وبسایت شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، از شرکت های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، در معرفی پروژه های ریلی خود، به 19 راه آهن در حال احداث کشور پرداخته است که راه آهن سبزوار در بین این 19 پروژه با 48 کیلومتر طول، کوتاه ترین پروژه ریلی کشور محسوب می شود.

راه آهن سبزوار – سلطان آباد علاوه بر کوتاهی مسیر به خاطر قرار گرفتن 75 درصد مساحت آن در دشت و بدون نیاز به حفر هیچ گونه تونل و تنها با نیاز به احداث 200 متر پل، یکی از آسان ترین و کم هزینه ترین پروژه های ریلی کشور است که دوره ساخت آن 2 ساله تخمین زده شده است.

این در حالیست که در دیگر پروژه ریلی شمال شرق کشور که همزمان با راه آهن سبزوار در دست اجراست و قرار است شهرستان های اسفراین و بجنورد در خراسان شمالی را به راه آهن تهران – مشهد در ایستگاه حکم آباد جوین متصل کند، 54 درصد مسیر کوهستان، 18 درصد تپه ماهور و 28 درصد دشت است و در طول این مسیر 169 کیلومتری، 30 کیلومتر تونل و 10 کیلومتر پل لازم است.

پروژه راه آهن سبزوار – سلطان آباد طبق تخمین های زده شده، در سال اول بهره برداری 200 هزار نفر مسافر را جا به جا خواهد کرد که تا سال بیستم این رقم به 600 هزارنفر مسافر در سال خواهد رسید و از این بابت عملکردی بسیار نزدیک به پروژه راه آهن بجنورد – اسفراین – جوین خواهد داشت.

کوتاهی طول مسیر و آسان بودن اجرای راه آهن سبزوار در مسیری که 75 درصد آن از دشتی صاف و هموار می گذرد و نیاز به حفر هیچ تونلی ندارد، از عواملی است که انتظار می رود این پروژه در زمانی کوتاه به بهره برداری برسد. اما متاسفانه اجرای همین پروژه کوتاه و آسان از سال 90 با اعتبارات قطره چکانی دولتی آغاز شده و اکنون بعد از 11 سال هنوز به سرانجام نرسیده است.

اکنون باید از نمایندگان فعلی سبزوار، فرماندارویژه این شهرستان ، مدیر اداره راه و شهرسازی در غرب خراسان و البته از مسئولان استانی و خصوصا از استاندار خراسان رضوی این مطالبه را داشته باشیم که با پایان دادن به تأخیر و تعلل های بی دلیل و تخصیص اعتبارات منطقی و مناسب به تکمیل هر چه سریعتر راه آهن سبزوار بپردازند تا هم به رفع محرومیت هفتادساله این منطقه از نعمت راه آهن کمک کنند و هم پرونده این پروژه آسان را که بیش از یک دهه است نیمه کاره مانده، ببندند و کشور را از مزایای آن برخوردار کنند.