سید محمود صابر هنرمند پیشکسوت و پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی سبزوار در جدیدترین مطلب خود پیرامون معرفی فرزندان شایسته سبزوار این بار به سراغ احمد بیاری رفته و درباره اش نوشت:

چهره ی بیاد ماندنی سبزوار در عرصه ی بازار وکار  آفرینی 

احمد بیاری خیر و نیکوکار ،کارآفرین نمونه

متولد:  1336

محل تولد سبزوار پشت مسجد افتخاری ودر خانواده ای متدین و شهید پرور، چشم به جهان گشود.
اولین مدرسه اش در مقطع ابتدایی ۱۵ بهمن در خیابان عطاملک جنوبی بود و سپس در دبستان غفوری ششم ابتدایی اش را به پایان رسانید.ولی بدلیل عشق و علاقه به شغل آزاد و عدم  تشویق بزرگان خانواده درس و مشق و....را رها کرد و راهی بازار جهت کسب درآمد شد.

دوسه سال بعد در هنرستان ادامه تحصیل داد روزها کار میکرد و شبها درس میخواند تا اینکه  دیپلم فنی اش را گرفت و به تهران رفت و در کارخانه ی سه چرخه سازی مشغول شد و فن و فنون ساخت سه خرخه را آموخت و به درخواست پدرش به سبزوار برگشت.

پس از پیروزی انقلاب به درخواست خانواده های محترم شهدا شرکت تعاونی شاهد را راه اندازی نمود و مدیریت این شرکت را بر عهده گرفت.

احمد بیاری جوانی خودجوش و خوشفکر در امور اقتصادی بود و درحین فعالیت در شرکت تعاونی شاهد به فکر تأسیس بنیاد ۱۵ خرداد افتاد و به تنهایی و با پیگیریهای شبانه روزی به این موفقیت دست پیدا کرد و مدیریت آن را نیز بدست گرفت.

همزمان به علت مشکلات پدید آمده در بنیاد جانبازان سبزوار به در خواست امام جمعه ی وقت باحفظ سمَت، مدیریت بنیاد تا انتصاب مسول جدید راهم پذیرفت.

سپس به درخواست مدیر کل بنیادجانبازان مشهد  مسئول تدارکات استان شد ومدت کوتاهی هم درین پُست انجام وظیفه نمود.

بیاری به مدت ده سال در ادارات و موسسات دولتی شاغل بود تا اینکه در سال 64 اقدام به تأسیس شرکتی بنام شهید محمود بیاری نمود که کاربری و اهداف  این شرکت تبدیل کشت سنتی به مکانیزه بود. ولی به علت مشغله ی کاری ومسولیتهای اداری موفقیتی آنچنان حاصل نشد. تا اینکه در سال 1371 که شرایط بازار کار بسیار مهیا شده بود وی با بازخرید کردن خود از بنیاد 15خرداد از فضای اداری و دولتی فاصله گرفت و در حوزه  صادرات کالا به آسیای میانه مشغول گردید و به مدت ۷ سال در مشهد (دروازه طلایی) دفتر بازرگانی داشت و در صنعت صادرات مشغول شد.

به خاطر عدم حمایت دولت از این امر موفقیت آنچنانی حاصل نشد و وی ناچار به شغل فرآورده های گوشتی مشغول شد و با تلاش و پشتکار توانست کارخانه ی تولید سوسیس کالباس و مجموعه‌ای چند منظوره را راه اندازی نماید و ۷۰ تن از جوانان نیازمند را  بکاربگیرد و تحت پوشش بیمه قرار دهد و تاکنون توانسته به عنوان کارآفرینی موفق درین عرصه حضور داشته باشد .

شایان ذکر است که بزودی فاز دوم این کارخانه راه اندازی  و حداقل 60نفر کارگر جوان دیگر مشغول به کار خواهند شد.

جناب حاج احمد بیاری برادر شهید محمود بیاری ( از شهدای هشت سال دفاع مقدس) است و از خوبان روزگار. انسانی بامرام وباصفا ، مدیری مُدبًِرو کاربلد و کارآفرینی توانمند است.
هرکجا هست خدایا بسلامت دارش.

پژوهشگر ،سید محمود صابر