💠استفاده بهینه از حسن تعامل و روابط مدیریتی برای ادای حق مردم

✍ محمد رضا محسنی:

🔷در میان شهرستان های غرب خراسان هر گاه صحبت از خوشاب می شود، 3 چیز بیشتر از همه به یادم می آید. طبیعت زیبا، موقعیت استراتژیک مواصلاتی و ماجرای جالب شهرستان شدن آن  که تاکیدی بر حق مسلم مردم این شهرستان برای سربلندی و پیشرفت روزافزون است.

🔶 اول طبیعت زیبا و دلنشین این شهرستان است که شامل کوه ها، غارها، رودخانه ها و مناظر سرسبزی میشود که در اطراف روستاهای نشیب، داراب،  دره یام، کوهپایه های درفک، آبشار نورآباد، دره شقایق و سد کیخسرو و همه مناطق زیبای دیگری که به حق جاذبه های مهمی برای طبیعت دوستان غرب خراسان محسوب می شوند.

🔷دوم وضعیت مواصلاتی خوبی است که خوشاب را در محل جاده ترانزیتی سبزوار – قوچان – مرز ترکمنستان قرار داده  که البته با توجه به حجم سنگین رفت و آمد کامیون های باری در این جاده نیاز به تسریع در ارتقاء این جاده به بزرگراه احساس می شود. و نیز شهر سلطان آباد محل انشعاب راه آهن تهران – مشهد به سمت سبزوار و در ادامه آن اتصال به مناطق غرب و جنوب خراسان و سپس اتصال به راه آهن جنوب کشور است که همین موضوع این شهر را در یک مسیر با اهمیت جاده ای و و تقاطع مهم ریلی کشور قرار داده و به حق موقعیتی استراتژیک به این شهرستان بخشیده است.

🔶سوم ماجرای شهرستان شدن خوشاب است که در سال 89 اتفاق افتاد و ابعاد جالبی داشت. اینجانب در آن زمان با رأی اعتماد مردم خوشاب و سایر شهرستان های حوزه انتخابیه سبزواربزرگ توفیق خدمت در مجلس هشتم را پیدا کرده بودم و با رایزنی ها و گفتگوهایی با شماری از بزرگان و دلسوزان توسعه منطقه داشتیم، با به این نتیجه رسیدیم که برای رفع محرومیت های دیرینه و رسیدن مردم شریف خوشاب به حق واقعیشان در پیشرفت و توسعه باید این بخش به شهرستانی مستقل ارتقاء یابد. اما با توجه به اینکه شهرستان شدن بخش های جوین و جغتای حدود سه دهه به طول انجامیده بود کسی گمان نمیکرد ارتقاء خوشاب به این زودی ها عملی باشد. خصوصا که خوشاب جمعیت کافی را برای شهرستان شدن نداشت.

🔷در آن زمان تنها راهی که وجود داشت این بود که چند روستا از شهرستان فیروزه در حوزه نیشابور بزرگ به خوشاب الحاق شود تا کمی به جمعیت آن افزوده شود. اما از آنجایی که بین سبزوار و نیشابور معمولا رقابت هایی وجود دارد، این کار در ابتدا محال به نظر می رسید. ولی به هرحال با دیدارها و رایزنی هایی که با مردم، شورا و دهیاران 4 روستای فیروزه نیشابور در مرز سبزوار انجام دادم، موافقتشان برای پیوستن به بخش خوشاب را اخذ کردم و در نهایت از حسن همسایگی و همجواری آن ها بهره بردیم و با اضافه شدن آن ها به خوشاب جمعیت این بخش را افزایش دادیم اما بازهم خوشاب به جمعیت کافی برای حق شهرستان شدن نرسید و هنور هم نرسیده است. 

🔶در مرحله بعد با کمک آشنایی و رفاقت بیش از 3 دهه ای که با رئیس جمهور وقت و وزیر کشور آن موقع داشتم، روند ارتقاء خوشاب را خارج از بروکراسی های رایج و بدون نیاز به فرستادن پرونده به کمیسیون های تخصصی در وزارت کشور، پیش بردم و بالاخره موفق شدیم این انتزاع، الحاق و ارتقاء را در سکوت خبری و به اصطلاح به صورت چراغ خاموش به سرانجام برسانیم و وقتی همه چیز قطعی شد، خبر شهرستان شدن خوشاب را رسانه ای کردیم که باعث حیرت زدگی و شوق مضاعف همه مردم سبزوار بزرگ و خوشاب شد که می دیدند به این راحتی و بدون سر و صدا و جنجال و انتظار طولانی به این حق خود دست یافته اند.

🔷در حال حاضر یکی از ویژگی های خاص خوشاب این است که در میان 6 شهرستان غرب خراسان، تنها شهرستانی است که 3 بخش و 3 نقطه شهری دارد. بقیه شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، داورزن و ششتمد همه دارای دو بخش و دو نقطه شهری هستند. ولی در خوشاب علاوه بر شهر سلطان آباد که به عنوان مرکز شهرستان خوشاب جایگاه مهم اداری خود را دارد، دو شهر نوده انقلاب که با تعداد بالای شهدای خود شناخته می شود و افتخاری برای منطقه غرب خراسان محسوب می شود و نیز شهر مشکان که زادگاه بونصر مشکان منشی و دبیر خوشنام دیوان رسایل دوره غزنوی بوده و ابوالفضل بیهقی ادیب و مورخ برجسته ایرانی نزد او شاگردی کرده است، هر کدام از جایگاه و ویژگی های منحصر به فردی برخورداند و حق دریافت توجه و رسیدگی های بیشتری دارند.

🔶خوشبختانه امروز خوشاب نسبت به قبل پیشرفت های خوبی در زمینه صنعتی، اداری، زیرساخت های شهری و روستایی ... به دست آورده و امیدوارم با برنامه ریزی دقیق و همت همه قانونگذاران و مسئولان اجرایی، این شهرستان حق مردم شریف این شهرستان انقلابی و شهید پرور به خوبی ادا شود.