نخستین جلسه از سلسله نشست های خوانش کلیله و دمنه شب گذشته 20 آذر 1402 با راهبری حسن فرهبدنیا نویسنده و پژوهشگر ادبی و با همت سمن ادبستان فرهنگ و اندیشه سبزوار در میان استقبال چشمگیر شمار قابل توجهی از مردان و زنان فرهیخته سبزواری برگزار شد.

در این جلسه حسن فرهبدنیا پدیدآورنده کتاب کلیله و دمنه پاک ضمن ارائه معرفی مختصری از این کتاب گفت: کلیله و دمنه سرشار از داستان های پندآمیز و خردمندانه است که راه خود را از روزگاران دور به دنیای امروزی ما باز کرده و اینکه توانسته در بین کتاب های مختلفی که در همه این قرن ها نوشته شده، همچنان این کتاب باقی بماند، نشان می دهد محتوای آن در روزگار ما نیز همچنان کاربرد دارد.

وی افزود: ممکن است بعضی ارزش ها و موضوعات مطرح شده در این کتاب با سلیقه امروزی ما جور در نیاید، اما به طور کل بسیاری از ارزش های مورد احترام جامعه بشری همیشه و همه جا کاربرد دارد و مثلا ارزش هایی نظیر راست گویی، امانت داری، وفای به عهد، خردمندی و ... امروز هم مورد علاقه و دلخواه همه مردم جهان است و کلیله و دمنه کتابی است که در قالب حکایت های پندآموز و سرگرم کننده، همین ارزش ها را بیان می کند.

فرهبدنیا توضیح داد: البته بعضی از ارزش ها هم هست که ممکن است محلی و یا مقطعی باشد و از جغرافیایی به جغرافیایی دیگر یا از زمانی به زمان دیگر تغییر کنند که خواننده می تواند طبق اقتضائات خود با این بخش ها مواجه شود. 

دکتر ابوالقاسم رحیمی استاد پیشکسوت ادبیات در سبزوار نیز در این جلسه ضمن تأکید بر اهمیت اینگونه جلسات برای تعالی فردی و اجتماعی شهروندان گفت: شخصا بر خود واجب می دانم که تا زمانی که بتوانم در اینگونه جلسات شرکت کنم.

وی ضمن بیان نظراتی درباره ارزش های کتاب کلیله و دمنه عنوان کرد: مخاطب امروزی باید با نظری نقادانه به اینگونه متون تاریخی نگاه کند تا بتواند از حکایت ها و نصایح آن با توجه به شرایط زمان حال بهره مندی بهتر و مناسب تری داشته باشد.

گفتنی است جلسات هفتگی کلیله و دمنه خوانی بعد از ظهرهای دوشنبه به صورت هفته در میان در محل موسسه فرهنگی داروگ در خیابان مطهری سبزوار برگزار می شود و شرکت در این جلسات برای کلیه کتابدوستان و فرهیختگان رایگان است.

لازم به توضیح است حسن فرهبدنیا راهبر جلسات کلیله و دمنه خوانی سبزوار، به تازگی کتاب کلیله و دمنه پاک را با تلاش برای فارسی نویسی حداکثری در این شهر بازنویسی و منتشر کرده است که برای پژوهش و پدید آوردن این اثر نزدیک به 20 سال زمان گذاشته است.