راه اندازی موزه نثر فارسی در سبزوار که به عنوان پایتخت نثر ایران شناخته می شود، ابتکار عمل زیبا و بسیار با اهمیتی است که ایده آن توسط یکی از اساتید دانشگاه حکیم سبزواری مطرح و با حمایت های معاونت پژوهشی دانشگاه اجرایی شده است.

این موزه قرار است همزمان با اول آبان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی افتتاح شود، به همین مناسبت چند روز قبل از افتتاح با دکتر علی صادقی منش عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری و ایده پرداز و بنیانگذار این موزه گفتگویی انجام دادیم.

صادقی منش در این رابطه گفت:  اشیاء این موزه در دو بخش متن و فرا متن گردآوری شده است. زیرا نثر یک پدیده اجتماعی است که ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی و مسائل روزمره جوامع انسانی دارد، لذا در این موزه نیز فقط به جمع آوری متون اکتفا نکرده ایم، بلکه تلاش کرده ایم متن و فرامتن را در کنار یکدیگر داشته باشیم به طور مثال اشیاء تاریخی نظیر چراغ روشنایی، وسایل حکاکی، سکه، آینه مفرغ، تیر و کمان و برخی ابزارهای دیگر در این موزه موجود است که می تواند در قالب روایت پردازی هایی که صورت می گیرد، به مخاطب نشان دهد در هر دوره وجود شرایط تاریخی مختلف نظیر جنگ یا صلح و امنیت، فقر یا ثروت و رونق اقتصادی، بیماری یا صحت و پایداری اجتماعی و ... چگونه بر پدید آمدن آثار مکتوب و منثور و کیفیت آن تأثیر گذاشته است؟

وی افزود: موزه نثر فارسی به شکل تونل زمان طراحی شده به طوری که بازدید کننده در هنگام ورود به موزه با دوره پیش از اسلام مواجه می شود و آثاری از عیلامیان، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان را می بینید و گام به گام با تاریخ ایران در دوره بعد از اسلام پیش می رود و به تدریج با زبان های ایرانی و نثر فارسی و متن و فرا متن آشنا می شود.

صادقی منش همچنین گفت: چند نسخه خطی ارزشمند قدیمی که به قلم کاتبان سبزواری نوشته شده نیز در این موزه وجود دارد که برخی از این نسخه ها حتی تصحیح هم نشده اند و هر چند پیشنهاداتی برای انتقال آن ها به موزه آستان قدس رضوی در مشهد وجود داشت، ولی ما همه تلاشمان را کردیم که این نسخه های خطی که مرتبط با فرهنگ و تمدن خود سبزوار هستند، در همین شهر باقی بمانند و خواه‌ش ما از بزرگان شهرستان سبزوار رایزنی برای حفظ این نسخ خطی در خاستگاه آن است.

گفتنی است موزه نثر فارسی در طبقه منفی یک دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری واقع شده و هم اکنون آماده افتتاح است.