طبق اعلام وبسایت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در حال حاضر 4 نوع طبقه بندی برای فرودگاه های کشور وجود دارد که شامل فرودگاه های بین المللی، فرودگاه های مرز هوایی، فرودگاه های داخلی و فرودگاه های در دست مطالعه هستند. 

استان خراسان رضوی در این دسته بندی سهمی 4 گانه دارد که شامل یک فرودگاه بین المللی در شهر مشهد، یک فرودگاه مرزمجاز هوایی در شهر سبزوار و دو فرودگاه در دست مطالعه در گناباد و در تربت حیدریه است. 

در واقع جمعیت بیش از 6 میلیون نفری استان خراسان رضوی در حال حاضر فقط دسترسی به دو فرودگاه فعال در شهرهای مشهد و سبزوار دارند و فرودگاه مشهد عملا نیمه شرقی استان و فرودگاه سبزوار نیمه غربی استان را تحت پوشش خود دارند. 

منطقه غرب خراسان رضوی با 12 شهرستان سبزوار، نیشابور، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد، فیروزه و کوه سرخ جمعیتی حدودا یک و نیم میلیون نفری را در خود جای داده است و بنابراین فرودگاه سبزوار از با توجه به موقعیت انحصاری خود در منطقه از شانس خوبی برای رشد و رونق پروازها برخوردار است.

فرودگاه سبزوار از سال 1385 به مرز مجاز هوایی تبدیل شده و تا کنون از این فرودگاه تا کنون پروازهایی در دو مسیر خارجی عراق و سوریه انجام شده است.