در استقبال از پیشنهاد ایجاد حوزه مستقل بردسکن – خلیل آباد – ششتمد و روداب 

تهیه و تنظیم در وبلاگ امید سبزوار – استفاده از متن یا تصاویر مندرج در این مطلب تنها با ذکر منبع امید سبزوار مجاز است.

چندی قبل حجت الاسلام نیک بین یکی از سه نماینده محترم شهرستان های غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی که حوزه کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ را در غرب این استان نمایندگی می کند، پیشنهاد ایجاد حوزه انتخابیه جدیدی متشکل از شهرستان های بردسکن، خلیل آباد، ششتمد و روداب را با یک نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. بدین ترتیب تعداد حوزه های انتخابیه غرب خراسان رضوی از 2 به 3 و تعداد نمایندگان این منطقه از 3 به 4 نماینده افزایش می یابد.

شایان ذکر است در حال حاضر منطقه غرب خراسان در مجلس شورای اسلامی دارای دو حوزه انتخابیه سبزوار بزرگ (سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد) و حوزه ترشیز(شامل شهرستان های کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوه سرخ) است که جمعیتی بیش از 800 هزارنفر را در خود جای داده اند.

بنابراین پیشنهاد تاسیس حوزه مستقل بردسکن، خلیل آباد، ششتمد و روداب با یک نماینده جدید، توسط حجت الاسلام نیک بین از جهات مختلفی ارزشمند و کارشناسانه به نظر می آید و می تواند تا حدی به رفع بی عدالتی های موجود و دریافت توجه و رسیدگی بیشتر برای شهرستان های محروم غرب خراسان رضوی کمک کند و امید می رود با استقبال و همکاری دیگر نمایندگان این منطقه (نمایندگان حوزه سبزوار بزرگ) به سمت اجرایی شدن پیش برود تا جمعیت بیش از 800هزارنفری غرب خراسان رضوی بتوانند با برخورداری از تعداد نمایندگان بیشتری در مجلس مطالبات خود را پیگیری نمایند.

در همین راستا مناسب است ابتدا نگاهی به تاریخچه تشکیل مجلس شورای ملی و اسلامی در ایران و تعداد نمایندگان آن داشته باشیم و سپس وضعیت حوزه انتخابیه غرب خراسان را مورد دقت بیشتری قرار دهیم.

 

تاریخچه تشکیل مجلس و تعداد نمایندگان در ایران

پس از صدور فرمان مشروطیت در سال 1285 و نخستین جلسه دوره اول به تاریخ 13 مهر 1285 خورشیدی تا 21 بهمن 1357 مجموعاً 24 دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد. بر اساس نخستین نظام نامه انتخاباتی، تعداد نمایندگان مجلس 156 نماینده بوده که پس از فتح تهران به 116 نفر تقلیل یافت. بر اساس قانون انتخاباتی مجلس شورای اسلامی (مصوب مجلس دوم به سال 1290) تعداد نمایندگان مجلس 136 نفر تعیین گردید. 

این تعداد نماینده تا مجلس هجدهم تغییر نیافت و در مجلس نوزدهم به 200 نفر افزایش یافت و در مجلس بیست و دوم 219 و در مجلس بیست و چهارم به 268 نماینده رسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد نمایندگان 270 نماینده بود و با مصوبه مجلس پنجم شورای اسلامی به 290 نفر افزایش یافت و اینک مقرر است در مجلس ‏ دوازدهم شوراى اسلامى به ٣٣٠ نفر افزایش یابد.

 

تاریخچه حوزه های انتخابیه غرب خراسان در مجلس

پس از پیروزى مشروطه خواهان و شکل گیری مجلس شورای ملی در ایران از همان نخستین دوره ها دو حوزه سبزواربزرگ و کاشمر در غرب خراسان تشکیل شد. در آن زمان هیچکدام دیگر از شهرستان های امروزی این حوزه وجود نداشتند و همه آن ها بخش های تابعه سبزوار و کاشمر محسوب می شدند.

 طبق اطلاعات موجود از سال ١٢٩٠ خورشیدى (دوره قاجاریه )، و در زمانه اى که کل نمایندگان مجلس شوراى ملى ١٣٦ نماینده بوده تا سال ١٣٣٥، در اکثر دوره های برگزاری مجلس، سبزوار دو نماینده ثابت داشته است و در این بین فقط در سه دوره در اواسط مجلس شورای ملی تعداد نمایندگان سبزوار یک نفر بوده و در بقیه دوره های قبل و بعد از آن همواره دو کرسی از کرسی های نمایندگی مجلس در اختیار سبزواری ها قرار داشته است. این در حالی است که بسیارى از مناطق و شهرستانهاى پیرامون و یا همسنگ سبزوار از جمله بجنورد و نیشابور و بیرجند و یزد و زاهدان و نظایر آن در تمام یا اکثر دوره ها و حتى بصورت تجمیعى با حوزه هاى جغرافیایى مجاور خود داراى یک نماینده بوده اند.
 

نمایندگان حوزه انتخابیه سبزوار بزرگ از ابتدا تا کنون (کلیک کنید)
نمایندگان حوزه انتخابیه ترشیز از ابتدا تا کنون (کلیک کنید)


حال با توجه به اینکه تعداد نمایندگان مجلس ایران از 136نماینده دوره اول مجلس شورای ملی در طول سالهای متمادی، تا سال 1379 به 290 نفر رسید و با عنایت به اینکه بر اساس اصل شصت و چهار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ازاء هر ده سال می بایست بیست نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه گردد اما در بیش از بیست سال اخیر این قانون اجرایی نشده است، می بایست در مجلس دوازدهم شاهد افزایش چهل کرسی دیگر به تعداد نمایندگان کنونی باشیم. 

اکنون بر اساس آمار جمعیتی و دیگر شاخص های موثر و نیز به خاطر عدم افزایش تعداد نمایندگان خراسان رضوی از محل افزایش بیست کرسی قبلی (مصوب مجلس پنجم شورای اسلامی) بنا به برخی شنیده ها در دوره جدید مجلس به احتمال قریب به یقین دو یا سه نماینده به آمار نمایندگان این استان افزوده خواهد شد و بنابراین به جاست یکی از این نمایندگان به حوزه سبزوار بزرگ اختصاص داده شود که از ابتدای تشکیل مجلس شورای ملی تا کنون غالباً 2 نماینده داشته، اما میزان جمعیت و تعداد شهرستان های این حوزه از آن زمان تا به حال چند برابر شده است. لذا با توجه به جمعیت، مساحت، قدمت و نیز سایر پتانسیل های موجود به نظر می رسد اضافه شدن یک نماینده دیگر به حوزه انتخابیه سبزوار بزرگ بسیار ضروری و منصفانه است تا بدین ترتیب حوزه انتخابیه سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد از این به بعد سه نماینده در مجلس داشته باشد.

اما در صورتی که پیشنهاد اولویت دار بالا، یعنی افزایش تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه سبزواربزرگ از 2 به 3 نفر فعلا میسر نبود، دست کم پیشنهاد می شود با عنایت به درخواست حجت الاسلام و المسلمین نیک بین نماینده محترم منطقه ترشیز، حوزه انتخابیه جدیدی با شهرستانها و بخش های بردسکن، خلیل آباد، ششتمد و روداب ایجاد گردد و این حوزه انتخابیه جدید خود یک نماینده مستقل داشته باشد. بدین وسیله تعداد حوزه های انتخابیه غرب خراسان از 2 حوزه به 3 حوزه و تعداد نمایندگان آن از 3 به 4 نفر افزایش می یابد و کلیه شهرستان های دیار سربداران و دیار ترشیز با رعایت اصل عدالت و انصاف، از شرایط به وجود آمده جدید بهره مند خواهند شد. 

ضمنا به هم پیوستگی جغرافیایی نواحی فوق و اشتراکات دینی و قومی و زبانی این مناطق و جمعیت دویست هزارنفری حوزه مذکور، از استعداد ایجاد یک کرسی نمایندگی به خوبی برخوردار است.

باشد که نمایندگان به وظیفه خود عمل نمایند و مردم سبزوار هم با دقت و وسواس و با هوشیاری کامل نوع و نحوه پیگیری نمایندگان خود را رصد و مطالبات به حق خود را از آنان پیگیری نمایند.

 

برای بزرگ شدن تصویر روی آن کلیک کنید

 

برای بزرگ شدن تصویر روی آن کلیک کنید