توضیحات استاد ابوالفضل بروغنی سبزوارپژوه درباره فلسفه جشن آتش سره
استاد ابوالفضل بروغنی تاریخ پژوه و محقق میراث فرهنگی و آیین های بومی خراسان در مراسم بزرگ جشن آتش سره که پنجشنبه شب 4 بهمن 1403 در روستای چشام شهرستان داورزن برگزار شد، درباره ماهیت و تاریخچه این جشن و نیز درباره فرهنگ و رسوم سرشار از خرد و شادمانگی ایرانیان از هزاران سال قبل […]
استاد ابوالفضل بروغنی تاریخ پژوه و محقق میراث فرهنگی و آیین های بومی خراسان در مراسم بزرگ جشن آتش سره که پنجشنبه شب 4 بهمن 1403 در روستای چشام شهرستان داورزن برگزار شد، درباره ماهیت و تاریخچه این جشن و نیز درباره فرهنگ و رسوم سرشار از خرد و شادمانگی ایرانیان از هزاران سال قبل تا کنون به سخنرانی پرداخت.
به گزارش امید سبزوار بروغنی در بخشی از سخنانش گفت: بنده با پژوهش ها وتحقیقات گسترده درزمینه آیین ها وجشن های ایران برای نخستین بار در کشور آتش سره را جدای از آتش سده مطرح کردم. بر مبنای متون تاریخی نظیر «آثارالباقیه» از ابوریحان بیرونی جشن آتش سره به نام نوسره یا برسده نیز شناخته می شده است و این نوسره فقط در خطه سربدار از جمله در منطقه چشام، بروغن، باغجر و روستاهای بردسکن برگزار می شده است.
او درباره فلسفه جشن آتش سره گفت: وقتی آتش کشف شد یک انقلاب صنعتی در جهان به وجود آمد و زمانی که هوشنگ (از پادشاهان اساطیری ایران) بعد از به هم زدن دو سنگ به هم آتش را شناخت، دستور داد به پاس کشف آتش، جشنی بر پا کنند و تا صبح آتش بیافروزند.
بروغنی همچنین گفت: تفاوت جشن سره و سده در این است که سره در منطقه سبزواربزرگ در 5 بهمن برگزار می شود و سده در 10 بهمن و ما معتقدیم این جشن لحظه غلبه نور بر تاریکی و غلبه گرما بر سرماست و آهسته گیاهان سرسبز می شوند و اگر چوپانی در بیابان باشد دیگر از گزند سرما در امان خواهد ماند.
او افزود توضیحات کامل درباره جشن سره و حدود 500 آیین ، جشن و رسم دیگر در منطقه سبزواربزرگ را در کتابی با عنوان سبزوار شهر آیین های بِشکوه را دست تألیف و چاپ دارد که دکتر ژاله آموزگار و دکتر کزازی بر آن مقدمه نوشته اند و این کتاب به زودی منتشر خواهد شد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید