خانم زهره مسکنی یکی از همشهریان فرهیخته و فرهنگدوست سبزواری است که علاوه بر اینکه خود نویسنده چند کتاب است، در زمره خیران کتاب شهرستان هم قرار می گیرد. او هر سال چندین جلد کتاب را به فعالان فرهنگی سبزوار اهدا می کند تا در کتابخانه های عمومی مورد استفاده قرار بگیرد. به همین مناسبت در هفته کتاب و کتابخوانی به پیشنهاد خانم اکرم خارقانی مقدم از بانوان فعال در عرصه فرهنگی و هنری سبزوار به سراغ خانم مسکنی رفتیم تا با این همشهری صاحب قلم و نیک اندیش در قالب یک گفتگوی کوتاه، بیشتر آشنا شویم.

 

این شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار سبزواری الاصل درباره بیوگرافی خود به امید سبزوار گفت: 

البته من زادۀ سبزوار نیستم، اما افتخار می ‌کنم که والدین و اجدادم از اهالی دیار ابوالفضل بیهقی و محمود دولت­‌آبادی و علی شریعتی و دیگر مفاخر این منطقه هستند. بنده اواخر دهۀ شصت، دو سه سالی در سبزوار زندگی کردم و به هر حال ارتباطم با اقوام و دوستانی که ساکن سبزوار هستند، برقرار است. 
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دارم و تا کنون حدود ٢٠ کتاب در زمینه شعر و داستان و... به قلم بنده منتشر شده و علاوه بر این آثار، مطالب متعدد بسیاری هم داشته و دارم که در رسانه‌های مختلف منتشر شده و می‌شود. 

 

پرسش: مطلع هستیم که شما در خصوص اهدای کتاب به شهر سبزوار فعالیت مستمر  دارید. در این باره توضیح بفرمایید. 

من معتقدم کتابخوانی یکی از معیارهای مهم برای شناخت فرهنگ جوامع است. کتابخوانی مردم یک جامعه در نرخ سواد، ارتقای فرهنگ، اقتصاد و خیلی مسائل دیگر آن اثرگذار است. افتخارم این است که از مشتاقان کتابم و این موضوع برایم یکی از خوشبختی‌های بزرگ جهان محسوب می‌شود. علاقه که وجود داشته باشد، ذهن انسان مدام به شیوه‌های اعتلای هر نوع خوشبختی می‌پردازد. کتاب و ترویج کتابخوانی از موضوعات همیشگی ذهن من است. این است که علاوه بر تألیف کتاب، نوشتن و انتشار مطالبی برای معرفی کتاب‌های ارزنده به دیگران و سنت انتقال و دست به دست کردن کتاب برای استفاده دیگران را به عنوان بک نذر فرهنگی در زندگی خودم جا داده‌ام و از اینگونه کارها بسیار لذت می‌برم. 

 

آیا داستان یا کتاب جدیدی در دست نوشتن دارید؟ 

بله. یک مجموعه شعر نوجوان در دست تهیه دارم. این شعرها در قالب شعر نو و سپید با رویکرد موضوعات مورد توجه نوجوانان سروده شده است. یک رمان نوجوان هم آماده چاپ دارم که شخصیت‌های آن برخلاف رمان اولم  «ماکارونی با سس مشاعره» چند پسر نوجوان هستند. بد نیست اشاره کنم که رمان اخیرم با عنوان «ماکارونی با سس مشاعره» هم طی هفته اخیر برگزیده دریافت چهار لاک‌پشث در فهرست لاک‌پشت پرنده به عنوان فهرست معرفی تخصصی کتاب‌های کودک و نوجوان شد. 

 

اوضاع فرهنگی سبزوار رو چطور می بینید و پیشنهاد، نظر و دیدگاه خاصی اگر دارید بفرمایید.

به نظر می‌رسد با وجود کمبود امکانات، جدیت و شور فضاهای فرهنگی و هنری در شهرستان­‌ها کم از تهران نیست. جشنواره‌های ادبی ارزنده برگزار می شود و آثار فاخری از حوزۀ ادبیات شهرستان‌ها برمی خیزد. امروزه فضای مجازی امکان دسترسی سریع و بهینه به منظور هم ‌پوشانی کاستی‌ها و بهره ‌گیری مشترک از فرصت‌های موجود را فراهم کرده و سبزوار هم از این موضوع مستثنی نیست. سبزوار هم دیار سربداران است و هم خطّه کتاب‌نویسان، کتابخوانان و کتاب‌دوستان. من سبزوار را شایسته کسب عنوان پایتخت کتاب ایران می‌دانم و امیدوارم که این موضوع به زودی محقق شود تا به نتایج بهتری در این منطقه فرهنگی دست پیدا کنیم.