امید سبزوار / به مناسبت برگزاری دومین کنگره ملی سربداران

(قسمت دوم)

سریال سربداران اگرچه به عنوان نخستین مجموعه تلویزیونی تاریخی تلویزیون ایران بعد از انقلاب، از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، اما در زمان ساخت و پخش این سریال برخی حواشی نیز به وجود آمد.

در این قسمت از مطلب به برخی از آن حواشی به نقل از وبسایت ویکی شیعه می پردازیم:

حذف برخی صحنه‌های مجموعه: سال ۱۳۶۲ش همراه با پخش مجموعه سربداران، به نوع بازی و نقش فاطمه، همسر شیخ حسن (با بازی سوسن تسلیمی) ایراد گرفته شد که باعث شد بخشی از بازی سوسن تسلیمی حذف شود. همچنین صحنه‌های مربوط به شهر میکده‌ها نیز به دلیل انتقاد نسبت به حضور شیخ حسن جوری در چنین مکانی حذف گردید.

نقدها: بهرام بیضایی، نویسنده و کارگردان، در مهر ۱۳۶۳ش، نقدی مفصل بر سریال سربداران با نام مستعار اعظم علیان می‌نویسد؛ نقدی کاملاً غیرهمدلانه و کوبنده که در شماره پنجم جُنگ چراغ به­‌چاپ می‌­رسد. این نقد، که با عنوان «پایان کار سربداران» چاپ شده است، بیشتر بر وجوه دراماتیک و ضع­ف‌های فنی سریال در باب داستان‌­گویی تمرکز کرده است با این همه گاهی هم نقدهایی را متوجه گفتمان نویسنده و کارگردان می‌­کند.

کمک امام خمینی به سربداران: بعد از ساخت سربداران، با وجود این که سازندگان برای به تصویر کشیدن "ترکان بانو" (با بازی افسانه بایگان) و استفاده او از کلاه گیس اجازه داشتند اما مسوولان در بازبینی خواستار حذف همه پلان‌ها شدند. بعد از مدتی نجفی مجموعه را توسط شخصی به امام خمینی رساند و وی نیز بعد از دیدن آن، با دلیل مجازی بودن تصویر و عدم اشکال کلاه گیس، اجازه پخش بدون حذف را صادر کردند.

سربداران در خاطرات هاشمی رفسنجانی: اکبر هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی در زمان پخش این مجموعه در بخشی از خاطراتش در ۱۲ بهمن ۱۳۶۲ش به این نکته اشاره می‌کند که رئیس‌ جمهور وقت آیت‌الله خامنه‌ای ایرادی‌ به‌ سریال‌ سربداران‌ داشتند که‌ وی آن را رد کرد.