امتیاز شورای عالی مناطق آزاد به سبزوار


میلاد کلاته/ طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور به منظور جذب سرمایه های داخلی و خارجی و از بین بردن بیکاری در شهرستان سبزوار به تصویب رسید. به گزارش خراسان رضوی، با توجه به نقشی که مناطق ویژه و آزاد اقتصادی در افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در کشور دارند، در سال‌های 89 و 90 مجوز تاسیس یک منطقه ویژه اقتصادی در سبزوار توسط هیئت دولت و شورای نگهبان صادر شد و در طول 10 سال گذشته برخی فعالیت های زیرساختی اجرای این پروژه انجام شد. روزنامه خراسان در سال‌های اخیر طی گزارش هایی   به موضوع منطقه ویژه اقتصادی سبزوار  پرداخته است،چراکه افزایش سرمایه‌گذاری ، راه‌اندازی کارخانه‌های متعدد در قلب منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند از مشکلات بیکاری خانواده‌های سبزواری بکاهد. 


طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۹ به دولت ابلاغ و در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۰ توسط دولت تصویب شد. این طرح مدتی بعد توسط شورای نگهبان نیز به تایید رسید و از آن زمان نهاد مسئول این منطقه درحال انجام اقدامات زیرساختی لازم برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار است و این پروژه اکنون با دریافت تاییدیه‌های لازم و رفع مشکلات زیست محیطی در مسیر اجرایی قرار گرفته است که می‌تواند نویدبخش تحولی بنیادین در توسعه منطقه و پایانی بر بخشی از دغدغه‌های اقتصادی ساکنان این منطقه  استان خراسان رضوی باشد. در مصوبه طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار مشخص شده بود که این منطقه با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود و در همان زمان موسسه آبادانی دیار سربداران مسئولیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار را قبول کرد.  


مدت‌ها بود اجرایی شدن روند ساخت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار نیاز به اخذ مصوبه شورای عالی مناطق آزاد کشور داشت که پس از کش و قوس‌های فراوان  در دومین جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم به ریاست محمد مخبر معاون اول دولت و با حضور وزیران کشور، اقتصاد و دارایی، دادگستری، تعاون کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور تشکیل شد. در این جلسه طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به تصویب رسید که پس از تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی، روند واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران این منطقه که پیش از این معطل تصویب طرح جامع آن بود، آغاز می‌شود.  


علی اصغر عنابستانی نماینده شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: پس از دو سال به لطف خداوند متعال  طی نشست شورای عالی مناطق آزاد کشور، طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سبزوار به تصویب رسید که یک گام بزرگ و ارزشمند برای توسعه سبزوار و حوزه انتخابیه به شمار می‌رود. وی افزود: بیش از یک سال و دو ماه است که متاسفانه صرفا منتظر  تصویب در شورای عالی مناطق آزاد کشور بود اما پس از رایزنی چندین‌باره با رئیس جمهور محترم و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور این اتفاق مبارک به ثمر رسید و از این به بعد عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار باید با استحکام و قدرت آغاز شود. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که استاندار خراسان رضوی، معاون استاندار و مسئولان محلی شهرستان سبزوار باید از این فرصت برای توسعه استان خراسان رضوی استفاده و راه را برای سرمایه‌گذاران هموار کنند، تأکید کرد: همه باید تلاش کنیم این اتفاق سبب جذب سرمایه در سبزوار شود و امیدبخش اشتغال و تولید در این منطقه باشد. عنابستانی اظهار کرد: این پروژه بیش از 11 سال است که به تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی رسیده و هیچ کسی نباید در مسیر اجرایی آن سنگ اندازی کند و پروژه بخش زیادی از مشکلات بیکاری منطقه را برطرف می‌کند. 

 

منبع: روزنامه خراسان رضوی

 

منطقه ویژه اقتصادی سبزوار