بیاناتی صریح، مقتدر و انقلابی به نفع تولید و اشتغال برای مردم

خطبه های این هفته نمازجمعه سبزوار که در حمایت از منطقه ویژه اقتصادی این شهر در تاریخ 26 فروردین ماه 1401، توسط حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه امام جمعه شهرستان بیان شد، از جهات مختلفی مهم و تاریخی بود و انعکاس گسترده ای در بین عموم مردم غرب خراسان، از جمله در محافل اجتماعی و نیز در گروه ها و صفحات فضای مجازی پیدا کرد. شاید بتوان گفت این یکی از پربازتاب ترین خطبه های امام جمعه فعلی دیار سربداران از زمان حضورش در این منصب تا کنون بوده است که با چنین سرعت و شدتی فایل صوتی، متن نوشتاری و کلیپ تصویری از سخنان ایشان در میان فعالان اقتصادی و کنشگران اجتماعی از جناح های مختلف سیاسی و نیز عموم مردم دست به دست شد.

دلایل اهمیت و اقبال عمومی گسترده به خطبه های اخیر حجت الاسلام و المسلمین مقیسه را می توان در چند محور مورد تحلیل و بررسی قرار داد:

  1. حمایت صریح از فعالان اقتصادی بخش خصوصی (گروهی متدین که برای این شهر کارهای زیادی کرده اند)
  2. حمایت از اشتغالزایی و معرفی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به عنوان مهمترین عمل اقتصادی این شهر
  3. انتقاد شدید از مانع تراشی دستگاه های اجرایی در مقابل فعالان اقتصادی
  4. انتقاد به سکوت و تعلل دادگستری و اطلاعات در مقابل اتهام زنی به فعالان اقتصادی
  5. دستور برخورد قاطع با متخلفین و مفسدین واقعی بعد از محاکمه عادلانه و رسیدن به نتیجه قطعی

در ادامه به تشریح و بررسی هر یک از این محورها می پردازیم:

1- حمایت صریح از فعالان اقتصادی بخش خصوصی:

حجت الاسلام و المسلمین مقیسه در بخشی از سخنان خود ضمن اعلام حمایت صریح از همه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی و افتخار به این حمایت، به گروه متدینی از بزرگان این شهر اشاره کرد که در چند دهه گذشته به میدان آمده اند و برای این شهر کارهای زیادی از جمله ساختن فرودگاه و ریختن نقشه راه آهن را انجام داده اند. احتمالا اکثر مردم سبزوار به خوبی می دانند که منظور امام جمعه شهرستان از چنین گروهی، چه کسانی هستند و در واقع به کدام موسسه اشاره داشته است.

چنین حمایت صریح و محکمی توسط  نماینده ولی فقطه و امام جمعه یک شهر از فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی در جامعه می تواند باعث دلگرمی آنان به ادامه مسیر جهاد اقتصادی و جذب سرمایه گذاران بیشتری به شهر و منطقه بشود. زیرا آن ها عالی رتبه ترین مقام مذهبی و رهبر معنوی جامعه را پشتیبان خود و تلاش های اقتصادی شان می بینند.

2- حمایت از اشتغالزایی و معرفی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به عنوان مهمترین عمل اقتصادی این شهر

دومین محور پر اهمیت در سخنان امام جمعه سبزوار، اشاره ایشان به فشارهای شدید اقتصادی بر مردم بود. در واقع می توان این فشارهای شدید اقتصادی را در قالب بحران های بیکاری و فقری که هر روز گریبان تعداد بیشتری از شهروندان را می گیرد، مشاهده کرد. بی شک این درد اصلی جامعه است و باید برای آن چاره جویی عملی کرد. راهکاری که حجت الاسلام و المسلمین مقیسه برای چاره جویی عملی این مشکل در سبزوار پیشنهاد داد، میدان دادن واقعی به سرمایه گذاران مردمی و بخش خصوصی است که می توانند در پروژه های مختلف برای جوانان اشتغال زایی کنند. یقینا در همین راستا بود که امام جمعه سبزوار منطقه ویژه اقتصادی را مهمترین عمل اقتصادی این شهر برشمرد که می تواند برای کشور هم ثمرات خوبی داشته باشد.

3- انتقاد شدید از مانع تراشی دستگاه های اجرایی در مقابل فعالان اقتصادی

محور مهم دیگری که در خطبه های روز جمعه حجت الاسلام مقیسه قابل مشاهده است، انتقاد شدید و شجاعانه ایشان از آن دسته از دستگاه ها و مسئولان دولتی است که سر راه فعالیت سرمایه گذاران مردمی و بخش خصوصی مانع تراشی می کنند. به نظر می رسد بارزترین مصداق این گلایه و انتقاد امام جمعه سبزوار، در مانع تراشی هایی قابل مشاهده است که در یک سال اخیر برای سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی این شهر به وجود آورده اند و با بستن دفاتر این مجموعه، اجازه حرکت و بهره برداری از این پروژه بزرگ اشتغال زا در شمال شرق کشور را نمی دهند.

4- انتقاد به سکوت و تعلل دادگستری و اطلاعات در مقابل اتهام زنی به فعالان اقتصادی

امام جمعه سبزوار در یک بخش محوری دیگر از خطبه های این هفته خود در جمع نمازگزاران جمعه صریحا به سکوت و تعلل ادارات دادگستری و اطلاعات پیرامون مشکلات پیش آمده برای منطقه ویژه اقتصادی سبزوار اعتراض کرد و با مخاطب قراردادن آن ها پرسید، چرا به فریاد نمی رسند؟ با توجه به اینکه حجت الاسلام مقیسه در طول سالهایی که امامت جمعه سبزوار را برعهده داشته، همواره منشی معتدل از خود نشان داده و حتی انتقادات خود از مسئولان و دستگاه های اجرایی مختلف را چون پدری دلسوز با لحنی نرم و در لفافه بیان کرده است، اینبار این انتقاد صریح ایشان به دو اداره و ارگان مهم و تاثیرگذار دولتی در سبزوار و پرسیدن این سئوال از آن ها که چرا به فریاد نمی رسند، نشان دهنده این است که امام جمعه محترم واقعا از این نحوه عملکرد، ناراضی است و اینبار پس از چندین بار تذکر قبلی که هیچ فایده ای نداشته است، تصمیم گرفته در تریبون عبادی سیاسی نمازجمعه به بیان گلایه و اعتراض خود بپردازد.

5- دستور برخورد قاطع با متخلفین و مفسدین واقعی به شرط محاکمه عادلانه و رسیدن به نتیجه قطعی

امام جمعه سبزوار به همان اندازه که در خطبه ای این هفته خود بر لزوم حمایت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی تأکید کرد و حتی حمایت خود را از این قشر جامعه باعث افتخار دانست، به همان اندازه هم برخورد قاطع با متخلفین و مفسیدن واقعی را ضروری برشمرد. اما ایشان انجام محاکمه عادلانه و رسیدن به نتیجه قطعی را به عنوان یک شرط مهم در برخورد با متخلفین عنوان کرد و دستگاه های اجرایی را از این عمل اشتباه که قبل از محاکمه عادلانه و رسیدن به نتیجه قطعی بخواهند آبروی کسی را ببرند و مانع فعالیت های او شوند برحذر داشت.

در این مورد نیز توقف فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی سبزوار یکی از مصادیقی است که نشان می دهد دستگاه های اجرایی شهرستان برخوردی شتابزده و غیرمنصفانه و ناموجه با یک مجموعه اقتصادی داشته اند. زیرا اکنون بعد از چند ماه که از به تعطیلی کشیدن آن می گذرد هنوز هیچ دلیل قانع کننده ای بر اثبات هیچ تخلفی در آن مجموعه ارائه نشده و هیچ محاکمه عادلانه ای صورت نگرفته اما بازهم جلوی فعالیت آن را گرفته اند.

***

با توجه به این 5 محور مهم در سخنان حجت الاسلام و المسلمین مقیسه و نیز با توجه به بازتاب چند روزه و گسترده این سخنان در بین عموم مردم سبزوار، به نظر می رسد می توان خطبه های نمازجمعه این هفته سبزوار را خطبه هایی به معنای واقعی تاریخی و راهبردی دانست که باید در حافظه دیار سربداران ثبت و ضبط شود. در واقع این خطبه تاریخی که در نخستین هفته های سال جدید بیان شد، به روشنی در راستای تأکید بر شعار امسال مقام معظم رهبری مبنی بر تولید و اشتغال افرینی است و امید می رود همه دستگاه های اجرایی و مسئولان مربوطه با عمل به آن، به سرعت در مسیر مانع زدایی از مقابل همه فعالیت های مثبت اقتصادی، از جمله پروژه بزرگ منطقه ویژه اقتصادی سبزوار حرکت کنند و زمینه تحقق شعار سال مقام معظم رهبری را فراهم آورند.