یک عضو هیئت علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران از حذف تاریخ بیهقی در سرفصل دروس کارشناسی ارشد دانشگاه ها انتقاد کرد.

دکتر قدسیه رضوانیان که یکی از سخنرانان سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت اول آبان روز ابوالفضل بیهقی در دانشگاه حکیم سبزواری بود، در این رابطه ضمن ابراز گلایه، از سیاستگذاران سرفصل های درسی رشته زبان و ادبیات فارسی  بابت چنین تصمیمی، گفت: واقعا برایم سئوال است که بر اساس چه استدلالی تصمیم به حذف تاریخ بیهقی از دروس کارشناسی ارشد ادبیات گرفته اند؟

وی افزود: وقتی سهم نثر در مجموعه تاریخ ادبی ما اینقدر کم است و تاریخ بیهقی در دانشگاه ها یکی از نثرهای قابل توجه، چشمگیر و ارزشمند ادبیات فارسی است و جزء نثرهای شاخص کلاسیکمان محسوب می شود، چطور می توان به این راحتی از سرفصل دروس دانشگاهیمان حذفش کنیم؟

رضوانیان تأکید کرد: تاریخ بیهقی متنی است که جذا از ادبیت بالایی که دارد، دانشجویان بهره خیلی خوبی از آن می برند و با مطالعه آن قدرت تحلیل بسیار خوبی در نثر فارسی پیدا می کنند و تفاسیر متفاوتی را مطالبه می کند، بنابراین حتما باید در سرفصل دروس کارشناسی ارشد قرار بگیرد.

وی همچنین از درنگی که در برگرداندن این سرفصل به متون درسی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی وجود دارد، ابراز تعجب کرد و گفت: انتظار دارم که یکی از نتایج این همایش دو روزه برای بزرگداشت بیهقی در سال 1402 برگرداندن درس تاریخ بیهقی به سرفصل های دوره کارشناسی ارشد باشد.

این استاد دانشگاه مازندران در ادامه به سخنرانی خود درباره خوانش تاریخ بیهقی با رویکرد مخاطب محور پرداخت.

وی گفت: بیهقی خوانندگان متن خود را به دو گروه خواننده عام و خواننده مطلع یا ابرخواننده که از توان بالاتری برای دریافت ظرایف و دقایق متن او برخوردار است تقسیم می کند و هر دو را در نظر می گیرد.

به گفته دکتر رضوانیان: متن تاریخ بیهقی خاصیت مکالمه ای دارد. مکالمه بین نویسنده، خواننده و متن و به این ترتیب از متن یک متن باز و گشوده می سازد که قابلیت تفسیرهای مختلف را پیدا می کند و می تواند در هر جامعه ای تفسیرهای تازه ای پیدا کند که هر تفسیر خودش به منزله خلق دوباره آن اثر با رویکردی نو است.