علی نورآبادی

 

میرعلم سیدیدر هفته های اخیر گذشته موسسه آبادانی دیار سربداران ویژه نامه ای منتشر کرد که در آن همه فعالیت ها و اقداماتش را در سه دهه گذشته تشریح کرده بود. بعد از انتشار این ویژه نامه، رئیس دادگستری سبزوار نشست خبری گذاشت و باز هم درباره موسسه آبادانی دیار سربداران سخنانی بیان کرد. هر دوی اینها ادعاهایی مطرح کردند که ما نمی دانیم کدام یک درست تر و دقیق تر است. درست و نادرست بودن این ادعاها تنها بعد اعلام نتیجه بررسی های مراجع ذیصلاح مشخص خواهد شد و باید تا آن زمان صبر کنیم. اما درباره این مسئله چند نکته قابل تامل وجود دارد:

 

1- اشتباه نشود این یادداشت نه در دفاع از موسسه آبادانی است و نه در پی حمایت از تخلفات احتمالی صورت گرفته. حرف این یادداشت، حرف دیگری است؛ حرف ما درباره نحوه مواجهه با این مسئله است.

 

2- هر موسسه یا بنگاه اقتصادی ممکن است تخلفاتی کرده باشد و کدام شرکت و بنگاه است که اشکالات و یا اشتباهاتی نداشته باشد. اما نحوه برخورد با این تخلفات و اشکالات نیز مهم است. موسسه آبادانی هم مانند دیگر شرکت ها و موسسات اگر اشکالات یا تخلفاتی داشته است باید در فضایی آرام و در مسیر قانونی به آن اشکالات و تخلفات رسیدگی  و نتیجه را برای مردم اعلام شود و هیچ نیاز به این همه هیاهو و جنجال در رسانه ها و فضای مجازی نیست. در سال هایی که به نام رونق و حمایت از تولید نامگذاری شده است مسئولان قضایی شهرستان هم باید در برخورد با موسسات اقتصادی و واحدهای تولیدی باید به گونه ای عمل کنند که موجب توقف و تعطیلی آن بنگاه نشود. مسئولان دادگستری سبزوار، مواظب باشند که بر خلاف این مسیر اصلی و سیاست کلی حرکت نکنند و به بجای باز کردن و احیای واحدهای تولیدی، زمینه بستن و تعطیلی آنها را فراهم نکنند.

 

3- نمی دانیم رئیس دادگستری سبزوار به دنبال چیست؟ و یا چه نیتی دارد؟ اگر جناب سیدی به فکر حل اشکالات موسسه و رسیدگی به تخلفات آن است اما آیا مسیر درستی را برای رسیدن به نتیجه انتخاب کرده است؟ همین که یک پرونده تخصصی و حقوقی به جای رسیدگی در محکمه قضایی در اینستاگرام و فضای مجازی بالا و پایین می شود، نشان می دهد که او مسیر صحیحی را برای رسیدن به نتیجه انتخاب نکرده است.

 

4- مگر مقام معظم رهبری و مسئولان عالی قضایی بارها تاکید نکردند تا زمانی که تخلفی اثبات نشده و حکم قطعی برای کسی _ فرقی نمی کند هر شخص حقیقی یا حقوقی- صادر نشده است اتهام زنی نکنید و چیزی اعلام نشود؛ حال چگونه است که رئیس دادگستری سبزوار که مخاطب نخست این تاکیدات  است خلاف این مسئله عمل می کند و در حالی که پرونده ای هنوز در حال رسیدگی است، آن را نه تنها به رسانه ها بلکه به فضای مجازی نیز کشانده و موجب هیاهو و جنجال های بیهوده شده است. قطعا هر پرونده حقوقی و قضایی در فضای آرام و سالم بهتر به نتیجه می رسد تا در فضای مسموم و ناسالم. بهتر است جناب سیدی خیلی «اینستاگرام زده» نشود و  از فضای مجازی پای در فضای واقعی بگذارد. 

 

5- کاش رئیس دادگستری سبزوار همانقدر که به فکر موسسه آبادانی است کمی هم به فکر اطاله دادرسی ها و طولانی بودن رسیدگی به پرونده ها باشد که مردم را به ستوه آورده است. مردم برای یک پرونده باید کفش آهنی بپوشند و یک سال و دو سال و حتی بیشتر از این اداره به آن اداره و از این شعبه به آن شعبه بدوند تا شاید به نتیجه برسند. یک نمونه اش همین پرونده موسسه آبادانی است که چندین ماه است دفاتر موسسه پلمپ شده و پرونده به شعبه کیفری رفته است اما هنوز هیچ خبری نیست و معلوم هم نیست که تا کی طول بکشد. و یا کاش رئیس داگستری سبزوار کاری برای کاهش حجم پرونده ها در دادگستری بکند و یا اقدامی برای کاهش هزینه های کمرشکن دادرسی انجام دهد. 

 

6- بزرگترین و موفق ترین موسسات اقتصادی و بنگاه های تولیدی را نیز با یک حکم پنج خطی می شود پلمپ و تعطیل کرد اما راه اندازی یک موسسه یا واحد تولیدی کوچک، دهها حکم و مجوز می خواهد و سالها طول می کشد. در حالی که این روند دقیقا باید  برعکس باشد. یعنی دو سه روزه بتوان مجوز گرفت و یک فعالیت اقتصادی را شروع کرد اما تعطیلی یک بنگاه اقتصادی و واحد تولیدی به این راحتی ها نباشد. مسئولان دادگستری سبزوار خودشان را به جای سرمایه گذار و تولیدکننده بگذارند، آیا برای شروع یک فعالیت اقتصادی و واحد تولیدی نیز به این سرعت مجوز می دهند و حکم صادر می کنند؟

 

7- و خلاصه کلام این که، مسئولان و بویژه رسانه های سبزوار به جای این جنجال های مجازی و پرداختن به حاشیه ها با همفکری و همکاری باید برای حل مشکلات اساسی و اولویت های شهرستان تلاش کنند. مسئولان و رسانه های شهرستان با همفکری و تعامل باید برای به نتیجه رسیدن طرح های نیمه تمام شهرستان تلاش کنند. مسئولان و رسانه های سبزوار با همفکری و تعامل بیشتر باید برای راه اندازی هر چه زودتر منطقه ویژه اقتصادی تلاش کنند؛ منطقه ای که بازارهای هدف آن جمعیت 400 میلیونی کشورهای شرقی و آسیای میانه است. مسئولان و رسانه های شهرستان باید با همفکری و تعامل بیشتر برای به نتیجه رسیدن هر چه زودتر طرح حیاتی راه آهن سبزوار تلاش کنند. نخستین و مهم ترین آسیب این حاشیه سازی ها و جنجال های مجازی، فراموشی و غفلت مسئولان از مسائل اساسی و اولویت های شهرستان است و این گناه بزرگی است./ شنبه 4 تیر 1401/