شمار زیادی ازمردم سبزوار که در محدوده سجادشهر زمین خریداری کرده اند، در سالهای اخیر با مشکلاتی از جانب برخی ادارات سبزوار مواجه شده اند که این ادارات به شکلی غیرقانونی اجازه ساخت و ساز و حتی خرید و فروش زمین های این شهروندان در محدوده سجادشهر را که سند کاداستری هم دارد، نمی دهند.

تعدادی از این مالکین به تازگی با نوشتن نامه ای به معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار شهرستان سبزوار، مشکل خود را شرح داده و به ارائه پیشنهادی آسان برای حل این مشکل و تحذیر از یک پیشنهاد نامعقول که توسط برخی ناآگاهان یا مغرضین مطرح گردیده، پرداخته اند.

بر اساس محتوای این نامه، ظاهراً اداراتی که مانع دسترسی مردم به حق قانونی خود در سجادشهر شده اند، بهانه شان این است که در پلاک های این محدوده جابه جایی صورت گرفته است. اما بررسی های به عمل آمده توسط گروهی از نمایندگان مالکین سجادشهر نشان می دهد، بر اساس اسناد افشا شده، این جابه جایی توسط خود دستگاه های دولتی در هنگام واگذاری پلاک های دولتی و صدور سند برای مردم رخ داده و مردم و موسسه آبادانی دیار سربداران که اولین خریدار این زمین ها از دولت بوده است، هیچ تقصیری در بروز این مشکل ندارند.

همچنین بررسی ها حاکی از آن است که اکنون نیز این مشکل به راحتی با حذف یک پلاک متداخل در زمین های سجادشهر توسط همان دستگاه های دولتی خاطی قابل حل است. در واقع مکان جانمایی شده و اسناد صادر شده برای سجادشهر هیچ مشکلی ندارد و مشکلی که مسئولان از آن یاد می کنند فقط روی کاغذ است. به طوری که یک پلاک متعلق به دولت با بخشی از اراضی سجادشهر متداخل شده است و این پلاک از آنجایی که در اختیار خود دولت قرارداد به راحتی قابل حذف است و حتی نیازی به اصلاح سند مالکین هم نیست. زیرا با حذف آن پلاک متداخل به طور کل مشکل حل می شود. 

با وجود این راه حل آسان و نیز با وجود مردمی که حاضر به گذشت از اشتباه دستگاه های خاطی هستند، معلوم نیست چرا مسئولان دولتی این ادارات به جای حل سریعتر قائله، همچنان از دسترسی مردم به حق قانونی خود ممانعت می کنند؟ مگر به فرموده امام خمینی (ره) مردم ولی نعمت مسئولین محسوب نمی شوند و کارگزاران نظام نباید همه تلاش خود را برای پاسخگویی و راضی نگه داشتن مردم انجام دهند؟ پس چرا در موضوع سجادشهر سبزوار مسئولان نه تنها پاسخگوی اشتباه قبلی خود نیستند بلکه با وجود یک راه حل آسان و کم هزینه، میخواهند مشکل را همچنان کش بدهند و مردم را به رنج و هزینه ای مضاعف بیاندازند؟

در ادامه متن کامل نامه مالکین مظلوم سجادشهر به فرماندار سبزوار را منتشر می کنیم که حاوی دو پیشنهاد آسان برای حل مشکل و یک تحذیر از تصمیمی نابخردانه است که شرح آن در متن نامه آمده است:

 

باسمه تعالی 


معاون محترم استاندار و فرماندار ویژۀ شهرستان سبزوار 
سالم علیکم؛ 


 ما بیش از 1500 مالک مظلوم سجاد شهر که سالیان متمادیست دارای سند تک برگ کاداستر هستیم و  بخاطر اشتباهات و خطاهای ادارات در "واگذاری و تفکیک" حقمان تضییع شده است . 


 پالک 721 (سجادشهر) با بیع شرعی و قانونی در قبال وجهی که از طرف اداره مسکن و شهرسازی تعیین و  توسط مؤسسه آبادانی دیار سربداران بحساب دولت واریز و سند رسمی 95 هکتار انتقال گردیده ، بر اساس  سند و صورتمجلس تفکیکی و کروکی (پیوست شماره یک) بدون هیچ جابجایی تحویل، و تمامی اقدامات  شهرسازی از قبیل مطالعات ، تسطیح ، جدول گذاری ، خیابان کشی ، تیر برق و حتی درختکاری انجام گردیده  است و بر اساس مصوبه کمیسیون طرح تفصیلی استان به اراضی مسکونی تبدیل شده است . 


 آنچه باعث اشتباه در جانمایی زمین شده از جانب اداره راه و شهرسازی در قرارداد تحویل دو دانشکده دخترانه و  پسرانه از پلاک 308 بوده (پیوست شماره دو) که بعداً مشخص شده پلاک 308 در تعارض پالک 721 میباشد  (پیوست شماره سه) در بند 9 گزارش شش نفره هم به اشتباه ادارات در واگذاری و تفکیک اذعان شده است  (پیوست شماره چهار) و نیز در پیشنهاد گزارش شش نفره تصریح شده است که اداره راه و شهرسازی با  هماهنگی اداره ثبت نسبت به اصالح صورتمجلس تفکیکی پلاک های 306 و 308 و 309 و باقیمانده 311 اقدام و سپس نسبت به تهاتر این قسمت با ضلع شمالی برابر نقشه (محدوده فنی و حرفه ای) اقدام نمایند .  (پیوست شماره پنج)


جناب آقای فرماندار؛ سجاد شهر براساس اسناد صادره و طرح شمیم و میخ کوبی قطعات هیچگونه جابجایی ندارد  لذا چند پیشنهاد عملی جهت احقاق حق مالکین و برون رفت از وضعیت فعلی جهت استحضار اعلام میگردد : 


پیشنهاد اول : همانطور که اداره ثبت در جانمایی پلاک 305 (شرکت ایران پرسی گاز) پی به اشتباه خودش  برده و به دنبال اصلاح سند آن است، پلاک 308 هم که از اراضی ملی میباشد )و در حال حاضر با پلاک سجاد  شهر تعارض پیدا کرده و بیش از%60 آن در اختیار قرارگاه نیروی انتظامی است و هیچ مدعی نداشته و واگذار  نشده است( اصلاح سند انجام گیرد و با این اقدام حتی یک متر به اراضی سجاد شهر اضافه نمی گردد و همان تعهد دولت در خصوص واگذاری 95 هکتار ابقاء می گردد و مشکل سند حل میشود و گره از کار 1523 خانوار باز می شود . (پیوست شماره شش)


پیشنهاد دوم : اگر اداره ثبت بنای بر اصلاح سند ندارد و با سیاست دوگانه رفتار می نماید، کلاً پلاک 308 را  که محل تعارض است از پلاک 721 سجادشهر حذف نماید تا از تعارض خارج شود. 


تحذیر : متاسفانه پیشنهادی که از سوی برخی نابخردان مبنی بر جابجایی پلاک سجادشهر مطرح می شود  بسیار خطرناک است و مستلزم قلع و قمع مستحدثات اعم از خیابان کشی ها ، جداول و تیر برق ها و حداقل  1000 اصله درخت چند ساله، ضربه ای سنگین به بیت المال است و حدود 40 الی 50 میلیارد هزینه در بر  دارد و نیز باعث پیچیده تر شدن پرونده سجاد شهر می گردد، لذا ما مالکین ضمن ابراز نگرانی و نارضایتی  شدید، به هیچ عنوان با این اقدام که موجب تضییع حقوق مان می گردد موافق نمی باشیم . 


 از طرف: مالکین مظلوم سجادشهر