بخش نابینایان کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری با مسئولیت علی بشیری با اجرای طرح صدایت را اهدا کن توانسته است به گویاسازی 357 کتاب برای نابینایان بپردازد. عمده این کتاب ها کتاب های درسی مورد نیاز دانشجویان و دانش آموزان است که نسخه های بریل آن ها در دست نیست. این موفقیت با همت خیرانی صورت گرفته است که نه فقط صدا، بلکه وقت ارزشمند خود را نیز اهداء کرده اند تا شاید بعضا با چندین بار تمرین و تکرار، به خوانشی زیبا و دل نشین برای تبدیل کردن یک کتاب متنی به کتاب صوتی برسند.

یکی از این خیران خوش قلب و نیک اندیش، خانم زهره کرامت هنرمند سبزواری است که علاوه بر گویا سازی کتاب های مورد نیاز نابینایان، به طور کل فعالیت های گسترده ای در زمینه ترویج کتابخوانی و اجرای برنامه های آموزشی و سرگرم کننده برای کودکان در سبزوار دارد.

خانم کرامت شاعر و مجری برنامه های کودک و نوجوان در سبزوار است که دارای مدرک کارشناسی ارشد مکاترونیک از دانشگاه حکیم سبزواری است و اکنون 3 سال است که دارد در زمینه قصه گویی و ترویج کتاب در مناسبت های مختلف برای کودکان به صورت جدی کار می کند و اولین بار فعالیت خود را با گروه قاصدک قصه گو شروع کرد.

او در پویش دوازدهمین دوره جشنواره رضوی در مدارس سطح شهر سبزوار برای اشنایی با این طرح و شرکت دادن دانش اموزان مشتاق در آن نقش فعالی ایفا کرد و همچنین قصه گویی خلاق و انجام آزمایشات مختلف در کتابخانه های سطح شهر سبزوار به صورت کاملا رایگان از دیگر فعالیت های فرهنگی و آموزشی ارزشمند اوست.

خانم کرامت در گفتگویی با امید سبزوار عنوان کرد: انگیزه اش به انجام این فعالیت ها و خصوصا گویاسازی کتاب های نابینایان از زمانی شروع شد که پسر کوچکش از قصه گویی های او با تغییر صدا بسیار لذت می برده و آرامش می گرفته است و از آنجایی که دل نازکی دارد، تصمیم گرفته این قصه گویی را برای همه کودکان انجام دهد تا حتی کودکانی که توان دیدن دنیای اطرافشان را ندارند هم از شنیدن این قصه ها لذت ببرند.  

از جمله کارهای او می توان به تعریف داستان لویی بریل معلم اثرگذار فرانسوی بود که خط بریل را برای آموزش نابینایان اختراع کرد. 

زهره کرامت این روزها در پیج اینستاگرامی تحت عنوان خاله خورشید که فضایی مفرح و جذاب دارد، مشغول فعالیت و تولید محتوای برای کودکان و نوجوانان است. شما گرامیان می توانید در آدرس @khale.khorshid با فعالیت های پیج خاله خورشید بیشتر آشنا شوید.