امیدسبزوار

قانونمند از مردم برای مردم ، با تولید محتوای دست اول، نوری بر تاریکی های خبری سبزوار

۱۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

کاروانسرای روس ها در سبزوار بنایی از عهد قاجار که نیازمند مرمت فوری است

تهیه گزارش: امید برومندی

با سپاس از خبرگزاری ایلنا بابت انعکاس این مطلب:

بقایای کاروانسرای روس‌ها در سبزوار نیازمند مرمت فوری است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار از ضرورت مرمت فوری کاروانسرای روس‌ها در این شهرستان خبر داد.

محمد علی ابراهیم دوست در گفت‌و گو با ایلنا گفت: بقایای کاروانسرای روس‌ها در سبزوار در خطر تخریب قرار دارد و از آنجایی که این بنا در فهرست میراث فرهنگی ثبت نشده و مالک شخصی دارد، فعلا نمی توان از تخریب آن جلوگیری کرد.

ابراهیمی دوست در این خصوص توضیح داد: کاروانسرای روس ها بنایی است مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی که احتمالا با هدف کاربری نظامی و اداری ساخته شده و در دوران پهلوی مشخصا به به عنوان پادگان نظامی مورد استفاده قرار می گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی افراد در سبزوار کاروانسرای روس‌ها را با سرای طومانیانس یکی از تاجران ارمنی که در گذشته در این شهر فعالیت‌های اقتصادی داشته، اشتباه می‌گیرند، گفت: سرای طومانیانس یا تومانیان، همان کاروانسرای تاریخی موجود در کوی گلستان است که بعدها توسط خاندان معمارزاده خریداری شده و به اسم آن ها تغییر نام داده است.

وی افزود: طبق شنیده‌ها مالکیت کاروانسرای روس‌ها متعلق به خانمی روسی بوده و احتمالا سازندگان این کاروانسرا نیز روس بوده‌اند زیرا به لحاظ ویژگی‌های معماری تفاوت‌هایی با بناهایی که توسط مسلمانان ساخته می‌شد، دارد.

ابراهیمی دوست همچنین درباره معماری کاروانسرای روس‌ها گفت: همه اتاق ها و سالن به واسطه پنجره‌هایی که به کار رفته دارای نور کافی هستند و آجرکاری‌هایی که دور پنجره‌ها و حاشیه بام‌ها را تزئیین کرده، زیبایی خاصی به این بنا داده است. همچنین در سقف بنا دو پوشش به کار رفته که در پوشش اول از چوب و تخته های مقاوم تر استفاده کرده‌اند و در پوشش دوم که برای زیبایی بنا ایجاد شده، تخته ها تزیین خاصی دارد.

رئیس میراث فرهنگی سبزوار سپس گفت: این بخش‌های باقی مانده از کاروانسرای روس‌ها با وجود اینکه سالیان سال بدون حفاظت و نگهداری رها شده، هنوز سرپاست و زیبایی خاصی دارد، اما مساحت زمین کاروانسرا بسیار بزرگ است و اینطور که پیدا است قبلا ساختمان‌های بیشتری در این ملک وجود داشته که به مرور زمان تخریب شده اند و دیگر اثری از آن ها باقی نیست.

وی ادامه داد: برای ثبت این بنا در دوره‌های قبلی تلاش‌هایی انجام گرفته که نتیجه بخش نبوده و از زمانی که او عهده‌دار این مسئولیت شده است، در همین راستا اقداماتی را انجام داده و در آخرین پیگیری تماسی با مالک برقرار شده تا برای توافق درباره این بنا گفتگویی صورت بگیرد. 

این مسئول در پایان گفت:  برای نجات بخش های باقی مانده از کاروانسرای روس ها در سبزوار از خطر نابودی باید ارگان های خدمات رسان عمومی و مردم بسیج شوند و ملک مزبور از مالک خریداری شود و پس از آن میراث فرهنگی طرح مرمتی آن را آماده کند و اقدامات لازم را انجام دهد. برای خرید این بنا می توان با مالک وارد تهاتر شد و یا هزینه ملک را به قیمت تعیین شده به او پرداخت کرد.

 

کاروانسرای روس ها در سبزوار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

احداث نیروگاه برق سبزوار در ردیف پروژه های فعال شرکت مپنا

یکی از پروژه های مهم توسعه ای منطقه سبزوار بزرگ و غرب خراسان که در سالهای اخیر در دست اجراست، احداث نیروگاه برق 546 مگاواتی در 23 کیلومتری غرب سبزوار واقع در شهرستان داورزن است.

 

این نیروگاه یکی از زیرساخت های اساسی مورد نیاز برای رونق صنعت و اقتصاد سبزوار است و علاوه بر تأمین برق مورد نیاز شهرک های صنعتی سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن، برای منطقه ویژه اقتصادی سبزوار نیز بسیار موثر و مفید خواهد بود.

 

وبسایت شرکت مپنا که یکی از معتبرترین شرکت های پیمانکاری حوزه نیروگاه سازی در ایران است، احداث نیروگاه برق سبزوار را در گروه پروژه های فعال خود قرار داده و ضمن انتشار تصاویری از این نیروگاه، به معرفی آن پرداخته است.

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

سهم منطقه خراسان غربی(سبزوار بزرگ) از پروژه های ریلی کشور

بر اساس نقشه منتشر شده در وبسایت شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در حال حاضر منطقه غرب خراسان از پروژه های ریلی کشور 4 سهم دارد که عبارتند از:

1- راه آهن سراسری تهران مشهد که از شهرستان های جغتای، جوین و خوشاب می گذرد و هم اکنون در دست بهره برداری است.

2- راه آهن سبزوار - سلطان آباد به طول 48 کیلومتر (در دست اجرا)

3- راه آهن جوین - اسفراین - بجنورد  به طول 169 کیلومتر(در دست اجرا)

4- راه آهن سبزوار - بردسکن - خلیل آباد - کاشمر (در دست مطالعه)

با تکمیل پروژه های در حال اجرا و در دست مطالعه فعلی، منطقه غرب خراسان در چهارراه مواصلاتی راه آهن غرب به شرق و شمال به جنوب کشور قرار می گیرد.

قرار داشتن سبزوار در دشتی وسیع و هموار، یکی از مزیت های این منطقه برای توسعه شبکه های ریلی و جاده ای از مسیر سبزوار محسوب می شود. به واسطه همین ویژگی جغرافیایی است که سبزوار از قدیم یکی مرکز ثقل ارتباطات جاده ای شمال شرق کشور بوده و این زمینه مناسبی را برای گسترش و رونق بازرگانی و تجارت در این قطب بزرگ جمعیتی خراسان فراهم آورده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

نگاهی به مشخصات پروژه راه آهن سبزوار / برآورد جابه جایی 200 هزار مسافر در سال اول بهره برداری

وبسایت شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، از شرکت های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، در معرفی پروژه های ریلی خود، به 19 راه آهن در حال احداث کشور پرداخته است که راه آهن سبزوار در بین این 19 پروژه با 48 کیلومتر طول، کوتاه ترین پروژه ریلی کشور محسوب می شود.

راه آهن سبزوار – سلطان آباد علاوه بر کوتاهی مسیر به خاطر قرار گرفتن 75 درصد مساحت آن در دشت و بدون نیاز به حفر هیچ گونه تونل و تنها با نیاز به احداث 200 متر پل، یکی از آسان ترین و کم هزینه ترین پروژه های ریلی کشور است که دوره ساخت آن 2 ساله تخمین زده شده است.

این در حالیست که در دیگر پروژه ریلی شمال شرق کشور که همزمان با راه آهن سبزوار در دست اجراست و قرار است شهرستان های اسفراین و بجنورد در خراسان شمالی را به راه آهن تهران – مشهد در ایستگاه حکم آباد جوین متصل کند، 54 درصد مسیر کوهستان، 18 درصد تپه ماهور و 28 درصد دشت است و در طول این مسیر 169 کیلومتری، 30 کیلومتر تونل و 10 کیلومتر پل لازم است.

پروژه راه آهن سبزوار – سلطان آباد طبق تخمین های زده شده، در سال اول بهره برداری 200 هزار نفر مسافر را جا به جا خواهد کرد که تا سال بیستم این رقم به 600 هزارنفر مسافر در سال خواهد رسید و از این بابت عملکردی بسیار نزدیک به پروژه راه آهن بجنورد – اسفراین – جوین خواهد داشت.

کوتاهی طول مسیر و آسان بودن اجرای راه آهن سبزوار در مسیری که 75 درصد آن از دشتی صاف و هموار می گذرد و نیاز به حفر هیچ تونلی ندارد، از عواملی است که انتظار می رود این پروژه در زمانی کوتاه به بهره برداری برسد. اما متاسفانه اجرای همین پروژه کوتاه و آسان از سال 90 با اعتبارات قطره چکانی دولتی آغاز شده و اکنون بعد از 11 سال هنوز به سرانجام نرسیده است.

اکنون باید از نمایندگان فعلی سبزوار، فرماندارویژه این شهرستان ، مدیر اداره راه و شهرسازی در غرب خراسان و البته از مسئولان استانی و خصوصا از استاندار خراسان رضوی این مطالبه را داشته باشیم که با پایان دادن به تأخیر و تعلل های بی دلیل و تخصیص اعتبارات منطقی و مناسب به تکمیل هر چه سریعتر راه آهن سبزوار بپردازند تا هم به رفع محرومیت هفتادساله این منطقه از نعمت راه آهن کمک کنند و هم پرونده این پروژه آسان را که بیش از یک دهه است نیمه کاره مانده، ببندند و کشور را از مزایای آن برخوردار کنند.

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

پویش استان شدن سبزوار به جایگاه سومین کمپین پر طرفدار کشور صعود کرد

پویش استان شدن سبزوار در خبرگزاری فارس صبح دوشنبه 21 شهریورماه با کسب 13118 رأی  به جایگاه سومین کمپین پر طرفدار کشور در وبسایت فارس من صعود کرد.

این پویش یک روز قبل با کمتر از 12 هزار رأی در جایگاه چهارم قرار گرفته بود ولی در حال حاضر در ظهر دوشنبه جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و تا رسیدن به جایگاه پرطرفدارترین پویش کشور تنها 1500 رأی دیگر فاصله دارد. البته این آمار و ارقام مرتبا در حال تغییر است و به نظر می رسد در چند روز گذشته با همت مردمان غرب خراسان این تغییرات به نفع سبزوار بزرگ و کم شدن فاصله اش تا جایگاه اول بوده است.

امید است با همت مردم غیور منطقه سبزوار بزرگ و سایر شهرستان های غرب خراسان، حق این منطقه پر پتانسیل که با همت مردم پرتلاش و بخش خصوصی غیرتمند همه ملاک ها و زیرساخت های لازم برای استان شدن را کسب کرده اما به لحاظ فاصله زیاد با مرکز استان و محرومیت از سرمایه گذاری های مختلف دولتی در وضعیت مظلومانه ای قرار گرفته است، در تقسیمات کشوری دیده شود و تشکیل استان خراسان غربی (سربداران) به مرکزیت سبزوار در دستور کار مقامات دولتی و نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

همچنین انتظار می رود خبرگزاری فارس که میزبان این کمپین هاست، به این اشتیاق و حمایت مردمی که این روزها در وبسایت فارس من متعلق به آن خبرگزاری تبلور یافته است، پاسخ درخوری بدهد و پیگیری از عالی ترین مقام مسئول را به درستی به انجام برساند تا باعث دلسردی و بی اعتمادی مردم نسبت به وعده های این خبرگزاری نشود. 

گفتنی است کمپین استان شدن نیشابور نیز در حال حاضر در جایگاه پنجم پرطرفدارترین پویش های کشور قرار دارد و مرتباً در حال رشد است.

 

کمپین حمایت از استان شدن سبزوار(کلیک کنید)
 

استان خراسان غربی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

کمپین مطالبه استان شدن سبزوار، چهارمین پویش پرطرفدار کشور شد

کمپین درخواست ارتقاء منطقه غرب خراسان به استان سربداران به مرکزیت سبزوار که به عنوان پویش استان شدن سبزوار نیز شناخته می شود، به جایگاه چهارمین پویش پرطرفدار کشور در وبسایت فارس من رسید.

به گزارش امید سبزوار، هم اکنون صبح یکشنبه 20 شهریور 1401 تعداد رأی دهندگان این کمپین به 11995 نفر رسیده که البته مرتباً نیز در حال رشد است. 

بر مبنای همین گزارش در حال حاضر در کل کشور تنها 3 پویش ملی «درخواست تبدیل دوران تحصیل دانشگاهی به سابقه کار با14531 رأی و مطالبه از صداوسیما در فرهنگ‌سازی حیا و پوشش با 13408 رأی و درخواست اجرای قانون ماده ۱۰ وزارت نفت با 12704 رأی جلوتر از کمپین استان شدن سبزوار هستند و فاصله سبزوار تا رسیدن به جایگاه اول پویش های مردمی کشور، تنها کمتر از 3000 رأی است. 

کمپین استان شدن نیشابور هم با 11218 رأی در جایگاه پنجمین پویش پر طرفدار کشور قرار دارد که این کمپین نیز مرتباً در حال رشد است.

امید می رود با ادامه حمایت مردمان نیشابور و سبزوار بزرگ از کمپین های استان شدن این دو منطقه، توجه دولت و مجلس به حق و مطالبه دیرینه مردم این نواحی بزرگ، پرجمعیت و پرپتانسیل در استان پنهاور خراسان رضوی برای تاسیس استانی مستقل جلب شود. 

تنها با نگاهی گذرا به وضعیت نامتوازن توسعه در خراسان رضوی و انباشت عمده امکانات توسعه ای در کلانشهر مشهد و نواحی پیرامونی آن و محرومیت نواحی دور از مرکز استان نظیر غرب ، جنوب، شرق و حتی برخی نواحی مرکزی خراسان رضوی، ضرورت تقسیم این استان پهناور به جهت برقراری عدالت در توزیع اعتبارات و امکانات بر هر کسی مشهود و آشکار می شود.

 

 

استان خراسان غربی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

عبور کمپین های استان شدن سبزوار و نیشابور از مرز 10 هزار حمایت

با عبور هر دو کمپین استان شدن سبزوار و نیشابور از مرز 10 هزار حمایت مردمی در وبسایت فارس من، اینک خبرگزاری فارس می بایست طبق قولی که داده است، مطالبه این 20 هزار نفر از شهروندان سبزواری و نیشابوری را برای تقسیم استان خراسان رضوی و تأسیس استان هایی به مرکزیت سبزوار و نیشابور را از عالی ترین مقام مسئول پیگیری نماید.

به گزارش امید سبزوار، دقایقی قبل در ظهر شنبه 19 شهریور 1401 پویش درخواست ارتقاء منطقه غرب خراسان به استان سربداران به مرکزیت سبزوار مرز 10 هزار حمایت را رد کرد و در حال حاضر عدد 10001 را نشان می دهد که البته این رقم مرتباً در حال افزایش است. پویش درخواست استان شدن نیشابور نیز در حال حاضر با 10384 حمایت کننده، مرتبا در حال رشد است.

در حال حاضر از بین 70900(بیش از هفتادهزار) پویش ثبت شده در وبسایت فارس من، تنها 6 کمپین مرز 10 هزار حمایت کننده را رد کرده اند و دو مورد از این کمپین ها مشخصا به تقسیم استان خراسان رضوی و استان شدن سبزوار و نیشابور تعلق دارد که جایگاه های پنجم و ششم پر حمایت ترین مطالبات مردمی را به خود اختصاص داده اند.

طبق دستورالعملی که خبرگزاری فارس برای این پویش ها در نظر گرفته است، اگر تعداد حمایت های مردمی از هر کمپین به 50 هزارنفر برسد، موضوع مورد مطالبه را در صحن علنی مجلس پیگیری خواهد کرد.

از آنجایی که در لایحه تقسیمات کشوری که گفته می شود اخیرا توسط هیأت دولت تهیه شده و قرار است به مجلس ارائه شود، فقط به ایجاد استان های جدیدی در سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان اشاره شده و خبری از تقسیم خراسان رضوی نیست، حمایت هموطنان و هم استانی ها از این پویش های به راه افتاده می تواند این حق و نیاز ضروری مردم خراسان رضوی برای تقسیم و تاسیس استان های جدید را به بالاترین مقامات مسئول یادآوری کند.

امید که مردم عزیز سبزوار و نیشابور بتوانند با کمی همت دیگر، کمپین های مورد حمایت خود را در مرحله اول به بالاترین پویش های حمایت شده کشور برسانند و در گام بعدی با عبور از مرز 50 هزارحمایت، این موضوع مهم و حیاتی برای خود را به صحن علنی مجلس بکشانند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

اشتغال آفرینی شرکت داروسازی طه برای 90 جوان سبزواری


آیا می دانستید بر خلاف تصور عمومی رایج، که اکثرا گمان می کنند، سبزوار یک شهر غیرصنعتی است، اما در واقع با همت مردم غیرتمند و بخش خصوصی قوی این شهر، امروزه صنایع متعددی در بزرگترین شهر غرب خراسان به وجود آمده اند که چهره ای تقریبا صنعتی و یا دست کم نیمه صنعتی به سبزوار بخشیده اند؟

به گزارش امید سبزوار یکی از صنایع ارزشمندی که در سالهای اخیر در سبزوار ایجاد شده و تعداد زیادی از جوانان این شهر را به کار گرفته است، کارخانه داروسازی طاها است.

شرکت سرمایه گذاری صنایع مشارکتی طاها (سهامی خاص) در سال ۱۳۸۵ در شهر سبزوار تاسیس شد.

این شرکت بیش از ۲۰۰۰ سهامدار دارد و در سال ۱۳۹۵ با چهار خط مجزای تولید محصولات  API  توسط ریاست جمهوری ایران افتتاح شد.

این مجموعه اولین واحد تولید کننده ماده موثره داروهای هورمونی در ایران و بیست و پنجمین در دنیا می باشد. در سال ۱۳۹۸ نیز واحد تولید محصولات نهایی داروهای نیمه جامد هورمونی به شکل شیاف در این مجموعه به بهره برداری رسیده.

به گفته علی بهروزی فر مدیر روابط عمومی شرکت داروسازی طاها، در حال حاضر حدود 90 نفر پرسنل که اغلب تحصیلکرده رشته های شیمی و عده ای نیز تحصیلکرده مکانیک هستند، در این کارخانه مشغول به کار شده اند.

یکی از محصولات پر کاربرد این شرکت شیاف پروژسترون است که با مارک «ژست تا» در همه کشور توزیع می شود و از مهمترین تأثیرات آن جلوگیری ازسقط جنین و یا درمان افسردگی پس از زایمان می باشد.

تصاویر زیر از وبسایت شرکت طاها گرفته شده است و تعدادی از نیروهای جوان این شرکت را نشان می دهد که لباس کار بر تن کرده که هر روز لباس کار بر تن کرده و علاوه بر تولید برخی اقلام دارویی مورد نیاز کشور خودشان هم به کمک این صنعت از معضل بیکاری در امان مانده اند.

با سپاس از تمامی سرمایه گذاران و دست اندرکاران راه اندازی این طرح صنعتی در شهرستان سبزوار، بی شک این باقیات الصالحاتی است که خیر و برکت آن را در زندگیشان احساس خواهند کرد.

به امید آنکه چنین سرمایه گذاری هایی در سبزوار بزرگ و عزیزمان همچنان از سوی مردم غیرتمند و پرتلاش این دیار ادامه یابد و نیز بخش دولتی نیز کم کاری گذشته خود را به لحاظ سرمایه گذاری های بزرگ صنعتی جبران نماید.

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

سیر تاریخی تقسیمات کشوری خراسان بزرگ در دوران معاصر

حمیدرضا باقری تبار خبرنگار، کنشگر اجتماعی و پژوهشگر جغرافیای خراسان و سبزوار در یک تحقیق، به بررسی سیر تاریخی تقسیمات کشوری خراسان بزرگ در دوران معاصر پرداخته است.

به گزارش امید سبزوار، طبق یافته های این تحقیق در اولین قانون تقسیمات کشوری ایران به شیوه نوین که در سال 1316 وضع شد، استان خراسان بزرگ از 7 شهرستان اصلی و به عبارتی دیگر مادرشهر اولیه به نام های مشهد، سبزوار، تربت حیدریه، گناباد، قوچان، بجنورد و بیرجند تشکیل شده و مرکزیت این استان در مشهد قرار گرفت.

بقیه شهرستان های امروزی خراسان در طول یک قرن بعد، از دل این مادرشهرهای اولیه سر برآورده اند. به طور مثال در سال 1329 یعنی 13 سال بعد از اجرای اولین قانون تقسیمات کشوری، بخش نیشابور از دل مادرشهر مشهد، بخش درگز از دل مادرشهر قوچان و بخش کاشمر از دل مادرشهر گناباد به شهرستان هایی مستقل ارتقاء یافتند و بنابراین با تولد این سه شهرستان تازه، تا تعداد شهرستان های خراسان بزرگ در سال 1329 به 10 شهرستان رسید.

دومین تغییرات در تقسیمات کشوری خراسان بزرگ در سال 1335 اتفاق افتاد که 2 بخش تربت جام از مادرشهر مشهد و طبس از مادرشهر گناباد مستقل شده و استان خراسان را 12 شهرستانی کردند.

سومین تغییرات قانون تقسیمات کشوری در خراسان بزرگ در مادرشهرهای سبزوار و قوچان اتفاق افتاد. بدین ترتیب که بخش اسفراین از سبزوار و بخش شیروان از قوچان استقلال یافته و تعداد شهرستان های خراسان رضوی به 14 شهرستان افزایش یافت.

پس از سومین دوره تغییرات دیگر تا وقوع انقلاب اسلامی ایران هیچ تغییری در تعداد شهرستان های خراسان بزرگ اتفاق نیافتاد و مادرشهرهای تربت حیدریه، بجنورد و بیرجند همان ترکیب اولیه خود را حفظ کردند و پس از انقلاب دوباره از سال 1359 زایش شهرستان های جدید در خراسان بزرگ شروع شد تا اینکه سرانجام در سال 1383 خراسان بزرگ تقسیم شد و مادرشهرهای بجنورد و بیرجند استان های خراسان شمالی و جنوبی را تشکیل دادند.

امروز نیز خراسان رضوی به مرکزیت مشهد که هسته اصلی خراسان بزرگ است است با بیش از 30 شهرستان انتظار تقسیماتی دیگر را می کشد به طوریکه دو مادرشهر سبزوار و تربت حیدریه از بین شهرستان های اولیه خراسان و نیز شهر نیشابور از بین شهرستان های ثانویه خراسان از اصلی ترین مدعیان استقلال از خراسان رضوی و تشکیل استان های مستقل در شمال شرق ایران هستند.
 

شهرستان های خراسان بزرگ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

کاروانسرای روس ها در سبزوار، ایستاده در غبار فراموشی

در سرتاسر شهر سبزوار و نواحی اطراف آن کاروانسراهای تاریخی متعددی به چشم می خورد که بیانگر رونق تجاری و جایگاه مواصلاتی این شهر بر مسیر راه ابریشم در طول دوره های مختلف تاریخی هستند. کاروانسراهایی که برخی از آن ها مانند کاروانسرای فرامرزخان در میدان کارگر، خوشبختانه به خوبی مورد توجه و رسیدگی قرار گرفته و امروز هم مورد استفاده اند، اما برخی دیگر به مرور تخریب شده و کم کم از یاد مردم رفته اند. یکی از این کاروانسراهای فراموش شده در غرب خراسان، کاروانسرای روس ها است.

به گزارش امید سبزوار، کاروانسرای روس های سبزوار که تاریخچه ای مربوط به دوره قاجار دارد، نشان دهنده اهمیت و رونق تجاری و احتمالا سیاسی این شهر در آن برهه تاریخی است، اما در سالهای اخیر این بنای تاریخی در سایه بی مهری ها و کم توجهی ها، در معرض تخریب و فراموشی قرار گرفته به طوری که حتی بسیاری از شهروندان سبزواری که سالهاست در محدوده خیابان اسدآبادی و محله اداره برق زندگی می کنند و بارها از کنار آن رد شده اند، نامش را نمی دانستند. البته دیواری آجری که جلوی در ورودی این بنا کشیده شده بود، این فاصله را بیشتر هم کرده بود به طوری که اکثر ساکنان و یا رهگذران این محله تصور می کردند این فقط یک دیوار است که دیر یا زود می ریزد و پشت آن هیچ بنایی وجود ندارد.

اما انتشار چند عکس و یک نوشته کوتاه در پیج اینستاگرامی یکی از اصحاب رسانه غرب خراسان، از بنایی تاریخی که علی رغم تخریب گسترده، معماری جالب و آجرکاری های زیبای آن هنوز جلب توجه می کند، منشأ به راه افتادن بحث و گفتگوهایی در میان علاقه مندان میراث فرهنگی سبزوار در فضای مجازی شد و نهایتاً مشخص گردید این همان کاروانسرای روس هاست که البته عده ای آن را با سرای تومانیان (طومانسیان) تاجر ارمنی ساکن در سبزوار، نیز اشتباه می گیرند.

در جریان بحث هایی که درباره بقایای این بنای تاریخی درمیان کاربران فضای مجازی سبزوار به راه افتاد، بهزاد فرهمند یکی از کارشناسان معماری و عمران در سبزوار، طی کامنتی درباره این بنا گفته است: بقایای به جا مانده، مربوط به پادگان روس ها در زمان اشغال است که بالای سردر آن عبارت«CCCP 1911» حک شده بود. برای حفظ این قسمت های به جا مانده، ثانیه ها رو به اتمام است. 

مجتبی کاویان عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری نیز با ارسال کامنتی در ارتباط با این بنا، نوشت: اینجا...یک مدت در دوران پهلوی ژاندارمری بوده. سال 95 پرونده این مکان را برای ثبت در آثار ملی تهیه کردیم و تحویل شهرستان و استان دادیم اما تا به حال خبری از اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نشده است.

علی نورآبادی خبرنگار و تحلیلگر سبزواری ساکن تهران نیز طی ارسال پیامی در این رابطه با تجلیل از روحیه توجه شهروندان نسبت به اتفاقات محیط اطراف و بی تفاوت نگذشتن از کنار آن ها گفت: همه ما می توانیم با اتفاقات و آثار و ابنیه تاریخی فعال تر برخورد کنیم. من خودم تا حالا اسم این کاروانسرا را نشنیده بودم و نمی دانستم اما حالا این کاروانسرا برای اولین بار به صورت عمومی معرفی شد، ان شاالله مسئولان هم فعال تر و حساس تر  شوند و این معرفی مختصر مقدمه ای باشه برای احیای این کاروانسرا. ظاهرا این کاروانسرا هنوز ثبت ملی نشده است. امیدواریم که مالکان محترم این اثر تاریخی و مسئولان میراث فرهنگی جدی تر پیگیری کنند که اولا این اثر ثبت ملی شود و بعد هم احیا شود. انشالله زودتر خبر بعدی را از ثبت ملی این کاروانسرا بشنویم و بعد هم شاهد احیای آن باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار نیز در ارتباط با این موضوع گفت: این بنا مربوط به دوره قاجاریه بوده و به پادگان روس ها و کاروانسرای روس ها مشهور است. متاسفانه ثبت آثار ملی نیست و من هم از روزی که مسولیت قبول کرده ام درجهت ثبت این اثر اقداماتی انجام داده ایم ولی هنوز به نتیجه ی نرسیده ایم.

محمدعلی ابراهیمی دوست در ادامه به وجود اولین بانک روسی در خانه کیان سبزوار نیز اشاره کرد و گفت: این خانه هم در معماری و هم در ساخت بی نظیر است و خوشبختانه چند بازدید و پیگیری از خانه کیان صورت گرفته و مرمت های ضروری انجام شده و بنا هم اکنون سالم هست.

وی ضمن تشکر از همه ی میراث دوستان وخبرنگاران و مردم سبزوار که نسبت به تاریخ ومیراث این شهر دلسوز هستند، ابراز امیدواری کرد با این پیگیری ها بتوانیم آثار تاریخی و میراث فرهنگی سبزوار را در سطح ملی و جهانی معرفی کنیم و سبزوار را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

«امیدسبزوار» در همین رابطه مصاحبه ای اختصاصی با محمدعلی ابراهیمی دوست رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار نیز انجام داده است که در مطالب بعدی منتشر خواهد شد.

کاروانسرای روس ها در سبزوار

 

میراث فرهنگی سبزوار

 

کاروانسرای روس ها در سبزوار

 

کاروانسرای روس های سبزوار

 

 

 

 


امید برومندی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی