✍محمدرضا محسنی 

🔷در میان شهرهای غرب خراسان که عمدتاً با اقلیم گرم و خشک حاشیه کویر شناخته می شوند، جغتای وضعیت متفاوتی دارد. در واقع شهر جغتای که در غرب خراسان بیشترین ارتفاع را از سطح دریا دارد، با آب و هوایی کوهپایه ای و باغات سرسبز در اطراف آن، تصویر باغشهری ییلاقی و زیبا را در نظر ساکنان و مسافرانش به نمایش می گذارد که به حق جای ستایش و تحسین دارد.  

🔶جغتای همچنین نسبت به بسیاری از شهرهای همنوع خود از مبلمان شهری زیبا و تمیزتری نیز برخوردار است و به خاطر همین ویژگی ها به حق می توان گفت این شهر لیاقت توسعه و پیشرفتی بیش از این را دارد. اما افسوس که به خاطر قرار گرفتن در یک بن بست ارتباطی، کمی مهجور و ناشناخته باقی مانده است. 

🔷علاوه بر خود شهر جغتای، کل شهرستان جغتای نیز عمدتاً با طبیعت کوهپایه ای و باغات میوه و ییلاقات تفرجگاهی شناخته می شود که به طور مثال گردوی زرقان در میان سبزواری ها از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار است و بنابراین باید در نگاه به شهرستان جغتای، حق همه نقاط شهری و روستایی و دهستان های خوش آب و هوا و پر ظرفیتی که در این منطقه وجود دارند اما نام بردن از همه آن ها در این مجال میسر نیست را ادا کرد.  

🔶اما همه توانمندی های جغتای در طبیعت سرسبز و کوه پایه ای آن خلاصه نمی شود و خوشبختانه این شهرستان میزبان چند صنعت بزرگ و مهم در شمال شرق کشور است. مجتمع فروکروم و کارخانه سیمان جوین از مهمترین صنایع این شهرستان هستند که درست به خاطر دارم در سال 89 برای افتتاح کارخانه سیمان جوین که در جغتای واقع شده، از چند مقام بلندپایه کشوری دعوت کردیم که به موجب آن دعوت معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنایع و معادن به شهرستان جغتای سفر کردند و در آن زمان با افتتاح این کارخانه منطقه سبزوار بزرگ (غرب خراسان) به یکی از قطب های تولید سیمان در کشور تبدیل شد و با اشتغال مستقیم بیش از 400 نفر در این کارخانه کمک بزرگی به حل مشکل بیکاری جوانان جغتای صورت گرفت. با وجود این صنایع مهم امروز می توانیم به حق از جغتای به عنوان شهرستانی صنعتی که البته همچنان ظرفیت های بیشتری برای رشد و ارتقاء در این زمینه دارد، یاد کنیم.

🔷 همچنین وجود برخی مفاخر و مشاهیر خوشنام در عرصه های مختلف، نظیر هلالی جغتایی، صبوحی، عطاملک و ... اهمیت و اعتبار فرهنگی و علمی مردم جغتای را از گذشته تا امروز نشان می دهد.

🔶وجود بیمارستان حضرت ولیعصر (ع) که در سالهای اخیر از 64 تخت خوابی به 85 تخت خوابی ارتقاء یافت نقطه قوتی در این شهرستان است که البته نیاز به جذب امکانات بیشتر برای خدمات رسانی و چه بیشتر حق مردم این شهرستان در بهره مندی از خدمات بهداشتی و درمانی دارد.

🔷شهرستان جغتای همچنین در محل ایستگاه آزادوار، اولین دروازه ورودی راه آهن سراسری تهران – مشهد  به خراسان رضوی است و شانس برخورداری از راه آهن، کمک مهمی به پیشرفت صنعتی و اقتصادی این شهرستان کرده است. 

🔶خوشبختانه زمانی که در اوایل عمر مجلس هشتم بنده با رأی مردم شریف جغتای و دیگر شهرستان های حوزه انتخابیه سبزواربزرگ به مجلس راه یافتم، تسریع در شهرستان شدن و ایجاد فرمانداری مستقل جغتای در صدر پیگیری هایمان قرار گرفت و اکنون به نظر می رسد ارتقاء خوبی در همه شاخص های توسعه ای این شهرستان اتفاق افتاده است. 

🔷در آن زمان برای معرفی اولین فرماندار شهرستان جغتای، مخصوصا از وزیر کشور دعوت کردیم که به منطقه بیاید و این انتصاب مستقیما توسط این مقام عالی رتبه کشوری انجام شود. این در حالی بود که طبق روال عادی مرسوم نیست برای معرفی فرماندار یک شهرستان تازه تأسیس وزیر کشور شخصا به منطقه سفر کند، ولی ما این کار را انجام دادیم تا از همان ابتدا نگاه و برخوردهای سطح بالاتری نسبت به حقوق مردم جغتای وجود داشته باشد و توجه ویژه ای به آن معطوف شود.

🔶در حال حاضر جغتای با مجموعه ای از ظرفیت هایی که در بالا ذکر شد، در مسیر شکوفایی و بالندگی هر چه بیشتر قرار دارد اما مسلما هنوز برخی محرومیت ها وجود دارد که باید نسبت به حل آنها اقدام کرد. از جمله تمرکزگرایی بیش از حد مدیران بر مرکز استان، باعث شده تا جغتای که یکی از دور ترین فاصله ها را در خراسان رضوی با مشهد دارد و نیز از جاده های استانداردی برخوردار نیست، توجهات کمتری از سوی مدیران استانی دریافت کند و حس تبعیض و محرومیت در این شهرستان تشدید شود. لذا برای رسیدن مردم جغتای به حق و جایگاه واقعی آن ها نیاز است که مدیران کشوری و استانی با نگاهی تمرکززدایانه، بیشتر از گذشته در جهت رفع تبعیض و جلب توجهات بیشتر به این شهرستان برنامه ریزی، قانونگذاری و اقدام کنند.