نشست خبری دومین کنگره ملی سربداران با حضور رئیس دانشگاه حکیم سبزواری که ریاست ستاد اجرایی بخش علمی این کنگره را برعهده دارد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار و دو تن از اعضای هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری کیاسبزبیهق مجری بخش آیینی این همایش و شماری از اصحاب رسانه سبزوار  برگزار شد.

در این نشست خبرنگاران دغدغه های خود را درباره برآورده نشدن بندهای بیانیه انتهایی کنگره قبلی در سال 94، تغییر سطح همایش از بین المللی در دوره قبل به ملی در این دوره، دلایل وقفه هشت ساله در برگزاری سالانه این همایش و همچنین پیرامون نشان ویژه سربداران و ساز و کارهای اهدای آن و ... با مسئولان شرکت کننده در همایش در میان گذاشتند. 

دکتر محمد علی زنگنه اسدی در این نشست گفت: با توجه به محورهای جزئی نگرانه تری که این بار برای این کنگره در نظر گرفته شده و اتفاقا چنین محورهایی برای تنظیم مقالات علمی و انتخاب موضوع پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکترا مناسب تر است، اینبار نیازی به برگزاری این کنگره در سطح بین المللی نبود اما دریافت کد ISC برای این همایش به اعتبار علمی آن کمک شایانی می کند و این یک امتیاز برای کسانی است که مقالاتشان در این همایش پذیرفته می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش علمی کنگره سربداران برای سبزوار و تاریخ این شهر منجر به تولید ثروت علمی خواهد شد، گفت: با فعال کردن مجدد دبیرخانه دائمی کنگره سربداران، تلاش خواهیم کرد این همایش ها به صورت سالانه در دانشگاه برگزار شود.

سیدنورالله رضوی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق نیز در این نشست از پیگیری و طی مراحل لازم برای ثبت نشان سربداران و تعریف ساز و کار دقیق و مشخص علمی و اجرایی برای آن خبر داد.

وی گفت اگر این نشان به ثبت ملی برسد، شاید ارزش آن برابر با ثبت یک روز ملی  در تقویم کشور باشد و می تواند معادل اعطای درجه دکترا به دریافت کنندگان باشد و این نشان می تواند از ناحیه دو وزارتخانه علوم در بخش علمی و از ناحیه وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش فرهنگی وهنری ثبت و اعطا شود.

محمد همایی دبیر بخش آیینی این کنگره هم با اشاره به اینکه احیا و بازآفرینی آیین های محلی شهرستان های داورزن و سبزوار در این کنگره مد نظر قرار گرفته، گفت: این فرصت خوبی برای برندسازی فرهنگی و تاریخی و معرفی ظرفیت های اجتماعی و هنری غرب خراسان و جان گرفتن دوباره روستاهای این منطقه است.

وی از همه خبرنگاران و اصحاب رسانه دعوت کرد، برای تحقق اهداف این کنگره همه توان خود را برای پوشش رسانه ای آن به کار گیرند.