موسی وثوق یکی از خبرنگاران غرب خراسان طی یادداشتی در رسانه عصر سبزوار به موضوع تصمیم شهرداری برای ساخت پارکینگ طبقاتی در نزدیکی آرامگاه سهراب پرداخته و این پرسش را مطرح کرده است آیا احداث پارکینگ طبقاتی در نزدیکی آرامگاه سهراب، از اهیمت این بنا و طرحی که قرار است برای احیای آن اجرا شود، نمی کاهد؟

رسانه امید سبزوار در ادامه به انتشار متن کامل این یادداشت که به قلم موسی وثوق نوشته شده است، می پردازد:

🔺چالشی برای شهرداری؛ آیا احداث پارکینگ طبقاتی در نزدیکی آرامگاه سهراب، از اهمیت آن بنا نمی‌کاهد؟

🔹یکی از مسائلی که شهردار چهل و سوم سبزوار در اولین روزهای کار خود با آن روبه‌رو شده است، مناقشه بر سر مکان احداث اولین پارکینگ طبقاتی این شهر است. این پارکینگ قرار است در محوطهٔ شهرداری احداث شود و به گفتهٔ شهردار، قابلیت پارک ۳۶۵ دستگاه خودرو را خواهد داشت.

🔹منتقدان اما می‌گویند مکان اجرای این پروژه، مکان مناسبی نیست. توضیح، آن که در محوطهٔ بزرگ شهرداری (شامل محوطهٔ اصلی و پارکینگ کنونی)، دو اثر مربوط به داستان‌های شاهنامه وجود دارد که حساسیت دوستداران میراث فرهنگی، ناشی از وجود آن‌ها است.

🔹اول، طرح اجرانشدهٔ یادمان رستم و سهراب در محوطهٔ شهرداری است، که به مجسمهٔ بزرگ و آب‌نما متصل می‌شود. دوم، که احتمالاً بیش‌تر حساسیت برانگیز است، آرامگاه اسطوره‌ای سهراب (شاهنامه)، که بنایی کوچک و آجری است، و در پارکینگ (بخش پایینی محوطه) شهرداری قرار دارد.

🔹با جدی شدن بحث‌ها دربارهٔ احداث پارکینگ در محوطهٔ شهرداری، نگرانی‌ها از این بابت بالا گرفت که مبادا اجرای پروژه، منجر به تخریب آرامگاه سهراب یا به فراموشی سپرده شدن یادمان/رزمگاه رستم و سهراب شود. پاسخ شهرداری از همان ابتدا، رد این نگرانی‌ها بود.

🔹از جمله، یک بار، معاون شهرسازی شهرداری سبزوار به عصر سبزوار گفت: «بنای آرامگاه سهراب حفظ می‌شود و قرار نیست با احداث پارکینگ طبقاتی، تخریب شود. حتی برای حفظ درختان آن قسمت هم برنامه‌ریزی شده و این قسمت در طرح تهیه شده در بخش وید (فضای خالی) پارکینگ، قرار خواهد داشت.»

🔹اما احتمالاً نگرانی دوستداران میراث فرهنگی، فراتر از این‌ها بود و به جز آن که از تخریب این بنا به‌عنوان قربانی احداث پارکینگ بترسند، از اساس مورد پسند نبود که در اطراف چنین بنای حساسی - که می‌توانست با توجه به آن و جدی گرفتن ظرفیت‌هایش، عامل گسترش گردشگری در سبزوار باشد - پروژهٔ عظیمی همچون پارکینگ طبقاتی احداث شود.

🔹قابل درک است که منتقدان نگران‌اند مبادا بی‌توجهی‌ها به این بنا، با احداث پارکینگ طبقاتی درست در اطراف آن، شدت یافته و به طور کلی، هویت و اهمیت آرامگاه اسطوره‌ای سهراب در سبزوار، تحت‌الشعاع پروژه‌ای کاملاً نامرتبط با میراث فرهنگی قرار گیرد (اصل این موضوع توسط یکی از فعالان رسانه‌ای سبزوار به نام امید برومندی در کانال شخصی‌اش مورد بررسی قرار گرفته بود).

🔹شهرداری سبزوار تا کنون عزم خود را برای احداث پارکینگ طبقاتی در همان مکان حفظ کرده و به نظر نمی‌رسد قصد تغییر آن را داشته باشد. شهردار سبزوار در اولین نشست خبری خود که در این هفته برگزار شد، تقریباً همان سخنان قبلی را تکرار کرد و اطمینان داد که به آثار موجود ضربه‌ای وارد نخواهد شد.

🔹تنها سخن جدیدی که میثم حسین‌آبادی، شهردار سبزوار، دربارهٔ نگرانی‌ها از مکان احداث پارکینگ بیان کرد، این بود که نمای این پروژه نیز با آجر سنتی، و دیوارهای بیرونی آن، با الهام از داستان رستم و سهراب، ساخته خواهد شد.

🔹ایده‌ای که شاید به خودی خود پسندیده می‌بود، اما به نظر نمی‌رسد لزوماً با نگرانیِ نادیده گرفته شدن آرامگاه اسطوره‌ای سهراب، به‌عنوان یک ظرفیت مغفول گردشگری در شهرمان، ارتباط خاصی داشته باشد و بالتبع، بتواند آن نگرانی را برطرف سازد.