این روزها دو مستند داستانی به نام های بسامو و سبزوارمن به کارگردانی امیرحسین مرادی پیرامون شناخت و معرفی همه جانبه منطقه سبزواربزرگ  در حال تولید است که هنرمندان برجسته ای در مراحل تولید این اثر همکاری دارند. یکی از این هنرمندان مجتبی اسماعیل زاده کارگردان و مستندساز سبزواری است که مشاور کارگردانی این دو اثر مستند را برعهده دارد.

به همین مناسبت قصد داریم با این هنرمند ارزنده سبزواری بیشتر آشنا شویم. هنرمندی که اگرچه سالهاست ساکن تهران است اما ارتباط صمیمانه خود را با همشهریانش کاملا حفظ کرده و خصوصا در تولید آثار هنری مربوط به شهر و دیار خود معمولا همکاری موثری دارد.

وبسایت موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان که رسانه ای اختصاصی برای حوزه های هنری فیلم، موسیقی و معماری است این هنرمند سبزواری  را در ضمن یکی از مصاحبه هایش به این شکل معرفی کرده است:

«مجتبا اسماعیل زاده در تیرماه ۱۳۶۲ متولد شده. خود را شدیدا سبزواری می‌داند و در هر متن و مطلبی، به نحوی نام سبزوار را وارد می‌کند.

او فارغ‌التحصیل فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان است و دانش‌آموخته تئاتر دانشگاه تهران.

کارگردان، تدوینگر و فیلم‌بردار. علاقه شخصی‌اش هم تئاتر است. در آثاری چون «عملیات ۷۴۷»، «تاول» به عنوان «نویسنده فیلم‌نامه»، «تدوین‌گر» حضور داشته‌است

. خیلی سال پیش می‌خواست برنامه‌ای برای شبکه پنج تلویزیون بسازد، به نام افسانه آزادی. درباره سینما آزادی و قصه‌های آن.

کار تا حد زیادی هم پیش رفت، ولی تلویزیون پشیمان شد و کار رها شد. » (منبع: وبسایت اردیبهشت عودلاجان)

اما این هنرمند اصیل و مردمی  نه تنها سبزواری و سبزواردوست است بلکه به خاطر اصلیت بلوچ مادرش، بخشی از وجود خود را بلوچ نیز می داند و به تازگی در یکی از پست های اینستاگرامش ضمن اعلام همدردی با همطونان بلوچ که روزگار سختی را می گذرانند، واژه بلوچ را نیز به انتهای فامیلی اش اضافه کرده است.(منبع: خبرگزاری آنا)

بخشی دیگر از کارنامه هنری اسماعیل زاده به شرح زیر است:

فیلم اول مستند اسماعیل‌زاده سال ۱۳۸۷ به نام «شهر فرنگ ملی» ساخته شد که پرتره‌ای از سینمای آزادی در حال ساخت بود. سال ۱۳۹۴ یک فیلم انیمیشن تجربی به‌نام «ماشین شیطان» ساخت. وی در طی این سال‌ها مشغول تدوین نیز بوده است. در جشن خانه سینمای فیلم کوتاه (آکادمی ایسفا) برای سه فیلم در ادوار مختلف برنده تندیس خانه سینما شد. «شرق وحشی» دومین مستند او محسوب می‌شود که به جشنواره سینماحقیقت راه یافت.

امید می رود دو مستند داستانی بسامو و سبزوارمن با حضور و همکاری هنرمندانی چون اسماعیل زاده، به آثاری فاخر و ماندگار برای معرفی سبزواربزرگ تبدیل شوند.

پیج مجتبی اسماعیل زاده در اینستاگرام:

@moshtaba.esmaeilzadeh.balouch