سالهای سال تنها چیزی که وجود رزمگاه رستم و سهراب و آرامگاه اسطوره ای سهراب در سبزوار را به مردم و مسافران اطلاع می داد فقط یک تابلوی ساده در نزدیکی ورودی شهرداری سبزوار بود. حالا اما مدتی است این تابلو هم غیب شده و جای آن را یک بیلبورد تبلیغاتی گرفته است!!!

عد از انتشار خبر نگران کننده ای که حکایت از نیت شهرداری سبزوار برای تغییر پروژه فرهنگی گردشگری رزمگاه و آرامگاه سهراب به پارکینگ داشت، یک روز به سراغ آرامگاه مهجور و غریب سهراب شاهنامه در بخش انتهایی محوطه باغ ملی و شهرداری سبزوار رفتم.

در حال حاضر فقط یک سکوی سرد آجری و سیمانی در لابه لای اتومبیل های کارمندان شهرداری تنها باقی مانده از رزمگاه و آرامگاه اسطوره ای سهراب در سبزوار است. 

این مکان در هر کجای دیگر بود الان تبدیل به یک جاذبه مهم گردشگری شده بود. داستان معروف رزم رستم و سهراب در شاهنامه شهرت جهانی دارد بنابراین محل وقوع این رزم و محل منتسب به آرامگاه سهراب مگر می تواند کم اهمیت باشد؟ تصور کنید اگر بنای یادبود و فضاسازی مناسبی برای آن صورت می گرفت و برنامه های مستمر شاهنامه خوانی و خصوصا نقالی داستان رستم و سهراب در آن برگزار می شد، در طول هر سال پتانسیل جذب چند صدهزار یا حتی چند میلیون گردشگر به غرب خراسان را داشت؟ اما حالا ما سبزواری ها واقعا چه بهره برداری ای از آن کرده ایم؟ 

کمی آن طرف تر از سکوی بی رونق و سرد و سیمانی آرامگاه سهراب وقتی در حاشیه خیابان اسرار در نزدیکی درب ورودی شهرداری دنبال تابلو قدیمی آرامگاه سهراب گشتم، هیچ اثری از آن تابلو ندیدم.

دقیقا نمی دانم چه کسی و چه زمانی در دوره کدام شهردار و کدام شورا این تابلو را به آرامی از این مکان حذف کرده و به جای آن یک بیلبورد تبلیغاتی گذاشته است؟ اما واقعا دلم برای این شهر می سوزد. شهری با این همه پتانسیل گردشگری و فرهنگی و تاریخی که در غفلت و بی توجهی ما مردم و مدیران به این راحتی نمادها و نشانه ها و المان های مهمش حذف می شود و به آرامی در معرض هویت زدایی قرار گرفته است! در چنین شرایطی دیگر چه جایی برای افتخار و خودباوری و احساس هویت و غیرت محلی و ملی این مردم باقی می ماند؟

روی تابلو قدیمی آرامگاه سهراب که حالا خبری از آن نیست، همراه با بیتی از شاهنامه فردوسی نوشته شده بود:
در باور مردم ما و به استناد کتب گوناگون ایران شناسی نبرد بین رستم و سهراب در میدان مشهور به دیو سپید روی داده و مقبره سهراب جوان در آن قرار دارد.