مسئول سمن سفیران گردشگری در سبزوار از نیاز فوری خانه تاریخی اولیاء به مرمت خبر داد. 

مهیارتسبندی در گروه ایتایی «سبزوارتوسعه» گفت: تا کنون 5 نامه از گروه ما برای شهرداری سبزوار در دوره های گذشته ارسال شده اما تا به حال کسی مرمت این بنای با ارزش تاریخی را گردن نگرفته است. 

وی توضیح داد: سقف این بنا به شدت دچار آسیب های سازه ای است که ترک های عمقی کاملا در نمای این بنا قابل مشاهده است. 

مجتبی کاویان استاد دانشگاه و پژوهشگر مرمت ابنیه تاریخی سبزوار نیز در این رابطه گفت: مالکیت فعلی این بنا با شهرداری است و به نظر می رسد یک کش بندی ساده از بالا لازم دارد و شهرداری به راحتی می تواند از پیمانکاران این حوزه درخواست کند که این کار را انجام دهند و  فکر نمی کنم این کار هزینه زیادی داشته باشد اما بسیار ضروری است. 

وی درباره خانه اولیا توضیح داد این خانه بخشی از یک مجموعه بزرگتری  مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی بوده که اندام های دیگر آن از بین رفته و فقط همین بخش کنونی باقی مانده و در دهه 80 ثبت آثار ملی شده است.  

کاویان تصریح کرد: خانه اولیا با سرای اولیا فرق دارد و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. و هر دو جزء آثار تاریخی سبزوار هستند که ثبت آثار ملی شده اند. 

وی همچنین گفت: شهرداری چند سال قبل تلاش های خوبی برای این خانه انجام داد و آن را تملک کرد. همچنین اعضای گروه سفیران گردشگری هم در آنجا فراتر از توانایی مالیشان زحماتی کشیدند از جمله خاک برداری، کف سازی حیاط، احیای حوض و باغچه ها، نمای ساختمان، رنگ آمیزی در و پنجره ها و ... که باعث شد این بنا جلوه زیباتری پیدا کند.  

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خانه اولیا پلان ساده ای شامل یک راهرو در وسط و دو اتاق در طرفین دارد، عنوان کرد:  در ادامه گفت:آجرکاری های بسیار زیبایی هم در نمای اصلی و هم در سقف زیرزمین این بنا وجود دارد که آن را منحصر به فرد کرده است. 

کاویان در پایان گفت: مشکل بزرگ خانه اولیا این است که یک مقدار از سطح کوچه پایین تر است و این پایین تر بودن باعث شده  دیوارهایش از پهلو نم بردارد و یک مقدار مشکلات سازه ای برایش ایجاد شود. 

رسانه امید سبزوار، امیدوار است مراقبت، مرمت و احیای بناهای تاریخی سبزوار بیش از پیش مورد توجه مسئولان شهرستانی و استانی قرار گیرد و با کمک این گنجینه ها، شاهد رونق صنعت گردشگری در غرب خراسان باشیم.