میان بکشد و درباره شکایت شهرداری سبزوار از موسسه آبادانی دیار سربداران سئوال کرد اما میثم حسین آبادی نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.

او گفت: در این مدتی که من بوده ام نیروهای بخش حقوقی شهرداری نکته ای را درباره شکایت از موسسه آبادانی دیار سربداران به من نگفته اند. من هم مطلبی برایم ایجاد نشده است که بخواهم پیگیری کنم.

شهردار سبزوار  اما در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: همین الان در یکی از شعب دادگستری سبزوار نزدیک به 300 میلیارد تومان پرونده علیه شهرداری وجود دارد و ما ماهیانه حدود 15 میلیارد تومان داریم پول آرایی را که به ضرر شهرداری صادر شده، می دهیم.

حسین آبادی افزود: ما به اندازه 350 میلیارد تومان نیز از تضییع حقوق بیت المال جلوگیری کرده ایم.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی