مرکز فرهنگی هنری صبا  از قدیمی ترین و باسابقه ترین مراکز فرهنگی تولید فیلم های انیمیشن در ایران است که تا کنون تولیدات زیادی از این مرکز در صدا و سیمای ایران پخش شده است. یکی از انیمیشن های زیبایی که توسط این مرکز برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخته شده است، انیمیشن معرفی خواجه ابوالفضل بیهقی مورخ و ادیب برجسته ایرانی ملقب به پدر نثر فارسی است. 

در بخشی از این انیمیشن آمده است:

اگر دانته شاعر ایتالیایی قرن 14 میلادی، فرانسیس بیکن و شکسپیر انگلیسی ادبای قرون 16 و 17 با آثار ادبی خود تأثیری بزرگ بر تربیت و رفتار آدمیان پس از خود بر جای گذاشته اند، بیهقی نیز در این اثر ادبی با شرح مسائل اخلاقی که در آن زمان دچار زوال شده بود، تأثیری فراتر از یک شاهکار ادبی در فرهنگ ایران برجای گذاشت.

گفتنی است، انیمیشن معرفی بیهقی که حدوداً 12 دقیقه است اگرچه بعضی کمبودها و ضعف ها در معرفی دقیق شخصیت بیهقی به چشم می خورد، اما در عین حال به خاطر استفاده از زبان و ساختاری کودکانه به خوبی می تواند با مخاطب کودک و نوجوان ارتباط برقرار کند.

یکی از نقطه ضعف های این اثر انیمیشنی این است که در کل مدت زمان 12 دقیقه ای آن حتی یک مرتبه هم به نام سبزوار به عنوان شهری که بیهقی در یکی از روستاهای نزدیک به آن دیده به جهان گشوده، اشاره نشده است. با اینحال نام روستای حارث آباد دو مرتبه در این انیمیشن آورده شده و  همچنین به نیشابور که از شهرهای مهم خراسان در آن زمان بوده است، اشاراتی شده است.

به هرحال بر هیچکس پوشیده نیست که بیهقی از نامدارترین مشاهیر سبزوار بزرگ در غرب خراسان است و مردمان فرهنگ دوست سبزوار به وجود بزرگان خردمند و اهل قلمی چون او افتخار می کنند.

گفتنی است در تقویم ملی ایران اول آبان به عنوان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی درج شده است و مردمان سبزوار و حارث آباد همه ساله این مناسبت مهم فرهنگی را با برپایی آیین هایی جشن می گیرند.

امید می رود با تولید بیشتر چنین آثاری زمینه آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان این مرز و بوم با بزرگان و نامداران فرهنگی و ملی خود فراهم آید.

در لینک زیر می توانید انیمیشن معرفی ابوالفضل بیهقی با زبانی کودکانه ویژه گروه سنی کودک و نوجوان را که در سال 1386 در مرکز فرهنگی هنری صبا تولید شده است را، مشاهده کنید:

 

انمیشین معرفی ابوالفضل بیهقی (کلیک کنید)