تاثیرگذاری « طبقه اجتماعی»، «اعتماد سیاسی » و «وضعیت تاهل» بر مشارکت سیاسی  زنان سبزواری

مشارکت سیاسی زنان یکی از موضوعات مهمی است که در حوزه های گوناگون علوم اجتماعی و سیاسی به آن توجه خاص می شود. در همین راستا مدتی قبل الهه رامشینی کارشناس ارشد روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری که خود از بانوان فعال در عرصه های اجتماعی، رسانه ای و فرهنگی سبزوار و دانش آموخته فوق لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی است، پژوهشی پیرامن مشارکت سیاسی زنان ایرانی به صورت مطالعه موردی در شهر سبزوار انجام داده است.

این اولین پژوهش علمی و دانشگاهی در سبزوار است که نقش و مشارکت سیاسی زنان در انتخابات را به شیوه جامعه شناختی مورد بررسی قرار می دهد.

 از آنجایی که در ایام نزدیک به انتخابات دوازدهمین دور مجلس شورای اسلامی هستیم، در این مجال بد نیست نگاهی به بخش هایی از این پروژهش داشته باشیم:

ادعاهای جهانی بر این امر تاکید دارند که زنان در مقایسه با مردان از علاقمندی کمتری نسبت به مشارکت در امور سیاسی برخوردارند. این ادعا توسط پژوهش ها و مطالعات انجام شده در کشورهای محتلف مورد تایید قرار گرفته است.

در ریشه یابی علل مشارکت محدود زنان در صحنه های سیاسی به عوامل اجتماعی مختلفی برمی خوریم که برخی از این عوامل از عمومیت برخوردارند و برخی نیز خاص زنان هستند. این مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت ( سیاسی) زنان سبزواری در انتخابات مجلس شورای اسلامی  1398 را مورد بررسی قرار داده است.

تحقیق مذکور با استفاده از روش توصیفی و به شیوه پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی زنان شهر سبزوار در گروه سنی 81-46به تعداد تقریبی بالغ بر 15هزار نفر بود که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 400 نفر پاسخ دهندگان نهایی پژوهش را تشکیل داده بودند و جهت جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.

نتایج این پژوهش نشان داد:

وضعیت تاهل بر مشارکت سیاسی زنان سبزواری تاثیرگذار است. زنان متاهل سبزواری درمقایسه با زنان مجرد دارای اعتماد بیشتری به ارکان سیاسی کشور هستند و بیشتر در مشارکت سیاسی در فضای موجود رغبت نشان می دهند .


عضویت  زنان سبزواری در تشکل های اجتماعی از طریق کارکرد آن با خرده نظام اجتماعی در ارتباط است و  آنان را نسبت به مشارکت اجتماعی و سیاسی آگاه می کند و بر مشارکت سیاسی آنان موثر است .

همچنین گرایش و نگاه مثبت خانواده به مشارکت در فعالیت های سیاسی با مشارکت زنان سبزواری رابطه دارد یعنی هر چه خانواده نسبت به مسایل سیاسی آگاهی بیشتری داشته باشد و در جریان تعاملات خانوادگی، افراد خانواده در جریان این مسایل قرار بگیرند؛ رغبت و علاقه به مشارکت درامور سیاسی کشور در بین افراد خانواده افزایش می یابد.


موقعیت طبقاتی زنان سبزواری (طبقه اجتماعی) بر میزان مشارکت سیاسی آنها تاثیرگذار است؛ پایگاه طبقاتی از جمله موارد تاثیرگذار بر میزان مشارکت زنان است. می توان گفت هر چه زنان جامعه از نظر ارزشهای مشترک، حیثیت، فعالیت های اجتماعی و میزان ثروت در موقعیت بهتری باشند، میزان مشارکت سیاسی در آنها بیشتر است.


بین اثربخشی سیاسی (اعتماد سیاسی) زنان سبزواری و مشارکت سیاسی آنها نیز رابطه وجود دارد؛ می توان گفت اعتماد به شکلی مستقیم بر روی انواع خاصی از مشارکت سیاسی اعمال نفوذ می کند و زنانی که به ارکان سیاسی موجود اعتماد داشته اند، بیشتر در فعالیت های سیاسی مشارکت نموده اند.

بنابراین یافته های تحقیق حاکی از آن بود که عضویت زنان در نهادهای مدنی و انجمن های داوطلبانه، موقعیت طبقاتی زنان (طبقه اجتماعی)، اثربخشی سیاسی (اعتماد سیاسی) زنان، وضعیت تاهل، نگرش و نگاه خانواده به مشارکت سیاسی برمشارکت سیاسی زنان سبزواری رابطه دارد .