تورهای محله گردی کوی نقابشک و کوی گلستان در سبزوار با همت سمن شهروند هزاره سوم و با راهبری محمدعبدالله زاده ثانی پژوهشگر ارشد میراث فرهنگی و گردشگری غرب خراسان طی هفته گذشته برگزار شد. 

محمد عبدالله زاده ثانی در این دو بازدید به ارائه توضیحاتی درباره پیشینه تاریخی، وجه تسمیه، شخصیت های مشهور، اماکن مهم، وضعیت معماری، فرهنگ و آداب و رسوم ساکنان این محلات اصیل پرداخت. 

وی در بازدید از محله نقابشک همچنین به توضیح ضرب المثل هایی نظیر «پته کسی را روی آب ریختن» یا «زیرآب کسی را زدن» پرداخت که اصطلاحات پته و زیرآب متاثر از فرهنگ و بافت قدیم شهرهای ایران از جمله سبزوار بوده و به نحوه توزیع آب در میان خانه های شهروندان و بعضی اتفاقاتی که در حاشیه آن روی می داده، اشاره دارد.

مهوش جعفری مدیرعامل سمن شهروند هزاره سوم و بانی برگزاری این تورها گفت: از آنجایی که ما در این سمن به دنبال تحقق هدف «شهر خوب و شهروند خوب هستیم» یکی از ویژگی های شهروند خوب شناخت کامل شهر محل زندگی خود و فرهنگ حاکم بر آن در گذشته و امروز و نیز برقراری تعامل اجتماعی بیشتر بین شهروندان محلات است واین تورها در راستای ایجاد همین آشناییت و نیز زنده کردن بعضی نوستالوژی های قدیمی است.

وی توضیح داد: بازدید از محله کوی گلستان فرصت بیشتری برای تعامل مردم سایر نقاط شهر با ساکنان این محله به وجود آورد زیرا به خاطر ذهنیت غریبه پنداری که پیرامون اهالی محله کوی گلستان وجود دارد، انگار دیواری نامرئی بین مردم سبزوار با ساکنان این کوی کشیده شده و بسیاری از سبزواری ها ممکن است در تمام عمرشان حتی یک مرتبه هم سری به این محله قدیمی در مرکز شهرشان نزده باشند. 

بعضی از افراد شرکت کننده در این تور، به خبرنگار امید سبزوار گفتند: ادامه این بازدیدها می تواند به رونق گردشگری، همکاری های اجتماعی و  افزایش صمیمیت و تقویت روحیه شهردوستی در میان شهروندان سبزواری تبدیل شود.

یکی از بانوان بازدیدکننده مشخصا گفت: عبور از محله کوی نقابشک و دبیرستان قدیمی گوهرشاد که از معدود مدارس دخترانه برای تحصیل زنان سبزواری در گذشته بوده، بازدید از منزل آیت الله علوی و نیز حضور در محله کوی گلستان و آشنایی با صنایع دستی و فرهنگ مردم این محله برایش بسیار آموزنده و خاطره انگیز بوده است.

گفتنی است هر تور محله گردی سبزوار معمولا با صرف صبحانه در یکی از رستوران های قدیمی در محلات اصیل این شهر آغاز می شود. 

تصاویر این پست مربوط به محله گردی کوی نقابشک است. تصاویر و فیلم های بیشتر را می توانید در کانال ایتایی امید سبزوار ببینید.