چند روز قبل وقتی برای همایش بزرگداشت بیهقی به دانشگاه حکیم سبزواری رفته بودم، در ساعات استراحت بین نشست های تخصصی، فرصتی شد که سری به کتابخانه مرکزی دانشگاه بزنم. در مسیر کتابخانه دوستی قدیمی را ملاقات کردم. بهزاد سرپوشی از آن دست جوانان سبزواری است که از زمانی که او را شناخته ام نگاه موشکافانه و ذهن تحلیلگر و انتقادیش نسبت به هر مسئله ای در جامعه بارزترین خصیصه ای است که از او در ذهنم مانده است.

بهزاد حالا دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه حکیم سبزوای است و وقتی با هم به سمت کتابخانه می رفتیم منتظر بودم که صدها نکته انتقادی درباره این کتابخانه بیان کند، اما برخلاف انتظارم اینبار او به جز یکی دو مورد استثنا، از همه چیز این کتابخانه رضایت داشت.

معماری مدرن و کارآمد ساختمان که با استانداردهای روز کتابخانه های دانشگاهی جهان مطابقت داشت، تعداد بالای کتاب های موجود در مخزن و سیستم قفسه باز و استفاده راحت از کتاب ها، تهویه و روشنایی مناسب و کیفیت سالن های مطالعه و ساعات طولانی استفاده از آن از 7:30 صبح تا پاسی از شب... بخشی از نقاط قوتی بود که آقای سرپوشی برای این کتابخانه بر شمرد. 

در بین همه نکات مثبت، تعطیلی بخش صندوق امانات و عدم وجود فضای کافی شاپی مناسب در کتابخانه برای بهره مندی دانشجویان از چای و قهوه و سایر نوشیدنی های گرم و سرد به هنگام خستگی دو مورد از ایراداتی بود که به گفته بهزاد رباط سرپوشی در صورت رفع این ایرادها میزان رضایتمندی از کتابخانه  بیش از پیش افزایش می یابد.

در ادامه به همراه این دوست قدیمی به دیدار رئیس کتابخانه دانشگاه آقای محمد دولت آبادی هم رفتیم. ایشان استقبال گرمی از ما به عمل آورد و هر چند به دلیل هماهنگ نشدن قبلی با روابط عمومی دانشگاه از انجام مصاحبه خود داری کرد اما در فضای دوستانه گفتگو، دیدگاه ها و اطلاعات خوبی بینمان رد و بدل شد.

بین سالهای 86 تا 90 که من دانشجوی این دانشگاه بودم هنوز کتابخانه مرکزی ساخته نشده بود و هرگز چنین امکانات و کیفیتی در اختیار دانشجویان قرار نمی گرفت اما خوشبختانه امروز کتابخانه دانشگاه حکیم سبزواری با 126000جلد کتاب فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و پایان نامه ها و طرح های پژوهشی متعدد، بزرگترین و مجهزترین کتابخانه دانشگاهی شمال شرق کشور بعد از دانشگاه فردوسی مشهد است که افتخاری برای سبزوار به عنوان شهر دوستدار کتاب محسوب می شود. امید که این امکانات به خوبی مورد استفاده دانشجویان، کارمندان و هیئت علمی این دانشگاه قرار گیرد و در آینده بتوانم گزارش کامل تری از آن تهیه کنم.