مردم شهرستان های سبزوار و نیشابور و دیگر شهرهای نواحی غربی و مرکزی خراسان رضوی، این روزها بیش از هر زمان دیگری نیازمند و خواستار تقسیم استان خراسان رضوی و ایجاد استان های جدیدی به مرکزیت سبزوار و نیشابور هستند. 

تمرکزگرایی شدید مدیران استانی بر کلانشهر مشهد، در طول چند دهه اخیر باعث بروز محرومیت های شدیدی در بسیاری از شهرستان ها و نواحی خراسان رضوی شده است که علی رغم برخورداری از پتانسیل های بالا فرصت و توجه کافی را برای رشد و شکوفایی به دست نیاورده اند.

به نظر می رسد مدیریت کلانشهر چند میلیون نفری مشهد که خود به تنهایی از نیمی از استان های کشور پرجمعیت تر است، نیازمند یک استانداری ویژه و اختصاصی است. در چنین شرایطی مسلماً شهرهای بزرگ، پرجمعیت و پر استعدادی نظیر سبزوار و نیشابور، نمی توانند توجه و اعتبارات کافی را از جانب مدیران مستقر در مشهد دریافت کنند و بدین ترتیب درگیر مشکلات متعددی می شوند که پیامد آن نارضایتی عمومی و احتمال بروز تنش های اجتماعی خواهد بود. بنابراین از دولتمردان محترم انتظار می رود هر چه سریعتر به این مطالبه دیرینه و به حق مردمان دیار سلسة الذهب و دیار سربداران توجه کرده و جامعه عمل بپوشانند.

گفتنی است سبزواری ها مدعی تشکیل استانی تحت عنوان خراسان غربی و یا سربداران و یا بیهق در نواحی غربی خراسان رضوی و نیشابوری ها مدعی تشکیل استانی تحت عنوان خراسان مرکزی، یا بینالود در نواحی مرکزی این استان بزرگ و پرجمعیت شمال شرق ایران هستند.

تقسیم استان خراسان رضوی