سمن شهروند هزاره سوم که چند سال قبل توسط تیمی از کارکنان فرهنگی و اساتید دانشگاه آزاد سبزوار راه اندازی شده بود و در دوران کرونا برای مدتی فعالیت های آن به حالت تعلیق درآمد، به تازگی مجدداً فعالیت های خود را از سر گرفته است. 

مهوش جعفری مدیرعامل این سمن در مصاحبه ای با خبرنگار امید سبزوار گفت: این سمن تلاش می کند که در نهایت به تعریف و ترسیم سیمای دقیق شهر خوب و شهروند خوب برای سبزوار بپردازد و در نهایت با بهره گیری از همت و تلاش خود شهروندان و نیز با کمک مسئولان مربوطه ، برای اجرایی شدن این تعریف اقدامات عملی لازم را انجام دهد. 

وی افزود: در اولین جلساتی که بعد از از سرگیری فعالیت های سمن داشته ایم آقایان الهامی، برزویی، کاویان، ضماند، عبدالله زاده ثانی، قدرتی و تعدادی دیگر از فرهیختگان و نخبگان فکری و اجتماعی سبزوار ... حضور داشتند. 

جعفری همچنین توضیح داد: در این جلسات اعضای سمن با بیان اینکه بسیاری از فضاهای فرهنگی سبزوار در حال حاضر راکد هستند و از آنجایی که نقش فرهنگی و اجتماعی خود را به طور کامل ایفا نمی کنند، می توان گفت ناتمام هستند، اما نمونه های موفقی نظیر پردیس سینمایی مهر هم وجود دارند که در بهره وری و ارتباط و جذب حداکثری مردم عملکرد قابل توجهی داشته اند.  

وی همچنین از طرح ایده شهر 15 دقیقه که فاصله شهروندان باید تا کلیه مراکز فرهنگی، تفریحی و خدماتی 15 دقیقه باشد و تبیین موضوع قلمروهای شخصی و عمومی در شهرها، ضرورت تقویت روحیه کنشگری اجتماعی در مردم، نمادسازی و هویت بخشی به شهروندان از طریق روابط اجتماعی چند لایه با یکدیگر و نیز روابط بیشتر مردم با شهر و ... در این جلسات خبر داد. 

جعفری سپس عنوان کرد: شاید اولین برآیند از سرگیری فعالیت سمن شهروند هزاره سوم در سبزوار، آغاز طرح محله گردی است که در این طرح سعی داریم ارتباط شهروندان با شهر را تقویت کرده، به شناخت هویت شهری سبزوار از گذشته تا امروز، آشنایی با محلات شاخص و افزایش تعاملات و صمیمیت های اجتماعی شهروندان باشیم.  

گفتنی است سمن شهروند هزاره سوم در طول یک هفته گذشته دو برنامه محله گردی را در کوی گلستان و نیز کوی نقابشک سبزوار اجرا کرده است که رسانه امید سبزوار در مطالب بعدی خود گزارش این رویدادها را نیز منتشر می کند.