یک چهره فرهنگی و از نمایندگان ادوار شورای شهر سبزوار،  ایجاد موزه های اختصاصی در همه ادارات و ارگان های عمومی این شهر را یک ضرورت دانست.

به گزارش امید سبزوار جلال تعصبی این نظر را در گروه ایتایی سبزوارتوسعه که با حضور شماری از فرهیختگان و نخبگان فرهنگی غرب خراسان تشکیل شده است، به دنبال درج گزارشی از موزه های دانشگاه حکیم سبزواری عنوان کرد. 

او در این زمینه اظهار داشت:  سبزوار نیاز به احداث یک موزه جامع دارد تا کلیه میراث ارزشمند فرهنگی و ملی این شهر در آن به نمایش گذاشته شود، اما تا قبل از راه اندازی چنین موزه بزرگی، هر اداره و سازمانی باید برای محافظت از آثاری که در اختیار آن ارگان است، اقدام به ایجاد موزه های موضوعی کند.

وی سپس به یادآوری این موضوع پرداخت که قریب به ۱۲ سال قبل در  شورای دوره سوم به پیشنهاد و تلاش همکار عزیزمان آقای دکتر علوی که آن زمان عضو شورای شهر بودند زمین حمام متروکه شهرزاد در جوار سینما بهمن به منظور احداث موزه شهر خریداری شد، اما ساخت موزه در آن به تاخیر افتاد و همینک سال‌هاست به عنوان پارکینگ از آن استفاده می‌شود .

تعصبی همچنین موزه های صنعت نفت و موزه وقف را به عنوان دو مورد از نمونه های موفقی عنوان کرد که سالها قبل در سبزوار راه اندازی شده اند. 

وی با اشاره به وجود موزه های آب ، برق و مخابرات و .... در گذشته در سبزوار گفت: متاسفانه با تغییرات مدیریتی این موزه ها دستخوش کم مهری شدند.

این کنشگر فرهنگی سبزوار همچنین به پیگیری موزه طب در سبزوار توسط دکتر محمود فاضل اشاره کرد که ظاهرا به جایی نرسیده است.

وی همچنین عنوان کرد: اداراتی مانند آموزش و پرورش، شهرداری و سازمان های مربوطه و مسجد جامع نیز می توانند موزه های اختصاصی خود را داشته باشند. 

تعصبی در پایان گفت: یک نمونه‌ از موزه های موضوعی که ادارات سبزوار می توانند ایجاد کنند، موزه‌ای بود که به مدیران عامل مختلف سازمان آرامستان ها در ادوار گذشته پیشنهاد کردم الواح و سنگ قبرهای قبرستان قدیمی را که بعضی از آن ها در زمینه هنر سنگ تراشی ارزش بالایی دارند را جمع آوری کرده و در یکی از سالن‌های آرامستان به عنوان موزه نگهداری و به نمایش بگذارند تا به مرور زمان از بین نروند.

گفتنی است موزه های اختصاصی ادارات و نهادهای شهری می تواند به حفظ خاطرات عمومی برای نسل های آینده منجر شده و نیز به محلی برای آشنایی با تاریخچه سیر تحولات اداری و اجتماعی و فرهنگی هر شهر و کشور تبدیل گردد.