فرودگاه سبزوار در فروردین 1401 در جایگاه بیستمین فرودگاه کشور از لحاظ میانگین میزان جابه جایی مسافر و بار در هر پرواز قرار گرفت.

بنا بر اطلاعات مندرج در شماره صد و چهل و نهم ماهنامه آماری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در فروردین 1401 به طور میانگین در هر پرواز فرودگاه سبزوار 92 نفر مسافر به همراه 788 کیلوگرم بار جابه جا شده اند. این رقم میانگین برابر با فرودگاه یزد و بیشتر از 32 فرودگاه دیگر کشور بوده است.

میانگین مسافر و بار جا به جا شده در هر پرواز، یکی از فاکتورهای مهم جهت اندازه گیری ظرفیت هر فرودگاه برای رسیدن به سوددهی اقتصادی است.

بیشترین میزان میانگین جابه جایی بار و مسافر در فروردین 1401 مربوط به فرودگاه کرمان است که در هر هر پرواز 151 مسافر و 1407 کیلوگرم بار را جا به جا کرده است و مشهد، تبریز، عسلویه، زنجان، اصفهان و مهرآباد تهران در رتبه های بعدی قرار دارند.

کمترین میزان میانگین جابه جایی بار و مسافر نیز مربوط به فرودگاه سراوان است که در هر پرواز تنها 10 مسافر را جابه جا کرده و مقدار بار جابه جا شده نیز برای این فرودگاه صفر اعلام شده است.

به جز 4 شهر مرکز استان قم، قزوین، سمنان و کرج که کلا در فروردین 1401 هیچ پروازی برای آن ها ثبت نشده است، شهرهای مرکز استانی نظیر بجنورد، بیرجند، گرگان، شهرکرد، یاسوج، سنندج، همدان، ایلام و اردبیل میانگین مسافر و بار جابه جا شده شان پایین تر از فرودگاه سبزوار بوده است.

اما جدا از بحث مقایسه میانگین ها، فرودگاه سبزوار از لحاظ تعداد کل پروازهای انجام شده در فروردین 1401 با انجام 14 پرواز و جابه جایی 1298 نفر مسافر در رتبه چهل و ششم فرودگاه های کشور قرار گرفته است.

تعداد پروازهای فروردین ماه سال جاری فرودگاه سبزوار، نسبت به فروردین ماه سال 1400 هیچ تغییری نداشته اما تعداد مسافر آن 40 درصد و  میزان بار آن 28 درصد افزایش داشته است.

همچنین در فروردین 1401 تعداد پروازهای فرودگاه سبزوار نسبت به ماه قبل یعنی اسفند 1400 به مقدار 42 درصد کاهش اما مسافر آن 44 درصد و بار جا به جا شده در آن 28 درصد افزایش داشته است.

تنها فرودگاه نیمه غربی خراسان رضوی همچنین در فروردین سال جاری میزبان نشست و برخاست 48 پرواز غیرمسافری بوده است که در نوع خود رقم بالایی محسوب می شود و از این بابت نیز در جایگاه بیست و یکم فرودگاه های کشور و بالاتر از چندین فرودگاه مرکز استان قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

فرودگاه سبزوار