امیدسبزوار

قانونمند از مردم برای مردم ، با تولید محتوای دست اول، نوری بر تاریکی های خبری سبزوار

۴۲ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

نگاهی به سریال سربداران نخستین مجموعه تاریخی تلویزیون ایران بعد از انقلاب (2)

امید سبزوار / به مناسبت برگزاری دومین کنگره ملی سربداران

(قسمت دوم)

سریال سربداران اگرچه به عنوان نخستین مجموعه تلویزیونی تاریخی تلویزیون ایران بعد از انقلاب، از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، اما در زمان ساخت و پخش این سریال برخی حواشی نیز به وجود آمد.

در این قسمت از مطلب به برخی از آن حواشی به نقل از وبسایت ویکی شیعه می پردازیم:

حذف برخی صحنه‌های مجموعه: سال ۱۳۶۲ش همراه با پخش مجموعه سربداران، به نوع بازی و نقش فاطمه، همسر شیخ حسن (با بازی سوسن تسلیمی) ایراد گرفته شد که باعث شد بخشی از بازی سوسن تسلیمی حذف شود. همچنین صحنه‌های مربوط به شهر میکده‌ها نیز به دلیل انتقاد نسبت به حضور شیخ حسن جوری در چنین مکانی حذف گردید.

نقدها: بهرام بیضایی، نویسنده و کارگردان، در مهر ۱۳۶۳ش، نقدی مفصل بر سریال سربداران با نام مستعار اعظم علیان می‌نویسد؛ نقدی کاملاً غیرهمدلانه و کوبنده که در شماره پنجم جُنگ چراغ به­‌چاپ می‌­رسد. این نقد، که با عنوان «پایان کار سربداران» چاپ شده است، بیشتر بر وجوه دراماتیک و ضع­ف‌های فنی سریال در باب داستان‌­گویی تمرکز کرده است با این همه گاهی هم نقدهایی را متوجه گفتمان نویسنده و کارگردان می‌­کند.

کمک امام خمینی به سربداران: بعد از ساخت سربداران، با وجود این که سازندگان برای به تصویر کشیدن "ترکان بانو" (با بازی افسانه بایگان) و استفاده او از کلاه گیس اجازه داشتند اما مسوولان در بازبینی خواستار حذف همه پلان‌ها شدند. بعد از مدتی نجفی مجموعه را توسط شخصی به امام خمینی رساند و وی نیز بعد از دیدن آن، با دلیل مجازی بودن تصویر و عدم اشکال کلاه گیس، اجازه پخش بدون حذف را صادر کردند.

سربداران در خاطرات هاشمی رفسنجانی: اکبر هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی در زمان پخش این مجموعه در بخشی از خاطراتش در ۱۲ بهمن ۱۳۶۲ش به این نکته اشاره می‌کند که رئیس‌ جمهور وقت آیت‌الله خامنه‌ای ایرادی‌ به‌ سریال‌ سربداران‌ داشتند که‌ وی آن را رد کرد.

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

پوستر کنگره ملی سربداران منتشر شد

پوستر دومین کنگره ملی سربداران توسط دبیرخانه این کنگره شد.
این پوستر توسط سمانه خسروجردی هنرمند طراح گرافیک و تصویرساز سبزواری و به سفارش موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق مجری بخش آیینی کنگره سربداران طراحی شده است.
سمانه خسروجردی در رابطه با طراحی این پوستر به خبرنگار امید سبزوار گفت: محوری ترین نماد استفاده شده در این پوستر «درخت سرو» است که یادآور روحیه آزادگی سربداران است.
وی افزود: علاوه بر نماد سرو از نقوش دیگری نیز در این پوستر استفاده شده است که فرهنگ ایرانی و شیعی مردم سبزوار و خراسان را به ذهن متبادر می کند.
در مطالب بعدی همین رسانه با این هنرمند سبزواری و رزومه کاری او بیشتر آشنا خواهیم شد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

رونمایی از یک رمان با موضوع حکیم سبزواری در غرب خراسان

همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب و  کتابخوانی با شعار «آینده خواندنی است» از کتاب رمان «که ماهی برآید» در سبزوار رونمایی می شود.

این رمان با موضوع زندگی فیلسوف بزرگ شرق در دوره قاجار حکیم حاج ملاهادی سبزواری نوشته شده و مراسم رونمایی از آن توسط اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با همراهی اداره آموزش و پرورش سبزوار و انجمن خیرین کتاب و کتابخانه ساز حکیم شهرستان سبزوار برگزار می شود.

نویسنده این کتاب سعیده شبرنگ است که در نخستین اثر خود، داستان زندگی و دوران این فیلسوف بزرگ را با شکل داستانی بیان می‌کند. در واقع این کتاب محصول تحقیقات و مطالعات سعیده شبرنگ در منابع مختلف است.

مراسم رونمایی از این کتاب ساعت 9:30 صبح سه شنبه 30 آبان در محل جوانسرای اسرار در میدان حکیم سبزواری جنب اداره آموزش و پرورش برگزار می شود و حضور عموم علاقه مندان در این مراسم آزاد است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

نگاهی به سریال سربداران نخستین مجموعه تاریخی تلویزیون ایران بعد از انقلاب (1)

امید سبزوار / به مناسبت برگزاری دومین کنگره ملی سربداران

(قسمت اول)

سریال سربداران که روایتگر دوره ای از تاریخ پرافتخار منطقه سبزوار بزرگ است، اولین سریال تاریخی تلویزیون ایران است که بعد از انقلاب اسلامی و در دوران اوج جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ساخته شد. این موضوع اهمیت نهضت سربداران سبزوار را نشان می دهد که به عنوان نماد آزادگی و غیرت ملی ایرانیان شناخته می شود و به همین دلیل در برهه حساس سالهای اول انقلاب و دوران خونین جنگ تحمیلی، ساخت سریالی بر مبنای تاریخ سبزوار، در دستور کار مسئولان صدا و سیمای ایران قرار می گیرد. 

یک نکته جالب دیگر درباره سریال سربداران این است که در روند شکل گیری نمایشنامه و سپس فیلمنامه سربداران دو هنرمند و شخصیت برجسته سبزواری مرحوم دکتر علی شریعتی و استاد محمود دولت آبادی نیز نقش داشته اند. هر چند بعدها فیلمنامه نهایی سریال سربداران توسط هنرمند دیگری به نام کیهان رهگذر نوشته شد.

وبسایت ویکی فقه درباره سریال سربداران نوشته است:

از سربداران به عنوان اولین مجموعه تاریخی تلویزیون بعد از انقلاب اسلامی ایران یاد می‌شود. به گفته کارگردان، سوژه سربداران قبل از انقلاب شکل گرفت و فیلم‌نامه آن با همکاری علی شریعتی و با بهره‌گیری از کتاب نهضت سربداران پطروشفسکی پژوهشگر روسی نوشته شد. از محمود دولت‌آبادی به‌عنوان اولین نویسنده فیلم‌نامه سربداران یاد می‌شود که در سال ۱۳۵۶ش آن را نوشت؛ اما نه قبل از انقلاب اسلامی ایران و نه بعد از آن، اجاز ساخت بر اساس آن داده نشد و دولت‌آبادی آن را در کتاب جمعه چاپ کرد.

نجفی کارگردان این مجموعه، اجرا و بازخورد خوب تئاتر سربداران قبل از انقلاب با بازی رضاکیانیان و میرحسین موسوی در حسینیه ارشاد را دلیل ساخت سربداران به‌عنوان اولین مجموعه پس از انقلاب ذکر ‌می‌کند.

کار پژوهش و نوشتن مجدد فیلم‌نامه جهت ساخت مجموعه تلویزیونی از اواخر سال ۱۳۵۸ش شروع شد. تصویربرداری آن نیز از شهریور ماه ۱۳۶۰ش آغاز و تا ۳ آبان ۱۳۶۲ش ادامه داشت. مجموعه تلویزیونی سربداران از دوشنبه ۲۶ دی سال ۱۳۶۲ش از شبکه یک ایران پخش گردید.

این مجموعه در زمان پخش به یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی در ایران تبدیل شد و تکیه‌کلام‌های آن به شکل ضرب‌المثل مورد استفاده مردم قرار گرفت. پخش‌ مجدد آن از شبکه‌های استانی و همچنین شبکه «آی فیلم» نیز با استقبال بالایی روبرو می‌شود. ادامه دارد ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

آسیب شناسی یک فعال فرهنگی از نرسیدن سبزوار به پایتختی کتاب

موسی الرضا دانایی یکی از فعالان فرهنگی سبزوار در مطلبی که به تازگی منتشر کرده است، به آسیب شناسی و بررسی دلایل جا ماندن چندین ساله سبزوار از رسیدن به مقام پایتختی کتاب ایران پرداخته و در این رابطه نوشته است: 

♦️یک جوالدوز به خودمان و یک سوزن به دیگران

🖋 موسی‌الرضا دانایی

🔹بالاخره آبان ماه رسید و در ساعت ۱۳۴۰ روز سه شنبه ۹ آبان‌ماه تکلیف پایتخت کتاب ایران مشخص شد و ما مثل سال‌های قبل از کورس رقابت‌ها جا ماندیم و باز هم پایتخت کتاب نشدیم.

🔹پایتخت کتاب نشدیم چون مدیریت یکپارچه، هماهنگی و همدلی مسئولین را ارزیابان و گروه راستی‌آزمای ندیده یا ضعیف تشخیص داده بودند.

🔹پایتخت کتاب نشدیم چون جزیره‌هایی ساخته بودیم و فعالیت‌های فرهنگی ما جزیره‌ای بود.

🔹پایتخت کتاب نشدیم چون اشتباه گرفته بودیم صرف کار فرهنگی مبتنی بر کتاب باید می‌بود و پایتختی ویژه فعالیت‌های کتاب‌محور است.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما مردم فرهنگ‌یار و فرهنگ‌دوست هم‌چنان در عرصه حضور داشتند و بیشتر از قبل خواهند بود.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما سمن‌های مردم‌نهاد ثابت کردند که چندین گام جلوتر از مراکز و متولیان سازمانی و اداری همچنان فعال و پویا به فعالیت مشغولند و خواهند بود.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما این نشدن تلنگر بزرگی باید به مسئولین و متولیان امور باشد.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما قطار کتابخوانی با کلی سرنشین عاشق همچنان در این کهن‌دیار به حرکت خود ادامه خواهد داد.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما حلقه ارتباطی بین اصناف مختلف و کتاب به‌خوبی بر قرار شد و در پیوند مستحکم آن در تکاپو هستند.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما ارتباط مراکز درمانی با کتاب تنگاتنگ و محکم‌تر شد.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما ارتباط کتاب با صنعت، ارتباط کتاب با کار و کارگر به‌خوبی و به زیبایی برقرار گردید.

🔹پایتخت کتاب نشدیم تا مسئولین ما قدر فرصت‌ها را بدانند و فرصت‌سوزی نکنند و قدر رویداد‌های فرهنگی را در کهن دیاری که مدعی پایتختی نثر فارسی است، بیشتر بدانند.

🔹پایتخت کتاب نشدیم تا طبق معمول بازهم مسئولان در باب همدلی و همراهی نمره قبولی نگیرند و مردمِ همیشه در صحنه ما چوب ندانسته‌های چند مسئول را بخورند.

🔴 و کلام پایانی اینکه:
پایتخت کتاب نشدیم که نشدیم!
مگر دنیا به آخر رسیده؟

🔹بیاییم به این قطار در حال حرکت سرعت بدهیم و بر‌ ایستگاه‌هایش بیفزائیم و کمی، فقط اندکی به سرنشینانش توجه و نگاه ویژه کنیم.

🔹برای کسب و به‌دست آوردن پایتختی کتاب نیاز به طرح‌ها و‌اندیشه‌های نو، تدبیر مدیران فرهنگی، وفاق، همدلی و همگامی بیشتر هستیم تا از تمامی ظرفیت‌های شهر و فرصت‌ها بهینه و به‌جا استفاده کنیم و بهره‌برداریم.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

نمایش آیینی سربداران با 30 بازیگر و نوازنده به روی صحنه می رود

کارگردان و هنرمند برجسته تئاتر سبزوار از ساخت نمایش آیینی سربداران با 30 هنرمند بازیگر و نوازنده به مناسبت دومین کنگره ملی سربداران در سبزوار خبر داد.

ابوالفضل طبسی که کارگردانی این نمایش را برعهده دارد گفت: این شاید اولین بار باشد که در تئاتر غرب خراسان، نمایشی با 30 بازیگر و نوازنده به روی صحنه می رود. 

وی افزود: در این نمایش آیین های باران خواهی (چولی چغل)، عروسی، اسب چوبی، کشتی، سنگ زنی، علم بندان و نخل گردانی که همگی از آیین های کهن دیار سربداران هستند، در یک خط داستانی واحد در کنار هم قرار می گیرند و به روایت تاریخ و فرهنگ سخت کوشی، غیرتمداری، آزادگی و شجاعت مردم این خطه که زمینه ساز شکل گیری نهضت سربداران شده است، می پردازند.

طبسی همچنین گفت: محور این نمایش جمله معروفی از عطاملک جوینی است که درباره حمله مغولان به ایران گفته است«آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند» و این نشان دهنده نهایت ویرانگری و آسیبی است که هجوم مغولان به سبزوار و اغلب ناطق ایران وارد آورد، اما با همت و غیرت مردم سبزوار و باشتین، سربداران اولین گروهی بودند که سرانجام در مقابل این هجوم وحشیانه قد علم کردند و به سلطه آنان پایان دادند.

وی گفت: از تعداد 30 هنرمندی که در این نمایش به روی صحنه می روند تعدادی بازیگر، تعدادی نقش آفرین و تعداد بازی سازند و چند تن از هنرمندان پیشکسوت موسیقی شهرستان هم حضور دارند که در جشنواره های مختلف درخشیده اند و در این نمایش با هنر موسیقی خود مقام های عرفانی و آیینی را اجرا می کنند.

وی با بیان اینکه در این کار از مشورت های استاد شمس آبادی که کارگردانی هنری بخش آیینی کنگره سربداران را برعهده دارد نیز یاری گرفته است، گفت: برگزاری چنین کنگره و همایش هایی فرصت خوبی است که دوباره به سراغ این گونه میراث ناملموس معنوی و آیین های محلی شهر و دیارمان برویم که از گذشتگانمان به ما رسیده و ما امروز وظیفه حفظ و احیا و انتقال آن ها به نسل های آینده را داریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

سروده علیرضا قزوه شاعر برجسته کشوری به مناسبت دومین کنگره ملی سربداران

مجله اینترنتی اسرارنامه از سرایش شعر جدیدی توسط علیرضا قزوه شاعر برجسته کشوری درباره سربداران خبر داد که قرار است توسط دفتر شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما برای آن نماهنگی تهیه شود و قبل از برپایی کنگره ملی سربداران از شبکه های سیما پخش شود.

به گزارش امید سبزوار علیرضا قزوه که از هنرمندان برجسته کشور در عرصه شعر انقلابی و آیینی است در حال حاضر ریاست دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما را برعهده دارد و پس از نشستی که به تازگی با ستاد  اجرایی کنگره ملی سربداران داشته است، این سروده جدید را با الهام از قیام سربداران سروده و آن را به موضوعات روز ایران و جهان از جمله وقایع امروز فلسطین ربط داده است.

متن کامل شعر جدید علیرضا قزوه به شرح زیر است:

 عشق جولان می‌دهد در کوچه‌های باشتین

 

در بیان رادمردی‌های مردان بزرگ

می‌توان از سربداران خراسان یاد کرد

با تاسی از دلیری‌های آن آزادگان

می‌توان امروز قدس و غزه را آزاد کرد

 

خصم اگر آتش بیفروزد همین امروز هم

عشق جولان می‌دهد در کوچه‌های باشتین

ایلچی‌های مغول هستند این صهیونیان

در فلسطین قبله‌گاه عاشقان راستین

 

ما دلیران دیار باشتین و بیهقیم

تا قیامت سکه با نام امامان می‌زنیم

سربداران خراسان مرد میدانیم ما

تیغ رویارو به عشق دین و ایمان می‌زنیم

 

ما بسیج باشتینیم و سپاه بیهقیم

تا هنوز آن سرسپاری در سر ما باقی است

ما سیاووشیم و از آتش نمی‌ترسیم  هیچ

قهرمان غیرت بیهق شهید الداغی است

 

تیغ مردان شهادت این زمان در دست ماست

خطبه‌ی پیروزی و فتح است می‌خوانیم ما

از فلسطینیم و از ایران و لبنان و عراق

فاتحان غزه و قدسیم می‌مانیم ما

 

گفتنی است علیرضا قَزوه زاده بهمن ۱۳۴۲، نویسنده و شاعر ایرانی است. قزوه در دی ماه ۱۴۰۰ با حکمی از سوی رئیس سازمان صداوسیما به ریاست دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما منصوب شد. او از جمله شاعران موسوم به حوزه انقلاب و دفاع مقدس بوده و درون‌مایه‌ی اشعار او بیشتر، مذهبی و اجتماعی است. اشعار قزوه در قالب شعر سپید و غزل منتشر شده‌است  قزوه در دومین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش پایداری و انتفاضه، شاعر برگزیده شد وی رئیس مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو بود.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

«شرق وحشی» یک مستند ارزشمند از واقعه ای تاریخی و اجتماعی در غرب خراسان

انتشار تصویری از پری دختر گلمحمد کلمیشی از یاغی – قهرمانان پر آوازه معاصر سبزوار و ایران در رسانه امید سبزوار طی روزهای گذشته موجی از واکنش ها و اظهار نظرات را در رسانه های محلی این شهر به همراه داشت به همین خاطر بر آن شدیم که در این پست کمی بیشتر به این موضوع بپردازم.

تصاویر پری کلمیشی از فیلم مستند «شرق وحشی» به کارگردانی مجتبی اسماعیل زاده برداشته شده بود. گفته می شود این فیلم حدود 10 سال قبل تولید شده و در آن علاوه بر دختر گلمحمد، با بسیاری دیگر از بازماندگان وقایع آن سالها نظیر هادی الداغی پسر مهدی خان الداغی(آلاجاقی معروف رمان کلیدر)، محمد کلمیشی پسر خان محمد از برادران گلمحمد، علی اربابی پسر علی اکبر ارباب که بعضی از آن ها از مخالفان گلمحمد و نیز برخی علاقه مندان و پژوهشگران ملی و محلی نظیر جواد اسحاقیان، عبدالحسین کارگری و حسین خسروجردی نیز صحبت شده است.

بسیاری از مردم ایران گلمحمد را از رمان کلیدر محمود دولت آبادی می شناسند. اما رمان کلیدر یک داستان سرایی است و تاریخ نگاری نیست. بنابراین بسیاری از اسم ها، وقایع و موقعیت ها در آن تغییر یافته و صد در صد منطبق بر واقعیت نیست و خود استاد دولت آبادی هم چنین ادعایی ندارد. بنابراین کلیدر را نباید مبنای شناخت واقعی گلمحمد و وقایع روزگار او دانست.

قبل از مستند شرق وحشی یک کتاب تحت عنوان کلیدر در اسناد و واقعیات به کوشش کلیم الله توحدی نیز منتشر شده که سعی در مستند نگاری وقایع کلیدر کرده است.

مستند شرق وحشی مورد توجه و تحسین شماری از منتقدان سینمایی قرار گرفته و تماشای آن خصوصا برای مردم خراسان می تواند برای آشنایی بیشتر با یکی از داستان های مهم و مشهوری که در دوره معاصر در سرزمین آن ها به وقوع پیوسته بسیار مفید باشد.

علاقه مندان می توانند مستند شرق وحشی را از وبسایت هاشور دانلود کنند. هزینه این دانلود تنها 20 هزارتومان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

روز به یاد ماندنی دانش آموزان دبستان سراج دانش سبزوار با کتابخانه سیار شهرداری

دانش آموزان دبستان سراج دانش 2 سبزوار روز چهارشنبه در اولین روز از هفته کتاب و کتابخوانی میهمان کتابخانه سیار شهرداری این شهر شدند و یک روز به یادماندنی را در همسفری با کتاب سپری کردند.

به گزارش امید سبزوار در بخشی از این برنامه اکرم خارقانی مقدم هنرمند قصه گو و عروسک گردان سبزواری با عروسک های شرنگ و پرنگ در قالب اجرای نمایش عروسکی برای دانش آموزان از فواید کتاب و کتابخوانی گفت.

این برنامه با پیگیری آقای حسینی مدیر دبستان سراج دانش 2 و نیز با نظر مساعد و  همراهی آقای صبوری زاده عضو شورای شهر سبزوار و اداره فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری و نیز سازمان اتوبوسرانی سبزوار اجرایی شده است.

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

آشنایی با زهره مسکنی شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و خیرکتاب سبزواری

خانم زهره مسکنی یکی از همشهریان فرهیخته و فرهنگدوست سبزواری است که علاوه بر اینکه خود نویسنده چند کتاب است، در زمره خیران کتاب شهرستان هم قرار می گیرد. او هر سال چندین جلد کتاب را به فعالان فرهنگی سبزوار اهدا می کند تا در کتابخانه های عمومی مورد استفاده قرار بگیرد. به همین مناسبت در هفته کتاب و کتابخوانی به پیشنهاد خانم اکرم خارقانی مقدم از بانوان فعال در عرصه فرهنگی و هنری سبزوار به سراغ خانم مسکنی رفتیم تا با این همشهری صاحب قلم و نیک اندیش در قالب یک گفتگوی کوتاه، بیشتر آشنا شویم.

 

این شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار سبزواری الاصل درباره بیوگرافی خود به امید سبزوار گفت: 

البته من زادۀ سبزوار نیستم، اما افتخار می ‌کنم که والدین و اجدادم از اهالی دیار ابوالفضل بیهقی و محمود دولت­‌آبادی و علی شریعتی و دیگر مفاخر این منطقه هستند. بنده اواخر دهۀ شصت، دو سه سالی در سبزوار زندگی کردم و به هر حال ارتباطم با اقوام و دوستانی که ساکن سبزوار هستند، برقرار است. 
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دارم و تا کنون حدود ٢٠ کتاب در زمینه شعر و داستان و... به قلم بنده منتشر شده و علاوه بر این آثار، مطالب متعدد بسیاری هم داشته و دارم که در رسانه‌های مختلف منتشر شده و می‌شود. 

 

پرسش: مطلع هستیم که شما در خصوص اهدای کتاب به شهر سبزوار فعالیت مستمر  دارید. در این باره توضیح بفرمایید. 

من معتقدم کتابخوانی یکی از معیارهای مهم برای شناخت فرهنگ جوامع است. کتابخوانی مردم یک جامعه در نرخ سواد، ارتقای فرهنگ، اقتصاد و خیلی مسائل دیگر آن اثرگذار است. افتخارم این است که از مشتاقان کتابم و این موضوع برایم یکی از خوشبختی‌های بزرگ جهان محسوب می‌شود. علاقه که وجود داشته باشد، ذهن انسان مدام به شیوه‌های اعتلای هر نوع خوشبختی می‌پردازد. کتاب و ترویج کتابخوانی از موضوعات همیشگی ذهن من است. این است که علاوه بر تألیف کتاب، نوشتن و انتشار مطالبی برای معرفی کتاب‌های ارزنده به دیگران و سنت انتقال و دست به دست کردن کتاب برای استفاده دیگران را به عنوان بک نذر فرهنگی در زندگی خودم جا داده‌ام و از اینگونه کارها بسیار لذت می‌برم. 

 

آیا داستان یا کتاب جدیدی در دست نوشتن دارید؟ 

بله. یک مجموعه شعر نوجوان در دست تهیه دارم. این شعرها در قالب شعر نو و سپید با رویکرد موضوعات مورد توجه نوجوانان سروده شده است. یک رمان نوجوان هم آماده چاپ دارم که شخصیت‌های آن برخلاف رمان اولم  «ماکارونی با سس مشاعره» چند پسر نوجوان هستند. بد نیست اشاره کنم که رمان اخیرم با عنوان «ماکارونی با سس مشاعره» هم طی هفته اخیر برگزیده دریافت چهار لاک‌پشث در فهرست لاک‌پشت پرنده به عنوان فهرست معرفی تخصصی کتاب‌های کودک و نوجوان شد. 

 

اوضاع فرهنگی سبزوار رو چطور می بینید و پیشنهاد، نظر و دیدگاه خاصی اگر دارید بفرمایید.

به نظر می‌رسد با وجود کمبود امکانات، جدیت و شور فضاهای فرهنگی و هنری در شهرستان­‌ها کم از تهران نیست. جشنواره‌های ادبی ارزنده برگزار می شود و آثار فاخری از حوزۀ ادبیات شهرستان‌ها برمی خیزد. امروزه فضای مجازی امکان دسترسی سریع و بهینه به منظور هم ‌پوشانی کاستی‌ها و بهره ‌گیری مشترک از فرصت‌های موجود را فراهم کرده و سبزوار هم از این موضوع مستثنی نیست. سبزوار هم دیار سربداران است و هم خطّه کتاب‌نویسان، کتابخوانان و کتاب‌دوستان. من سبزوار را شایسته کسب عنوان پایتخت کتاب ایران می‌دانم و امیدوارم که این موضوع به زودی محقق شود تا به نتایج بهتری در این منطقه فرهنگی دست پیدا کنیم.

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی