دبیر سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت اول آبان روز ملی ابوالفضل بیهقی با اعلام ریز برنامه های این همایش، از حضور نثرپژوهانی از کشورهای پاکستان، ارمنستان، عراق، اقلیم کردستان عراق و افغانستان در این رویداد خبر داد.

دکتر مهیار علوی مقدم در این رابطه گفت: همایش علمی بزرگداشت بیهقی با عنوان فرعی بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی طی دو روز در اول و دوم آبان ماه به میزبانی دانشگاه  حکیم سبزواری برگزار می شود.

وی افزود: در طی دو روز برپایی این همایش 7 کارگاه پژوهشی و 4 نشست توسط نثرپژوهانی از ایران، پاکستان، ارمنستان، عراق و افغانستان و نیز 20 سخنرانی مرتبط با موضوع همایش در سبزوار و دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد.

علوی مقدم همچنین از افتتاح موزه نثر فارسی برای اولین بار در ایران و جهان در سبزوار خبر داد که به عنوان یکی از برنامه های جانبی همایش بزرگداشت اول آبان روز ملی بیهقی اتفاق خواهد افتاد.

وی ضمن اعلام حضور دکتر قطب الدین صادقی و دکتر میثم زندی از کارگردانان و نویسندگان برجسته تئاتر کشور برای پاسداشت اول آبان روز بیهقی، گفت: به واسطه حضور این هنرمندان نامدار در عرصه هنرهای نمایشی ایران، چند نمایش خیابانی در سطح شهر سبزوار با موضوعیت تاریخ بیهقی نیز برگزار خواهد شد.

گفتنی است ابوالفضل بیهقی، مورخ و ادیب برجسته ایرانی است که اگرچه در روستای حارث آباد سبزوار متولد شد اما به واسطه سالها زندگی او در غزنی افغانستان پایتخت حکومت غزنویان، امروز جزء مشاهیر بزرگ افغانستان نیز محسوب می شود. وی همچنین به واسط تاریخ نگاری دقیق و نیز نثر استوار و ارزشمندی که در نگارش کتاب جامع التواریخ داشته از بزرگان حوزه تاریخ نگاری و نیز از بزرگترین مشاهیر ادبیات فارسی در جهان شناخته می شود.

لازم به توضیح است جامع التواریخ یکی از اسامی کتاب تاریخ بیهقی است. این کتاب به نام های دیگری از جمله تاریخ ناصری و تاریخ مسعودی نیز شناخته می شود. 

همشهریان بیهقی در سبزوار و روستای حارث آباد سالهاست که یکم آبان را به  عنوان روز بزرگداشت بیهقی جشن می گیرند واز سال 1400 این مناسبت با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسماً وارد تقویم ملی ایران شد.