✅توسعه همه جانبه حق مردمان سرزمین جوین

💠نگین سبز خراسان در آستانه بالندگی

✍محمدرضا محسنی

🔷دشت حاصلخیز و پر برکت جوین، همواره مانند نگین سبزی در گستره جغرافیایی غرب خراسان درخشیده و در نگاه اول با توانمندی های صنعتی و کشاورزی قابل توجهی نظیر انواع محصولات مرغوب کشاورزی و باغی و صنایع مادری مانند فولاد، جمکو، کشت و صنعت و ...  جلب توجه می کند. اما واقعیت اینجاست که جوین علاوه بر همه این پتانسیل ها و مزیت های بالای صنعتی و اقتصادی، کمبودها و نیازهای متعددی نیز دارد، که حق مسلم مردم شریف جوین است که طی برنامه ریزی هایی دقیق و آینده نگرانه، به برطرف سازی و حل مشکلات و محرومیت های این منطقه هم توجه شود.
 
🔶اما اگر جوین را فقط در دو بعد کشاورزی و صنعتی خلاصه کنیم و چنین تصور نماییم که حالا که جوین از رونق کشاورزی و صنعتی برخوردار است، پس دیگر محرومیتی ندارد، ناحقی بزرگی در ارتباط با این مردم است.  

🔷در واقع سرزمین پرافتخار جوین با نام تاریخی گویان به مرکزیت شهر نقاب که یکی از بزرگترین مراکز شهری و جمعیتی در منطقه سبزوار بزرگ و غرب خراسان است، ظرفیت های فراوان دیگری در حوزه های مفاخر فرهنگی، رویدادهای تاریخی، پتانسیل های اجتماعی و علمی دارد که باید به طور جد و همه جانبه مورد توجه قرار بگیرند.  

🔶در سال 86 زمانی که با رأی اعتماد شما مردم شریف جوین و دیگر شهرستان های حوزه انتخابیه به مجلس راه پیدا کردم در همان ابتدای عمر مجلس هشتم در سال 87 بالاخره این موفقیت حاصل شد که بعد از سالها چشم انتظاری مردم شریف جوین، این بخش بزرگ به شهرستانی مستقل ارتقاء یابد و در آن زمان مخصوصا از وزیر کشور دعوت کردیم که به منطقه بیاید و اولین فرماندار این شهرستان را مستقیما منصوب و معرفی نماید. این در حالی بود که طبق روال عادی، مرسوم نیست برای معرفی فرماندار یک شهرستان جدیدالتأسیس وزیر کشور شخصا به منطقه سفر کند، ولی این کار را انجام دادیم تا از همان ابتدا نگاه و برخوردهای سطح بالاتری نسبت به جوین وجود داشته باشد و توجه ویژه ای به آن معطوف شود.

🔷در واقع این حق مردم جوین بود که استقرار ادارات موردنیاز، دریافت بودجه های کافی برای پروژه های ضروری و به طور کل روند توسعه آن به صورت جهشی اتفاق بیافتد. 

🔶امروز پس از گذشت 15 سال از شهرستان شدن جوین، اگرچه ارتقاء غیرقابل انکاری در همه شاخص های توسعه ای این شهرستان اتفاق افتاده است، اما هنوز می توان رد پای محرومیت از بعضی حقوق و امکانات مهم و زیرساختی را در این شهرستان دید. 

🔷به نظر می رسد جوین با وجود بزرگان و مفاخری چون عطاملک جوینی، امام الحرمین، معین الدین جوینی، سعدالدین حمویه، خواجه نجم الدین کبری، و … می تواند میزبان رویدادهای مهم فرهنگی و جشنواره ای باشد که توجهات رسانه ای بیشتری را به سمت این شهرستان جلب کنند و با حضور میهمانان و مقامات کشوری حمایت های مالی و همکاری های معنوی بیشتری نسبت به پروژه های توسعه ای این شهرستان خصوصا در حوزه فرهنگی جذب شود. 

🔶جوین همچنین به خاطر قرار داشتن در یکی از چهار راه های ارتباطی مهم غرب خراسان که منطقه خراسان شمالی را به سبزوار و سپس به نواحی مرکزی و جنوبی کشور متصل می کند و نیز محل اتصال جغتای به خوشاب و نواحی مرکزی خراسان رضوی است و نیز به خاطر عبور راه آهن تهران – مشهد، موقعیتی استراتژیک دارد که می تواند امتیاز مهمی در حوزه گردشگری برای این شهرستان محسوب شود. تقویت همین پتانسیل مواصلاتی با ارتقاء جاده سبزوار – جوین - بجنورد به بزرگراه و نیز پیگیری و تسریع در اجرای پروژه راه آهن بجنورد – اسفراین – جوین و ادامه آن به سمت سبزوار و سپس اتصالش به راه آهن جنوب و شرق کشور از مسیر تربت حیدریه می تواند نقش مواصلاتی و اهمیت جغرافیایی این منطقه را دو چندان کند. 

🔷به هرحال جوین سرفراز را دیگر نباید به چشم یک بخش تازه به شهرستان ارتقاء یافته دید، بلکه شهرستانی توانمند است که در آستانه بالندگی و پیشرفتی قراردارد که حق همیشگی مردم صبور و شریف این دیار بوده است و امید که مسئولان اجرایی، نمایندگان و کلیه تصمیم گیران و تصمیم سازان این شهرستان با نگاهی موشکافانه، همه جانبه و آینده نگر، این  شهرستان مهم و بزرگ در منطقه سبزواربزرگ (غرب خراسان رضوی) را به حق و جایگاه واقعی خود برسانند.