همزمان با اول آبان روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، موزه نثر فارسی در دانشگاه حکیم سبزواری افتتاح می شود.

دکترعلی صادقی منش ایده پرداز و بنیانگذار موزه نثر فارسی در این رابطه به امید سبزوار گفت: ایده ایجاد چنین موزه ای از سال 1400 به ذهن اینجانب رسید. در 1401 در دانشگاه مصوب شد و بودجه آن از محل گرنت علمی بنده و به عنوان یکی از طرح های ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تأمین شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری همچنین بیان کرد: در ابتدا قرار بود این موزه در داخل شهر در میدان 30 هزارمتری احداث شود اما به واسطه برخی ملاحظات بابت تأمین امنیت اشیاء ارزشمند موزه، مکان آن را فعلا در داخل دانشگاه طبقه منفی 1 دانشکده ادبیات و علوم انسانی در نظر گرفتیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری همچنین بیان کرد: در این موزه آثار بسیار ارزشمندی در دو بخش متن و فرا متن از دوره های تاریخی پیش و پس از اسلام به نمایش گذاشته می شود.

وی با قدردانی ویژه از سید علی میر معزی مجموعه دار آثار تاریخی در خراسان که همکاری سخاوتمندانه ای برای گردآوری برخی اشیاء موزه نثر فارسی در سبزوار داشته، گفت: چنانچه فضای بیشتری را در اختیار داشته باشیم، جناب میرمعزی که تا کنون چنان کریمانه با ما همکاری کرده اند، بی گمان اگر از کیفیت کار اطمینان یابند چه بسا آثار دیگری نیز در این موزه به امانت بسپارند و بر غنای کار بیفزایند.

صادقی منش همچنین گفت غیر از برخی اشیاء تاریخی، در این موزه خلاصه زندگی نامه برخی از بزرگترین نویسندگان ایرانی را نیز داریم که این خلاصه ها توسط دکتر مهیار علوی مقدم تهیه شده است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: از همان گام نخست راه اندازی این موزه، دکتر محمودجعفری دهقی رئیس انجمن علمی ایرانشناسی و دکتر یاحقی رئیس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی شعبه خراسان حمایت فراوانی از این ایده انجام دادند.

این استاد ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری همچنین عنوان کرد، در اجرای موزه و تأمین بودجه آن، معاون پژوهشی دانشگاه دکتر حاجی آبادی پشتیبانی خوبی به عمل آورد و نیز دکتر محمودرضا سلیمانی با کمک روابطی که داشت، در فراهم آوردن اشیاء موزه ای کمک موثری انجام داد.

صادقی منش در پایان ابراز امیدواری کرد: مسئولان احداث ساختمانی با معماری ویژه و مخصوص موزه های این دانشگاه را مد نظر قرار دهند تا همه موزه ها سرجمع در یک ساختمان قابل بازدید برای علاقه مندان باشد.