خراسان‌رضوی- در آیین شهرهای دوستداران کتاب و هشتمین دوره جشنواره و انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران سبزوار از استان خراسان رضوی به همراه 11 شهر دیگر به عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، در این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، معاون وزیر کشور سه شنبه ۲۴ مرداد ماه در مجموعه فرهنگی و هنری آزادی تهران، برگزار شد، تندیس و لوح با امضای وحیدی وزیر کشور و اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم فرهیخته و کتابخوان شهر سبزوار بعنوان دوستدار کتاب اهدا شد.
 
در این مراسم سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، ابراهیمی معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار، محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس،  حسین آبادی شهردار سبزوار، شجاع مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، مظلوم و ملوندی از اعضای شورای اسلامی شهرسبزوار، فلاحی رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار و ده نفر از انجمن ها و مروجین کتاب شهرستان سبزوار حضور داشتند.
 
سبزوار در 250 کیلومتری مشهد و در غرب استان خراسان رضوی واقع شده است و این شهر افراد مطرحی همچون ملاهادی سبزواری، دکتر علی شریعتی، حمید سبزواری پدر شعر انقلاب، فخرالدین حجازی مرد نطق های آتشین سید حسن نقیب زاده پدر ورزش پهلوانی سبزوار، محمود دولت‌آبادی آقای رمان ایران، دکتر سید محمد علوی مقدم چهره ماندگار کشوری در زمینه ادبیات، استاد محمود بیهقی محقق برجسته کشور، حسین قندی سلطان تیتر ایران، دکتر سید احمد سیادتی پدر معاصر طب اطفال ایران و دکتر بسکی پدر طبیعت ایران را در دوره معاصر به جامعه تحویل داده است.
 
هشتمین دوره جشنواره شهرهای دوستدار کتاب و انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران امسال با رقابت 1۰۵ شهر برگزار که ۷۶ شهر به‌طور کامل مراحل ارسال مدارک و ثبت‌نام را طی کردند و 12 شهر منتخب شده که شهر سبزوار به همراه 11 شهر آمل، اصفهان، اوز، رابر، ارومیه، سمنان، شاهین‌شهر، صدرا، فومن، قزوین و کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و کاندیدای پایتختی کتاب ایران انتخاب شد.
 
رقابت بین این 12 شهر برای کسب عنوان پایتختی کتاب تا شهریور ماه ادامه خواهد داشت. تاکنون در هفت دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز از استان خوزستان سال 1394، نیشابور از استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۵،  بوشهر از استان بوشهر در سال ۱۳۹۶، کاشان از استان اصفهان در سال ۱۳۹۷، یزد از استان یزد در سال ۱۳۹8 ، شیراز از استان فارس در سال 1399 و سنندج از استان کردستان در سال 1400 توانسته‌اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کردند.