یادتان هست چند وقت قبل یک رسانه نیشابوری در مطلبی شیطنت آمیز، ادعا کرد سبزوار هیچ جای گردشگری ندارد؟ 

آن زمان احساسات همه سبزواری هایی که غیرت شهردوستی دارند، جریحه دار شد و بعضی رسانه های محلی سبزوار واکنش هایی نشان دادند. اما واقعا چرا یک رسانه مغرض از شهر رقیب اجازه چنین جسارتی را به خود میدهد؟ دلیلش مشخص است، پتانسیل های تاریخی، فرهنگی و گردشگری سبزوار کم نیست اما واقعا بسیاری از آنها به حال خود رها شده اند و مسئولان آن ها را از بالقوه به بالفعل تبدیل نمیکنند. مثلا:

1-     سالهاست طرح اتصال امامزاده شعیب به کمربندی جنوب شهر که میتواند باعث جذب شمار زیادی از زائران و مسافران جاده تهران – مشهد به داخل سبزوار بشود، در حد حرف باقی مانده.

2-    تپه باستانی دامغانی با چند هزارسال قدمت تاریخی و کشف اسکلت و کوزه و آثار معماری ارزشمند، بعد از مدتی حفاری به حال خود رها شد.

3-    مدرسه فخریه قدیمی ترین مدرسه ایران با قدمت 1100 ساله در مرکز شهر سبزوار میتوانست به موزه تعلیم تربیت اسلامی و یک جاذبه گردشگری تبدیل شود اما امروز منزوی شده و حتی اجازه بازدید عموم را نمیدهد.

4-    آرامگاه حمید سبزواری پدر شعر انقلاب میتوانست دارای المانی شکیل باشد و یک فرهنگسرا و موزه و نمایشگاه کنارش ایجاد شود، اما فقط در حد یک سنگ قبر ساده باقی مانده است.

5-    بنای یادبود کاشفی که المان زیبایی است در یک محوطه تنگ بدون فضاسازی زیبا رها شده و در این سالها هیچ طرحی برای توسعه آن اجرا نشده است.

6-    آرامگاه سهراب شاهنامه در باغ ملی سبزوار میتوانست به یک مجموعه عظیم تاریخی و فرهنگی تبدیل شود، اما به تازگی شهرداری سبزوار اعلام کرده قصد دارد در نزدیکی آن پارکینگ طبقاتی بزند! شهرداری فقط میگوید در طرح پارکینگ طبقاتی به خود آرامگاه فعلی سهراب آسیبی وارد نمیشود، اما به این فکر نمیکند که چنین مکانی نیاز به چشم انداز زیبا و محیط وسیع تر و ابنیه جانبی دارد نه اینکه یک پارکینگ طبقاتی را در کنار آن بنا کنیم و کلا چشم انداز آن را از بین ببریم و کاری کنیم که در پس زمینه گردشگرانی کنار ارامگاه اسطوره ای سهراب یک سازه نامتجانس و بی ربط خودنمایی کند و طبیعتا به ابهت و شکوهی که باید برای این مکان به وجود بیاوریم ضربه ای سنگین بزند.

7-    ...

اگر موارد بیشتری به ذهنتان میرسد شما هم به این فهرست اضافه کنید.

ناگفته پیداست وقتی ما خودمان قدر داشته هایمان را نمیدانیم، دیگر از مردم شهری که همیشه با سبزوار رقابت داشته اند، چه انتظاری میتوان داشت؟