موسی الرضا دانایی یکی از فعالان فرهنگی سبزوار در مطلبی که به تازگی منتشر کرده است، به آسیب شناسی و بررسی دلایل جا ماندن چندین ساله سبزوار از رسیدن به مقام پایتختی کتاب ایران پرداخته و در این رابطه نوشته است: 

♦️یک جوالدوز به خودمان و یک سوزن به دیگران

🖋 موسی‌الرضا دانایی

🔹بالاخره آبان ماه رسید و در ساعت ۱۳۴۰ روز سه شنبه ۹ آبان‌ماه تکلیف پایتخت کتاب ایران مشخص شد و ما مثل سال‌های قبل از کورس رقابت‌ها جا ماندیم و باز هم پایتخت کتاب نشدیم.

🔹پایتخت کتاب نشدیم چون مدیریت یکپارچه، هماهنگی و همدلی مسئولین را ارزیابان و گروه راستی‌آزمای ندیده یا ضعیف تشخیص داده بودند.

🔹پایتخت کتاب نشدیم چون جزیره‌هایی ساخته بودیم و فعالیت‌های فرهنگی ما جزیره‌ای بود.

🔹پایتخت کتاب نشدیم چون اشتباه گرفته بودیم صرف کار فرهنگی مبتنی بر کتاب باید می‌بود و پایتختی ویژه فعالیت‌های کتاب‌محور است.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما مردم فرهنگ‌یار و فرهنگ‌دوست هم‌چنان در عرصه حضور داشتند و بیشتر از قبل خواهند بود.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما سمن‌های مردم‌نهاد ثابت کردند که چندین گام جلوتر از مراکز و متولیان سازمانی و اداری همچنان فعال و پویا به فعالیت مشغولند و خواهند بود.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما این نشدن تلنگر بزرگی باید به مسئولین و متولیان امور باشد.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما قطار کتابخوانی با کلی سرنشین عاشق همچنان در این کهن‌دیار به حرکت خود ادامه خواهد داد.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما حلقه ارتباطی بین اصناف مختلف و کتاب به‌خوبی بر قرار شد و در پیوند مستحکم آن در تکاپو هستند.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما ارتباط مراکز درمانی با کتاب تنگاتنگ و محکم‌تر شد.

🔹پایتخت کتاب نشدیم اما ارتباط کتاب با صنعت، ارتباط کتاب با کار و کارگر به‌خوبی و به زیبایی برقرار گردید.

🔹پایتخت کتاب نشدیم تا مسئولین ما قدر فرصت‌ها را بدانند و فرصت‌سوزی نکنند و قدر رویداد‌های فرهنگی را در کهن دیاری که مدعی پایتختی نثر فارسی است، بیشتر بدانند.

🔹پایتخت کتاب نشدیم تا طبق معمول بازهم مسئولان در باب همدلی و همراهی نمره قبولی نگیرند و مردمِ همیشه در صحنه ما چوب ندانسته‌های چند مسئول را بخورند.

🔴 و کلام پایانی اینکه:
پایتخت کتاب نشدیم که نشدیم!
مگر دنیا به آخر رسیده؟

🔹بیاییم به این قطار در حال حرکت سرعت بدهیم و بر‌ ایستگاه‌هایش بیفزائیم و کمی، فقط اندکی به سرنشینانش توجه و نگاه ویژه کنیم.

🔹برای کسب و به‌دست آوردن پایتختی کتاب نیاز به طرح‌ها و‌اندیشه‌های نو، تدبیر مدیران فرهنگی، وفاق، همدلی و همگامی بیشتر هستیم تا از تمامی ظرفیت‌های شهر و فرصت‌ها بهینه و به‌جا استفاده کنیم و بهره‌برداریم.