بخش نابینایان کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری در شهرستان سبزوار با  اجرای طرح صدایت را اهدا کن از سال 1396 تا کنون موفق به گویا سازی 357 عنوان کتاب شده است.

علی بشیری مسئول بخش نابینایان کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری در این رابطه به امید سبزوار گفت: در طرح صدایت را اهدا کن، علاوه بر مردم سبزوار، خیرهایی از شهرهای دیگری نظیر بجنورد، زنجان، فسا و بیرجند نیز با ما همکاری داشته اند و البته استقبال این طرح بیشتر از ناحیه خانم ها بوده است.

وی افزود: در این طرح از افرادی که داوطلب اهدای صدا برای گویاسازی کتاب می شوند ابتدا ابتدا تست گرفته می شود تا از جهات مختلفی مانند داشتن صدای خوب، صاف بودن وصلابت صدا مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین علاوه بر صدا، ملاک های دیگری نظیر سطح سواد افراد نیز مهم  است زیرا برای خوانش کتابها داوطلبان باید بتوانند حق مطلب را ادا کرده و به صورت روان متن کتاب را بخوانند. 

بشیری توضیح داد: پس از داوری روی صداها و انتخاب داوطلبان، مرحله بعدی، معرفی کتاب مورد نظر و پرمخاطب توسط کتابدار به برگزیدگان می باشد، تا بتوانند در محیط کار یا منزل گویاسازی را انجام دهند. البته ما در اینجا هم امکانی را فراهم کرده ایم که داوطلبان در صورت نیاز، در محیط کتابخانه به خوانش کتاب و ضبط صدا بپردازند و بعد از ضبط صدا ادیت انجام میگردد و سرانجام کتاب گویاسازی شده به متقاضیان عرض می شود.

وی همچنین گفت: بخش نابینایان کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری جزء 5 کتابخانه نابینایان فعال  در زمینه تولید محتوا و گویا سازی از میان 64 بخش نابینایان کل کشور است.

بشیری در پایان با بیان اینکه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان نابینا نیازمند گویا سازی  جزوات و منابع تخصصی هستند گفت: ما هم اکنون به داوطلبان بیشتری نیاز داریم که بتوانند به ما در امر گویاسازی کتاب یاری رسانند و همچنین دوستان و خیرین عزیزی که امکان اهدای صدا را ندارند می توانند  هزینه گویا سازی منابع را پرداخت کنند تا ما بتوانیم بعضی کتاب های تخصصی را که داوطلب مناسبی برای گویا سازی رایگان آن وجود ندارد، اما دانشجویان یا دانش آموزان نابینا نیاز فوری به آن دارند، از طریق پرداخت هزینه به گویندگان حرفه ای گویا سازی کنیم.

گفتنی است بخش نابینایان کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری در حال حاضر 17000 جلد کتاب صوتی دارد که این منابع نه فقط مورد استفاده نابینایان بلکه می تواند در اختیار همه اقشار جامعه که ممکن است فرصت مطالعه نسخه کاغذی کتاب ها را نداشته باشند، قرار بگیرد.