امیدسبزوار

قانونمند از مردم برای مردم ، با تولید محتوای دست اول، نوری بر تاریکی های خبری سبزوار

۶ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

ساخت دو مستند داستانی درباره سبزواربزرگ

امیرحسین مرادی کارگردان و بازیگر جوان سبزواری از ساخت دو مستند داستانی به نام های«به سامو» و «سبزوارمن» (سبزوار از سر باید نوشت) درباره این شهر خبر داد.

به گزارش امید سبزوار، این دو مستند داستانی به تهیه کنندگی موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق و کارگردانی امیرحسین مرادی ساخته می شود و نویسندگی آن را دکتر سید نورالله رضوی برعهده دارد.

مرادی در این رابطه به امید سبزوار گفت: برای ساخت این دو مستند داستانی مرحله پیش تولید در 3 ماه ابتدایی سال 1402 طی شده و فیلم برداری طی 10 روز در اواسط مردادماه انجام شده و انشاالله تا پایان شهریورماه نیز تدوین این دو اثر انجام می شود و در مهرماه شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. 

امید سبزوار در خبرهای بعدی اطلاعات بیشتری درباره این دو اثر و دست اندرکاران ساخت آن را منتشر خواهد کرد.

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

سبزوار شهر دوستدار کتاب ایران شد

خراسان‌رضوی- در آیین شهرهای دوستداران کتاب و هشتمین دوره جشنواره و انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران سبزوار از استان خراسان رضوی به همراه 11 شهر دیگر به عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، در این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، معاون وزیر کشور سه شنبه ۲۴ مرداد ماه در مجموعه فرهنگی و هنری آزادی تهران، برگزار شد، تندیس و لوح با امضای وحیدی وزیر کشور و اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم فرهیخته و کتابخوان شهر سبزوار بعنوان دوستدار کتاب اهدا شد.
 
در این مراسم سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، ابراهیمی معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار، محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس،  حسین آبادی شهردار سبزوار، شجاع مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، مظلوم و ملوندی از اعضای شورای اسلامی شهرسبزوار، فلاحی رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار و ده نفر از انجمن ها و مروجین کتاب شهرستان سبزوار حضور داشتند.
 
سبزوار در 250 کیلومتری مشهد و در غرب استان خراسان رضوی واقع شده است و این شهر افراد مطرحی همچون ملاهادی سبزواری، دکتر علی شریعتی، حمید سبزواری پدر شعر انقلاب، فخرالدین حجازی مرد نطق های آتشین سید حسن نقیب زاده پدر ورزش پهلوانی سبزوار، محمود دولت‌آبادی آقای رمان ایران، دکتر سید محمد علوی مقدم چهره ماندگار کشوری در زمینه ادبیات، استاد محمود بیهقی محقق برجسته کشور، حسین قندی سلطان تیتر ایران، دکتر سید احمد سیادتی پدر معاصر طب اطفال ایران و دکتر بسکی پدر طبیعت ایران را در دوره معاصر به جامعه تحویل داده است.
 
هشتمین دوره جشنواره شهرهای دوستدار کتاب و انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران امسال با رقابت 1۰۵ شهر برگزار که ۷۶ شهر به‌طور کامل مراحل ارسال مدارک و ثبت‌نام را طی کردند و 12 شهر منتخب شده که شهر سبزوار به همراه 11 شهر آمل، اصفهان، اوز، رابر، ارومیه، سمنان، شاهین‌شهر، صدرا، فومن، قزوین و کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و کاندیدای پایتختی کتاب ایران انتخاب شد.
 
رقابت بین این 12 شهر برای کسب عنوان پایتختی کتاب تا شهریور ماه ادامه خواهد داشت. تاکنون در هفت دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز از استان خوزستان سال 1394، نیشابور از استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۵،  بوشهر از استان بوشهر در سال ۱۳۹۶، کاشان از استان اصفهان در سال ۱۳۹۷، یزد از استان یزد در سال ۱۳۹8 ، شیراز از استان فارس در سال 1399 و سنندج از استان کردستان در سال 1400 توانسته‌اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کردند.

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

کارگردان سوگنامه سهراب: با فعالیت هنری، دخترم را برای مصیبت بزرگ زندگی اش آماده کردم

امید برومندی:

هر گاه استعداد کودکی در هر زمینه ای شکوفا می شود و او در سنین پایین می درخشد و موفقیت هایی کسب می کند، قطعا نیمی از موفقیت او مرهون وجود بزرگترهایی دلسوز و خوش فکر است که توانسته اند استعدادهای فرزند دلبندشان را به درستی شناسایی و سپس شکوفا کنند. 

ریحانه حارث آبادی هنرمند نونهال تئاتر سبزوار هم که این شب ها تئاتر سوگنامه سهراب را در حال اجرا دارد، بی شک از این قاعده مستثنا نیست. او این شانس را داشته که علاوه بر استعداد و توانمندی های ذاتی، مادری خردمند و دلسوز داشته باشد که مسیر موفقیت را برایش هموار کند.

خانم زهره محمدی مادر ریحانه که خودش هم پابه پای دخترش برای آماده کردن این تئاتر آموزش دیده و زحمت کشیده و در نهایت کارگردانی اثر را خودش برعهده گرفته است، از اصلی ترین انگیزه اش برای سوق دادن ریحانه به سمت این فعالیت چنین می گوید:

خانواده ما به دلیل بیماری شدید همسرم که چند سال هم به طول انجامید با بحران سختی روبه رو بود و از وقتی که مطمئن شدم پدر ریحانه به زودی ما را ترک خواهد کرد و فرزندم باید در سن کودکی با چنین داغ سنگینی مواجه شود، تصمیم گرفتم استعدادهای هنری او را در زمینه شعر و قصه گویی و نمایش که از بچگی این ظرفیت ها را از خود نشان داده بود، پرورش بدهم و خصوصا او را با شاهنامه آشنا کنم تا از طریق آثار فاخر ادبیات ایران با موضوع سوگ و رنج هایی که بسیاری از انسان ها در زندگی می بینند،  آشنا شود و بفهمد که هر چقدر هم مصیبت های زندگی بزرگ باشد باز هم انسان می تواند خود را قوی کند و با آن مواجه شود و بر رنج ها غلبه کند.

خوشبختانه در این مسیر انسان های خوبی هم سر راه ما قرار گرفتند که به رشد و پرورش استعدادهای ریحانه کمک کردند از جمله آقای دانایی، خانم شیرازی و سپس آقای محمد اکبری، آقای محسن کفاش و آقای امیر منجی برای تهیه این تئاتر، نوشتن نمایشنامه، و خلق یک سری حرکت ها و نوع بیان و آموزش های لازم دیگر به من و ریحانه آموزش های زیادی دادند.


خانم محمدی اکنون از این درخشش ریحانه بسیار خوشحال است و می گوید:

مطمئنم روح پدر ریحانه هم که حدود یک سال است از آسمانی شدنش می گذرد، از دیدن این موفقیت دخترمان شاد می شود و من هر چقدر بتوانم به ریحانه برای کشف و شکوفایی بیشتر استعدادهایش کمک می کنم.

گفتنی است تئاتر سوگنامه سهراب از 11 تا 15 مرداد 1402 هر شب در پلاتوی امیرشاهی سبزوار اجرا می شود.  


 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

گفتگویی با ریحانه حارث آبادی هنرمند نونهال و موفق تئاتر سبزوار

امید برومندی:

تئاتر سوگنامه سهراب این شب ها با هنرنمایی، ریحانه حارث آبادی، هنرمند نونهال سبزواری در محل پلاتوی امیرشاهی این شهر برپاست و بازی روان و قدرتمند او تحسین بسیاری از هنردوستان را برانگیخته است.

جالب اینجاست که این نخستین تجربه نمایشی ریحانه است و می تواند نویدبخش آینده ای روشن برای او در عرصه هنر تئاتر باشد. به همین مناسبت پس از مشاهده اجرای او به سراغش رفتم و مصاحبه ای کوتاه با او انجام دادم که در ادامه می خوانید:

ریحانه در این مصاحبه کوتاه گفت: برای تئاتر سوگنامه سهراب یک ماه تمرین کرده و در این مسیر از آموزش ها و کمک های آقایان محمد اکبری رئیس انجن نمایش شهرستان و همچنین آقای امیر منجی بهره گرفته است.

او پیش از این توسط مادرش با شاهنامه خوانی آشنا شده بود و سال گذشته تصمیم گرفتند ماجرای رزم رستم و سهراب را برای شرکت در جشنواره تئاتر بازیگری تک سبزوار، به تئاتر تبدیل کنند که اتفاقا با همین تئاتر موفق شد که در ردیف برگزیدگان آن جشنواره قرار بگیرد.

ریحانه بعد از این تجربه، دوست دارد تئاترهای دیگری با الهام از شخصیت های شاهنامه را کار کند و پیش از همه گردآفرید در اولویت اوست.

این هنرمند نونهال تأکید کرد که فعالیت تئاتری او هیچ تأثیر منفی بر تحصیل و تکالیف مدرسه ایش نگذاشته و حتی آنقدر در دس هایش موفق است که به معلم کوچولوی کلاسشان معروف شده است.

گفتنی است در شب اول اجرای سوگنامه سهراب، که مخصوص اصحاب فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه سبزوار برگزار شد، بعضی از تماشاچیان برای حمایت و تشویق این هنرمند نونهال هدایای مادی و معنوی متعددی را برای او در نظر گرفتند. به طور مثال رضا شجاع مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار مبلغ یک میلیون تومان وجه نقد، حمید شرافت استاد پیشکسوت خوشنویسی سبزوار قول یک دوره رایگان کلاس آموزش خوشنویسی، ابوالفضل طبسی هنرمند شاهنامه خوان سبزواری دوره رایگان کلاس های شاهنامه خوانی، آقای دانایی چند جلد کتاب آشنایی با شخصیت های شاهنامه و خانم شیرازی و چند تن دیگر از هنرمندان و هنردوستان حاضر نیز هر یک هدایا و جوایزی را برای او در نظر گرفتند.

کافه رستوران کاج سبزوار نیز از حامیان مالی این برنامه بود.

تئاتر سوگنامه سهراب تا یکشنبه شب 15 مردادماه در محل پلاتوی امیرشاهی سبزوار اجرا می شود و شهروندان هنردوست و فرهیخته سبزواری می توانند با خریدن بلیط و تماشای این نمایش از این هنرمند نونهال شهرمان و ازدیگر عوامل و دست اندرکاران او در این تئاتر حمایت کنند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

ریحانه حارث آبادی، هنرمند نونهال سبزواری، ستاره ای که بدرخشید ...

امید برومندی:

در فصل سبز تئاتر سبزوار یکی از هنرمندانی که تماشای هنرنمایی او عجیب به دل می نشیند، ریحانه حارث آبادی، هنرمند نونهالی است که با اجرای اولین نمایش خود به نام سوگنامه  سهراب، خوش درخشیده است.

البته ریحانه در این موفقیت تنها نیست بلکه مادرش نیز در جایگاه کارگردان، در موفقیت دخترش سهیم است.

داستان تئاتر سوگنامه سهراب، از پسرکشی ناآگاهانه رستم شاهنامه به پدران غیرتمندی می رسد که در حماسه هشت ساله دفاع مقدس آگاهانه کشته شدند تا پسران و دختران این سرزمین با عزت زنده بمانند. ماجرایی که حتی از دفاع مقدس و ماجرای فتح خرمشهر هم به زمان ما نزدیک تر می شود و تا حادثه متروپل آبادان جلو می آید و هر چند ممکن است در ذهن مخاطب برای ربط دادن دقیق سه داستان رستم و سهراب و دفاع مقدس و متروپل آبادان ابهاماتی به وجود بیاید (چنانکه در ذهن اینجانب چنین ابهاماتی به وجود آمد)، اما بازی بسیار حسی و پر از حلاوت ریحانه حارث آبادی و موسیقی مناسب متن و احتمالا سایر عوامل حرفه ای موثر در این تئاتر، در مجموع توانست نمایش خوبی را خلق کند.

ازی ریحانه حارث آبادی هنرمند خردسالی که در حدود یک سال اخیر داغ از دست دادن پدر را هم تجربه کرده است، در این نمایش علاوه بر لحن و حرکات حماسی لازم برای روایت شاهنامه و لحن و حرکات سرشار از احساس در مواقع صحبت از عشق دختر به پدر، در عین حال شیطنت ها و طنازی های دلنشین دخترانه ای هم دارد که باعث تلطیف حزن داستان شده و برای چند مرتبه در طول نمایش لحظات نشاط آوری را فراهم می آورد که می تواند تماشاچی را در میانه یک نمایش تراژیک به لبخند وا دارد.

همه اینها نشان می دهد ریحانه حارث آبادی می تواند پدیده جدیدی در تئاتر سبزوار باشد. ستاره ای که تازه شروع به درخشیدن کرده و لازم است که در راه تبدیل شدنش به ماه مجلس، راهنمایان و حامیان دلسوزی از اهل فن داشته باشد تا این استعداد هنوز بالقوه را به خوبی بالفعل کنند.

خوشبختانه در شب نخست اجرای سوگنامه سهراب در پلاتو امیرشاهی سبزوار، علاوه بر کافه رستوران کاج که حامی مالی این برنامه بود، تعدادی از اساتید و فرهیختگانی که تماشاچی اجرای این هنرمند نونهال بودند نیز سعی کردند حمایت های مالی و معنوی ارزشمند دیگری را داشته باشند. همچنین همه همشهریان هنردوست سبزواری می توانند دست کم با خرید بلیط های این نمایش و تماشای آن، به نوبه خود از این هنرمند نوظهور حمایت کنند.

در مطلب بعدی، مصاحبه کوتاهی که با ریحانه حارث آبادی و مادرش درباره چگونگی شکل گیری این اثر موفق داشتم را، مطالعه خواهید کرد.

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی

تئاتر خورشید، طلوع نیمه ناپیدای یک هنرمند قابل در نمایش سبزوار

امید برومندی :

 اجرای تئاتر خورشید این شب ها همزمان با فصل سبز تئاتر سبزوار، نوید بخش طلوع نیمه ناپیدای یک هنرمند قابل و یک ستاره پر استعداد در عرصه هنرهای نمایشی غرب خراسان است. 

تئاتری فاخر که از مصیبت معدن یورت گلستان تا رنج اقتصادی گسترده ای را روایت می کند که سالهاست بر زندگی بسیاری از ایرانیان سایه انداخته و محمد حسن شمس آبادی در نقش پدری که به عشق فراهم آوردن اولیه ترین نیازهای زندگی خود و تنها دخترش و بازگرداندن همسرش در نبرد پر درد و داغ زندگی گیر افتاده، به خوبی از پس ایفای نقش و انتقال حس برآمده است. 

نقش آفرینی ای که احتمالا در نظر هر مخاطبی حس احترام بالایی را هم نسبت به این بازیگر توانمند و هم نسبت به تمام مردان و پدران سخت کوشی بر می انگیزد که زیر بار فشارهای اقتصادی کمرهایشان خم شده اما همچنان می کوشند که بایستند و پشتیبان محکم خانواده خود باشند.  

محمد حسن شمس آبادی را تا قبل از این، عمدتاً با طنازی های هنرمندانه اش در نمایش های کمدی سبزوار می شناخیتم. حتی تنها حضور قبلی او در نمایش تراژیک شاه کشی به کارگردانی محمد اکبری، هم باز در نقشی کمیک بود. اما تئاتر خورشید، جنبه دیگری از توانمندی های این هنرمند جوان اما پر سابقه در عرصه نمایش غرب خراسان را نشان داد که امید می رود در آینده این جنبه دیرتر شناخته شده و پنهان مانده این هنرمند قابل در آثار نمایشی سبزوار بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. 

گفتنی است تئاتر خورشید به کارگردانی محمد حسن شمس آبادی، تهیه کنندگی ام البنین نجفی، نویسندگی محسن کفاش و همکاری انجمن هنرهای نمایشی سبزوار و تعدادی دیگر از هنرمندان تئاتر دیار سربداران برای جشنواره بازیگری تک سبزوار آماده شده بود که موفق به کسب مقام در آن جشنواره شد و در حال حاضر با حمایت مالی رستوران – فست فود کاج سبزوار از 11 تا 15 مرداد هر شب در محل پلاتو امیرشاهی مجتمع فرهنگی هنری اسرار برای تماشای عموم روی صحنه می رود.

محمد حسن شمس آبادی در شب اول اجرای این تئاتر، آن را به مناسبت نزدیکی به 17 مرداد روز خبرنگار به اصحاب رسانه سبزوار تقدیم کرد.

یک پیشنهاد:
هر چند تئاتر خورشید توسط هنرمندان سبزواری و در شهر سبزوار تولید شده است، اما با توجه به مضمون آن و اشاره های متعددی که به ماجرای غم انگیز معدن یورت گلستان دارد، در واقع در قامت یک اثر ملی است و پیشنهاد می شود در مدت اجرای این اثر در سبزوار، از خانواده های قربانیان معدن یورت و هنرمندان تئاتر استان گلستان برای تماشای این اثر دعوت به عمل آید و یا در آینده، این تئاتر برای اجرا به شهرهای دیگر از جمله به استان گلستان هم برده شود تا زمینه تعامل و ارتباط متقابل فرهنگی و هنری بین این دو ناحیه از کشور فراهم آید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امید برومندی